Infoscript

Saturday, June 1, 2024

Tukar compressor aircond Iriz

Aircond kereta iriz saya tiba-tiba tidak berfungsi hanya udara panas sahaja yang keluar. Nak kata takde gas, baru sahaja saya isi bulan lepas. Bila on kan aircond memang boleh rasa sentapan compressor tapi tiada angin sejuk yang keluar. Bila check pada high pressure hose memang langsung takde rasa panas. Untuk lebih pasti saya gunakan manifold gauges untuk check tekanan gas di dalam sistem. Barulah confirm masalah pada compressor.

Untuk buka compressor taklah susah sangat. Mula-mula kena buka dulu fead belt. Gunakan alat untuk menolak belting tensioner untuk melonggarkan fead belt. Kalau takde alat boleh buat sendiri. Saya ada share kan alat yang saya buat sendiri dalam post sebelum ini.
.  Alat yang saya buat sendiri.Bahagian hujung itu kena masukkan pada lubang pada belting tensioner 

Ruang untuk masukkan alat ini pada belting tensioner memang agak sempit, jadi memang susah kalau takde alat khas. Selepas buka belting bolehlah jack kereta pada sebelah kanan untuk memudahkan compressor keluar dari engine bay. 

Sebelum buka compressor pastikan gas aircond telah dikeluarkan semuanya dari dalam sistem. Kalau tidak nanti memyembur pula gas keluar bila kita cabut hose pada compressor. Boleh gunakan manifold gauges untuk keluarkan semua gas. Buka valve pada bahagian low pressure berwarna biru untuk keluarkan semua gas pada hos yang berwarna kuning
.  Gunakan manifold gauges ini untuk keluarkan gas


 Kemudian cabut soket untuk sensor yang ada pada bahagian atas compressor.. Selepas ini buka dua hose pada compressor. Gunakan box socket saiz 8 mm untuk buka bolt yang mengikat hose. Kalau tak pernah buka memang agak ketat, kena goyangkam sikit ke kiri dan kanan baru boleh buka. 
.  Cabut soket ini 



.  Hos dah dibuka pada sebelah kiri dan kanan

    Ada banyak serbik besi pada inlet hos menunjukkan kerosakan compressor 

Selepas ini boleh buka bolt yang mengikat compressor pada tapaknya. Bolt ini bersaiz 10 mm. Ada ,tiga bolt yang mengikat compressor, buka dua bolt bahagian bawah dahulu. Akhir sekali buka bolt bahagian atas. Pastikan anda tahan dengan tangan bahagian bawah compressor, kalau tidak jatuh ke bawah compressor bila bolt yang terakhir dibuka. 
    Compressor lama dah dibuka 

Compressor yang lama ini saya dapati dah tiada minyak langsung. Ini menyebabkan piston jem. Selepas ini dah boleh pasang compressor baru. Lebih baik tukar sekali condenser dan drier sekali sebab habuk besi daripada compressor kemungkinan besar dah masuk dalam condenser dan boleh menyebabkan ia tersumbat dan aircond menjadi tidak sejuk. Memang keras sikit modal untuk repair aircond ni, lagi mahal kalau buat di kedai, boleh mencecah RM 1000. 

Untuk compressor baru saya beli yang OEM sahaja berhatga RM 450. Ada yang jenis recond lebih murah, tapi saya tak berapa yakin nak pakai. Sebelum ini pernah tukar compressor wira jenis  yang OEM dan masih lagi berfungsi dengan baik selepas lima tahun.
.  Compressor baru

Pastikan compressor yang baru ini dah ada minyak compressor. Boleh tanya dengan penjual. Kalau tak pasti boleh pusingkan pulley compressor. Kalau ada minyak mesti boleh nampak pada lubang hose pada bahagian belakang compressor. 

Seterusnya boleh pasang compressor yang baru. Boleh masukkan daripada bahagian bawah kereta. Kalau nak masukkan daripada bahagian atas kena buka dulu hose radiator. Masukkan bolt bahagian atas dulu dan ikat dengan longgar. Kemudian pasang dua bolt di bahagian bawah. Ketatkan bolt berselanh seli supaya ia ketat dengan sekata. 

Kemudian pasangkan semula dua hose pada compressor. Sebaiknya tukar O ring pada dua hos ini. Sapukan minyak compressor pada O ring supaya ia masuk dengan sekata. Minyak itu juga berfungsi untuk seal house dengan lebih baik. Kalau dah lama tak pernah tukar takut ada leaking pula. Akhir sekali pasang semula fead belt.  Barulah selesai pasang compressor, untuk hidupkan semula sistem aircond ini perlu langkah tambahan. Sebaiknya condenser dan drier perlu ditukar sekali sebab serpihan besi daripada compressor mesti ada yang masuk ke dalam condenser. Ini boleh menyebabkan Sistem tersumbat dan boleh merosakkan compressor. Kebanyakkan bengkel hanya buat flushing sahaja untuk menjimatkan kos. Bila condenser tersumbat memang aircond takkan sejuk seperti asal. 

Apabila dah tukar condenser bolehlah sedut vakum dalam sistem dengan menggunakan vacuum pump. Pastikan tiada kebocoran pada sistem baru boleh masuk gas aircond. Cara nak masukkan gas aircond nanti saya kongsikan dalam post yang lain.





Tuesday, May 21, 2024

Tukar condenser Iriz


Condenser kereta Iriz saya ada kebocoran dan perlu ditukar. Masalah condenser bocor adalah masalah biasa bagi model Iriz. Kalau tak ditukar gas aircond akan berkurang dan aircond jadi tidak sejuk. Boleh top up gas aircond untuk sejukkan semula tapi minyak compressor akan berkurang akibat kebocoran ini. Akhirnya compressor boleh jem dan terpaksa kena tukar compressor baru. 

Langkah pertama adalah keluarkan semua gas yang ada di dalam sistem. Boleh pergi ke kedai aircond untuk sedut semua gas dalam sistem. Boleh juga keluarkan sendiri dengan menggunakan manifold gauge. Setelah tiada gas dalam sistem baru boleh buka condenser. 

Seterusnya buka bumper depan. Buka semua bolt pada bahagian atas dan bawah bumper. Buka juga semua klip di bahagian bawah bumper dan atas bumper. Selepas itu boleh tarik bahagian kanan bumper di sebelah ruang tayar hadapan. Tarik dengan berhati-hati, memang agak ketat kalau tak pernah dibuka. Kalau tarik kuat sangat takut pecah pula bumper. Tak dapat nak tunjuk gambar buka bumper sebab SD card handphone rosak pula, hilang gambar yang saya ambil.

Kemudian buka soket lampu yang ada di bahagian dalam bumper. Bagi yang tiada lampu di bahagian bumper boleh terus sahaja tanggalkan bumper. Seterusnya buka hose yang bersambung pada bahagian kiri condenser. Ada satu bolt saiz 10 mm yang mengikatnya. 
.   Buka dua hose ini

Seterusnya buka bolt pada  transmission oil cooler di depan condenser. Kena alihkan sedikit transmission oil cooler ke depan untuk memudahkan membuka bolt condenser di bahagian bawah. .
   Buka dua bolt sebelah kiri
.   Buka dua bolt sebelah kanan

Selepas ini buka empat bolt yang mengikat condenser. Gunakan spanar saiz 10 mm untuk buka bolt. 
.   Buka bolt sebelah kiri

.   Buka bolt sebelah kanan 
.   Buka bolt sebelah bawah
Ada empat bolt yang mengikat condenser pada bahagian atas dan bawah.. berhati-hati ketika buka condenser jangan sampai terlanggar dengan kasar pada radiator, takut dapat masalah lain pula. Lepas ini dah boleh angkat condenser ini ke atas. 

Condenser baru saya beli di shoppe berharga RM 160. Bukan yang original saya beli yang OEM sahaja. Sebelum ini pakai yang OEM sahaja pada kereta Wira dan Exora saya takde masalah, sejuk macam yang original. Yang penting setting gas aircond kena betul baru sejuk.
.  Condenser baru

Kemudian pasangkan condenser baru pada tapaknya. Jangan lupa tukar O ring pada hose yang bersambung dengan condenser. Kalau dah lama takut leaking pula bila pasang condenser baru. Jangan lupa untuk sapukan minyak compressor pada O ring yang baru supaya ia masuk dengan sekata dan juga berfungsi untuk mengelakkan kebocoran gas. 

Selepas ini dah boleh sedut vakum dengan pam vakum. Pastikan tiada kebocoran vakum sebelum masukkan gas. Nak lebih mudah bawa sahaja ke bengkel untuk flushing dan masukkan gas. Kena bayar lebih sikitla kalau buat kat bengkel. Saya buat sendiri sahaja dapatla berjimat sedikit. 

Tuesday, April 9, 2024

Alat untuk longgarkan belting tensioner Iriz

Untuk buka fead belt atau tali kipas Iriz memang susah sikit sebab ruangnya agak sempit. Kereta kecil memang leceh sebab ruang enjin memang sempit untuk masukkan spanar  untuk buka bolt. Kali ini saya nak share cara mudah untuk longgarkan belting  tensioner  tanpa beli alat khas yang agak mahal. Kita DIY sahaja alat untuk longgarkan belting tensioner 

Sediakan satu spanar saiz 13 mm dan satu soket extension. Pertama sekali ambil soket extension dan potongkan bahagian yang boleh disambung pada soket. Kita cuma nak bahagian hujungnya sahaja. Gunakan gergaji besi untuk memotongmya. Kalau ada mesin untuk potong memang mudah kalau tak kena potong secara manual. Agak lama juga nak memotongmya. 
Potong bahagian depan ini

Kita cuma perlu bahagian depan extension ini sahaja bahagian belakangmya tak diperlukan. Kemudian bahagian yang dipotong tadi masukkan di dalam spanar ,saiz 13 mm. Sebaiknya cari spanar yang kuat kalau yang murah kat Mr diy takut mudah bengkok. 
.  Masukkan bahagian yang dipotong pada lubang spanar 13 mm. 
.   Potong bahagian bawah
Akhir sekali potong bahagian bawah spanar ini. Ia perlu dipotong sebab kita perlu sambung dengan batang paip sepanjang setengah meter supaya dapat menambahkan lagi daya untuk menolak belting tensioner. Lepas ini boleh uji alat baru ini pada belting tensioner. Ianya lebih mudah dan murah untuk longgarkan belting tensioner.