Untuk menukar antirolbar bush ini peralatan yang diperlukan adalah spanar 14 mm, jack, jackstand dan spanar 14 mm dengan kepala boleh diputar. ( lebih mudah jika ada untuk membuka skru pada mounting antirolbar.
Mula-mula jek kereta dan buka tayar. Letakkan jack stand dan cuba goyangkan kereta untuk memastikan kereta stabil. Jek dengan agak tinggi supaya memudahkan anda membuat kerja di bawah kereta. Kerja ni nampak macam mudah tetapi sebenarnya agak susah untuk membuka dua skru pada braket antirolbar ini. Jadi buat dengan sabar.
Perhatikan pada antirolbar anda akan nampak braket bagi antirolbar
Anda perlu baring di bawah kereta untuk membuka bush antirolbar ini. Gunakan spanar 14 mm untuk membuka dua skru pada bracket antirolbar ini
membukanya
Skru ini agak ketat kerana ada thread locker. Jadi jika tak boleh anda perlu putar spanar melawan arah jam dan kemudian arah mengikut jam supaya skru ini boleh dibuka. Untuk lebih mudah membuka skru ini boleh dapatkan spanar 14 mm yang boleh dipusingkan kepalanya
Apabila kedua-dua skru ini berjaya dibuka, maka anda boleh keluarkan braket pada bahagian atas bush ini. Jika ketat boleh umpil dengan skru driver.
Kemudian anda boleh menanggalkan bush yang lama. Boleh tolak sikit antirolbar untuk memudahkan anda mengeluarkan bushnya. Boleh tarikbush ini menghala ke sebelah luar antirolbar supayaanda mudah untuk menanggalkannya
Pasangkan bush yang baru pada antirolbar. Kemudian pasangkan braket semula. Ikatkan skru dengan ketat pada kedua-dua skru.
Boleh dapatkan bush ini dari kedai spare parts atau pun online. Biasanya kat online dapat lagi murah, harga serendah RM 15 hingga RM 70. Pilih saja mana yang sesuai dengan bajet anda.
Lepas ni boleh test kereta cuba bawa kereta di jalan yang tak rata, kalau inilah punca masalah bunyi besi berlaga masa jalan tak rata, kali ni dah tiada bunyi.
Selamat mencuba
No comments:
Post a Comment