Infoscript

Friday, May 12, 2023

Masalah suhu enjin naik Proton Iriz dan Pesona

Masalah temperature enjin yang tiba-tiba naik melampau menjadi masalah utama pemilik iriz dan pesona. Ada yang masih dalam warranty lagi pun dah kena masalah ini. Memang sakit hati bila kereta masih baru tapi dah ada masalah overheat. 

Punca masalah ini adalah disebabkan oleh pusat servis sendiri yang tidak mencampurkan coolant di dalam air radiator. Selain dari itu jika ada letak coolant pun adalah dari jenis yang tak berkualiti. Long life coolant amat penting dalam mengelakkan karat dalam sistem penyejukkan kereta.
.  Keadaan radiator iriz yang 
   berkarat

 Komponen sistem penyejukkan yang mudah berkarat seperti radiator, water pump, paip water pump, hose radiator, thermostat Dan juga radiator cap. Bila ke enam-enam komponen ini dah berkarat jika kita repair satu sahaja komponen masalah akan berulang sebab ada lima lagi yang akan bermasalah. Ada yang dah servis radiator tapi masih lagi overheat. Mungkin radiator dah tersumbat atau pun hose radiator dan paip water pump dah tersumbat. Paling teruk kalau water pump dah berkarat, memang tak boleh nak gerakkan air ke seluruh sistem. Jadi jangan seronok sangat kalau dah flush radiator dan rasa lepas ini tiada lagi masalah overheat. Karat daripada komponen yang lain boleh menyebabkan radiator tersumbat semula. Jadi kena tukar semua komponen penyejukkan jika nak hilangkan terus masalah ini. Saya memang dah kena masalah overheat ini terpaksa tukar dua radiator sebab dah tersumbat teruk. Terpaksa check lima komponen yang lain baru dapat temperature yang normal semula.

Untuk mengelakkan masalah overheat ini kita kena cegah ia sebelum ia berlaku. Dapat sahaja kereta baru terus buang air dalam radiator dan masukkan coolant dan air bateri. Kemudian dalam enam bulan sekali tukar coolant dalam radiator. Kalau dapat buat macam ini barulah terjaga sistem penyejukkan enjin. Harap pengguna-pengguna baru iriz dan pesona dapat beri perhatian kepada masalah sistem penyejukkan enjin kereta ini. Biasanya kalau first time beli kereta tak pandai pasal kereta. Nak tukar coolant pun tak tahu, jadi bolehlah pergi ke bengkel untuk mengelakkan masalah lebih besar. Boleh putus head gasket kalau overheat enjin makan modal besar nak repair.

No comments:

Post a Comment