Masa bersihkan enjin hari tu ada perasan leaking pada valve cover gasket.Kalau biarkan lama-lama nanti kotor pula bahagian enjin ni dengan minyak. Jadi lebih baik tukar gasket yang baru. Nak buka pun tak susah.
Pertama sekali kena cabut dua hose pada valve cover gasket ini.Ada di sebelah kiri dan kanan valve cover. Longgarkan dulu klipnya dengan playar dan tolak ke belakang.
. Tanggalkan dua hos ini.
Buka cap untuk minyak silinder dan kemudian buka cover spark plug yang berwarna merah. Ada enam skru yang perlu dibuka. Semuanya bersaiz 8 mm. Gunakan soket 8 mm lebih mudah untuk buka skru ini. Sebaiknya nak repair valve cover ini tunggu enjin sejuk. Nanti bila nak ketatkan bolt valve cover tak terlebih pulas sampai jadi loose pula. Kalau enjin tengah panas memang mudah nak terlebih pulas spanar.
Spark plug cover dah dibuka
Seterusnya tanggalkan kabel plug. Tarik sahaja ke atas. Buka semua kabel plug tersebut dan letakkan ditepi.
Kabel plug dah ditanggalkan
Kemudian buka dua skru bersaiz 8 mm pada sebelah belakang top cover ini.Ini bukan skru yang mengikat valve cover. Ianya mengikat dua soket yang berada di belakang valve cover ini. Buka juga bahagian atas kotak air filter supaya mudah nak buka bolt pada valve cover. Buka bahagian atas kotak air filter sahaja
Buka satu bolt pada timing belt cover. Bolt ini diikat pada valve cover. Jika tak buka bolt ini nanti valve cover tak boleh ditanggalkan.. Seterusnya buka bolt yang mengikat valve cover ini. Gunakan soket bersaiz 12 mm. Pada bahagian bawah bolt ini ada washer yang menutup lubang pada valve cover Iini, pastikan anda tidak hilang washer ini. Kadang-kadang ia dah longgar dan boleh terjatuh.
. Buka bolt yang mengikat valve cover
Bila dah buka lapan bolt ini bolehla goyangkan valve cover ini untuk menanggalkannya. Kalau ketat boleh ketuk sedikit dengan tukul getah atau cungkil perlahan-lahan dengan skru driver pipih.
. Valve cover dah berjaya dibuka
Bila dah dapat buka anda boleh perhatikan keadaan camshaft. Kalau minyak enjin dijaga dengan baik memang bersih keadaan camshaft. Enjin kereta saya ni cuma pakai minyak Mizu murah je. Dah empat tahun guna minyak ni nampaknya keadaan camshaft ini masih bersih.
. Bersih keadaan camshaft ni walaupun dah 11 tahun
Camshaft bahagian intake ada dua profile. Satu untuk low rpm satu lagi profile untuk high rpm.
Dua profile camshaft pada bahagian intake
Dua profile camshaft ini membolehkan enjin CPS dapat menghasilkan 125 hp. Kalaula proton pasang dua profile juga pada bahagian ekzos lagi bertenaga enjin CPS ini. Mungkin kos untuk menghasilkan enjin akan meningkat tapi kuasa yang dihasilkan boleh standing dengan enjin Campro CFE
Seterusnya bersihkan kawasan tempat gasket melekat dengan kain atau tisu sampai bersih. Bersihkan pada bahagian valve cover dan juga pada bahagian atas enjin.
Bersihkan tempat pelekatan gasket ini
Selepas dah bersihkan tempat pelekatan gasket sapukan sedikit gam gasket pada bahagian yang bertentangan dengan timing belt. Kena letak gam gasket di situ supaya tiada minyak yang akan leaking pada kawasan timing belt. Lama-lama boleh putus timing belt kalau terkena dengan minyak enjin.
. Sapukan gam gasket di kawasan ini
Pasangkan gasket baru pada valve cover. Pastikan kedudukannys betul semasa memasamg semula. Selepas memastikan kedudukan valve cover dipasang dengan betul pada tempatnya bolehla pasang semula.bolt yang mengikat valve cover. Mulakan dari bahagian tengah secara berselang seli bahagian atas dan bawsh hingga sampai hujung kiri Dan kanan. Bila ketatkan bolt intake cover ini jangan ikat terlalu kuat sebab ia mudah loose . Agak-agak dah ketat sikit okla.
Kemudian pasang semula hose dan soket pada valve cover. Seterusnya pasang spark plug dan kabel plug. Last sekali pasang semula kotak air filter.