Pemasangan tachometer pada proton wira (model VDO)
Mungkin ramai antara kita biasa melihat meter tambahan yang dipasang di atas dashboard bagi membolehkan kita mengetahui maklumat tambahan mengenai enjin kereta. Kalau pasang di kedai aksesori mungkin mahal upahnya, sedangkan anda boleh pasang sendiri dengan kos yang rendàh.
Meter rpm atau tachometer membolehkan anda mengetahui keadaan enjin dan power band enjin bagi kawalan kuasa yang lebih tepat semasa memotong kenderaan lain.
Anda boleh dapatkan meter ini di kedai aksesori kereta atau beli saja secara online. Paling murah boleh dapat dengan harga lebih kurang RM 30 sahaja
Model Wira 1.3 memang tidak dilengkapi dengan tachometer.Tetapi wiring untuk tachometer memang ada di bawah panel meter wira 1.3 . Jadi tak susah untuk memasang tachometer pada model ini. Langkah pertama anda perlu menanggalkan panel meter. Buka kedua-dua skru pada meter. Kemudian dua lagi skru pada bahagian dashboard dekat dengan jam. Dengan menggunakan jari anda tekan dan tarik keluar panel pada bahagian meter keluar. Berhati-hati semasa menariknya kerana ia mudah pecah.
Bila panel ni dah boleh dikeluarkan buka pula empat skru pada meter dan tarik keluar meter tersebut dengan berhati-hati.
Anda akan nampak soket sebelah kiri dan kanan. Yang akan kita gunakan untuk tap dengan wayar hijau pada tachometer adalah soket yang sebelah kirii. Sambungkan wayar pada bahagian tepi sebelah kanan bawah pada soket tersebut. Boleh lihat dalam rajah di bawah. Wayar ini anda sambungkan dengan wayar signal biasanya warna hijau pada tachometer. Boleh juga anda sambungkan wayar signal di bahagian bawah soket ini dengan cara mengoyakkan sedikit wayar signal pada kereta dan menyambungkan dengan wayar signal daripda tachometer. Tapi cara ni agak leceh sedikit, jadi saya gunakan cara yang lebih mudah
Perhatikan sambungan wayar signal dengan soket
Langkah seterusnya adalah menyambungkan wayar positif dan negatif tachometer. Bekalan kuasa anda boleh dapatkan daripada wayar pada soket pencucuh rokok.lihat pada rajah di bawah Boleh juga anda dapatkan bekalan elektrik daripada bahagian lain contohnya dari bahagian ignition switch.
Kemudian ada dua wayar lagi iaitu wayar untuk lampu pada tachometer. Wayar positif dan negatif ini boleh disambungkan pada wayar yang bersambung dengan suis lampu. Ini membolehkan lampu ini hanya menyala pada waktu malam sahaja. Tapi saya agak malas nak buka panel pada bawah stereng, jadi saya sambungkan wayar pada terminal positif dan negatif lampu pada terminal pada jam digital. Jadi mentol lampu tachometer akan sentiasa menyala bila on sahaja suis. Tak jadi masalah lagipun jam digital tu pun dah rosak.
Lekatkan tachometer pada bahagian dashboard yang tidak mengganggu penglihatan anda semasa memandu. Boleh lekatkan dengan gam uhu atau gam kasut. Kalau tak nak merosakkan dashboard boleh juga gunakan double sided tape untuk melapik dashboard tersebut sebelum diletakkan gam. Selepas anda gam pada dashboard lekatkan tape antara tachometer dengan dashboard supaya ia tidak begerak apabila gam yang anda gunakan belum kering.
Selesai anda sambung semua wayar pada tachometer tibalah masa untuk menguji tachometer. Bila anda start enjin jarum tachometer akan naik sehingga 1100 rpm jika enjin sejuk. Ia akan menurun kepada 800 rm apabila enjin telah panas. Selepas itu pasang balik semua cover pada dashboard Selamat mencuba
. Berjaya dipasang
Salam bro boleh tak buat video supaya lagi senang untuk pasang tachometer ini bab wayar rpm tu yang susah sikit nak faham
ReplyDeleteWayar signal rpm tu kena sambung pada slot ke 5 dari sebelah bawah kiri soket tu. Cuba zoom kan gambar kat atas tu. Pastikan wayar tu tak touch dgn slot kat sebelah. Lepas tu sambungkan wayar negatif dan positiv dan start enjin. Kalau betul sambungannya meter boleh berfungsi
ReplyDeleteklu meter 1.3 yg xde rpm tu tkr meter 1.5 mcm mne ye nk dptkn wayar rpm tu ye???
ReplyDeleteKalau metr 1.5 vdo boleh pasang plug n play saja. Memang dah ada wayar rpm pada soket yg asal
ReplyDeleteSalam tuan...nk tye greedy rpm ade 2 wayer...merah tap kt slot tuan ckp 2...yg hitam kemne plk??
ReplyDeleteWire hitam sambung pada wayar hitam pada soket rokok. Pastikan wayar sensor meter rpm dah tap pada soket pada belakang meter asal
Deletekalau wayar water temp dgan minyak yg mna ya bos
ReplyDeleteBoleh tengok kat litar pada meter, follow connection pada temp. meter sampai dia connect pada socket
ReplyDeletebro can i ask kalau proton persona dapat pasang rmp meterkah?
ReplyDeleteBoleh
DeleteHi bro, good blog. Banyak ilmu bermanfaat kat sini. Saya nak tanya, masuk halfcut lancer ngan wiring semua. Tapi kalau nak pakai meter putra balik banyak tak pin nak kena ubah?
ReplyDeleteTerima kasih tuan, meter lancer masuk dlm putra memang boleh
ReplyDeleteUntuk kereta iswara nak tap macamana?
ReplyDeleteBoleh tap pada soket di bhg bawah meter rpm. Lihat wire yg bersambung dgn meter rpm
ReplyDeleteKalau meter model vdo 1.5 boleh
ReplyDeleteKalau meter 1.3 tukar ke meter 1.5 adakah meter minyak akan berfungsi dengan normal..
ReplyDeleteBoleh
DeleteAssalam..nak tnya la..meter satria 1.3 carburator xde rpm kn..skrang ni sya dh tukar msuk meter vdo..tapi rpm x function la..sebab ap ye..boleh tolong bgi thu tak sebab ap..
ReplyDeletekalau carb kena tarik wayar..kalu injection plug n play ja meter 1.5 ke 1.3..
Deletetarik wayar sambung dkt mn blh bg contoh x
DeleteBoss klau sye wira 1,5 mmc sama jugak ke cara pasang nya?
ReplyDeleteWira 1.5 mmc memang ada meter rpm, jadi boleh guna cara yg sama
DeleteOuh yke abg..sbb ada org ckp..mmc kne trik wayr sensor pergi ke distributer..sbb wira mmc xda sensor rpm blkang mter...tu sye pening tu😅
DeleteKalau model asal memang ada meter rpm mesti ada signalyg dihantar ke meter, cuma kena cari mana satu wayar kat soket belakang meter. Kena cuba cari
DeleteOk abg...
DeleteTq abg
Delete