Infoscript

Sunday, January 17, 2021

Maintenance kereta selepas habis warranty (part 2)

Dalam part 1 saya dah terangkan penjagaan untuk komponen penyejukan enjin kereta. Bagi part yang kedua saya akan fokuskan pada bahagian elektrikal kereta atau bahagian ignition sistem yang biasan.ya akan rosak selepas habais waranti. Kalau tiada arus elektrik yang dihantar ke spark plug maka enjin pun tak boleh dihidupkan.

Komponen pertama yang perlu anda periksa adalah kabel plug. Kebiasaannya kabel plug akan mula merekah dan current daripada plug akan melompat ke bahagian enjin. Tandanya enjin akan terasa semput-semput masa sedang berhenti. Kalau tengah laju tak terasa enjin apa-apa. Nak nampak jelas kerosakan cable ni hidupkan enjin pada waktu malam dan lihat pada cable plug. Keadaan yang gelap membolehkan anda lihat percikan api keluar dari wayar plug. Kaedah ini saya dapat melalui pengalaman sendiri, puas mencari punca enjin kereta macam semput-semput. Dah cuci throttle body, tukar plug, fuel filter ikut saranan mekanik pun tak berjaya juga. Bila cek plug memang keluar spark. Tapi enjin masih tak lancar pada rpm rendah. Rupanya ada current daripada kabel plug ini yang pergi ke enjin. 

Kabel plug sebaiknya tukar kepada jenama yang baik dan tebal. Kalau pakai yang murah akan cepat merekah. Nak pakai yang after market pun boleh kabel dalamnya lebih tebal  dan arus elektrik dapat mengalir dengan lebih baik. Api plug pun akan jadi lebih baik. Kalau dapat yang original pun baik sebab ia memang dah diuji untuk kesesuaian dengan kenderaan anda. 
   Kabel plug original wira.

.   Kabel plug silikon


Kadang kala kalau ignition coil dah tak berapa baik bila guna cable plug besar ia akan mengganggu sistem elektrikal. Mungkin radio atau komponen elektrik yang lain akan terganggu. 

Komponen kedua yang anda boleh tukar adalah ignition coil. Pengalaman sendiri bila kereta dah hampir mencecah 10 tahun ianya akan mula bermasalah. Tanda-tandanya adalah kereta akan mula kekurangan kuasa, dan yang paling ketara jika enjin dah mula semput-semput dan bunyinya macam enjin berjalan dengan tiga silinder. Ini kerana salah satu plug tidak menghasilkan spark kerana tiada arus elektrik dari ignition coil. 
.  Ignition coil Exora

Jika nak tentukan masalah ignition coil ni cuba buka salah satu kabel plug dan pasangkan satu plug lain di hujung kabel.plug. Hidupkan enjin dan perhatikan pada plug tersebut samada mengeluarkan api atau pun tidak. Jika tiada api, cuba tukarkan pula kabel plug itu dengan kabel plug lain yang tidak digunakan lagi jika ada. Sebaiknya jika anda tukar kabel plug kabel yang lama anda sinpan supaya boleh digunakan untuk cek keadaan ignition coil. Jika sudah tukar kabel plug pun sama juga tiada api pada plug, maka confirm la ignition coil bermasalah. Beli dan pasang sendiri  lebih murah, kalau pasang kat kedai mungkin sampai RM 170 kosnya bagi jenis yang biasa sahaja. Cuma anda perlu tahu susunan kabel plug pada ignition coil. Jangan tersilap, kalau silap pasang firing order akan berubah pada setiap silinder. 

Ignition coil tak mahal antara RM 50 - 100. Kalau yang baik agak mahal sikit. Saya biasa pakai yang biasa saja dalam RM 60 sahaja. Takde masalah pun. Kalau boleh pasang sendiri memang jimat. Semoga dapat membantu. 

No comments:

Post a Comment