Infoscript

Saturday, March 25, 2023

Stereng Exora senget teruk

Stereng Exora ni bermasalah lagi, Kali ini ia senget dengan lebih ekstrem. Setiap kali apabila pusing ke kiri atau ke kanan ia tidak mahu lagi berada pada kedudukan asal. Sampai kedudukan stereng 45 darjah senget daripada asal. Kalau pusing habis ke kiri dia senget 45 darjah  ke kiri, kalau pusing habis ke kanan dia senget 45 darjah pula ke kanan. Sebelum ini masalah stereng cuma tertarik sikit ke kiri. 

Jadi takde cara lain kecuali kena tengok kat bawah kereta ni apa jadi dengan stereng rack. Macam biasa kena jack kereta agak tinggi sikit dan tahan dengan jack stand. Mula-mula saya cuba tukar cushion stereng. Tapi lepas beberapa hari masalah berulang kembali. Jadi kena cari sekali lagi masalahnya. 

Rupa-rupanya masalah ini berpunca daripada bush stereng rack. Saya nampak bush ini macam dah senget sedikit. Bila diputar skrunya pun dah rasa longgar. Jadi terpaksalah tukar baru. Harganya pun tak mahal.
.  Keadaan bush yang lama,         dah rosak teruk

Cushion stereng rack lebih baik guna yang rubber berbanding silikon. Walaupun silikon lebih keras dan tahan lama, ia tak boleh grip stereng rack dengan lebih kuat berbanding rubber. Saya dah cuba kedua-dua jenis ini, jenis rubber saya rasa lebih ketat mengikat stereng rack. Stereng tak senget ke kiri atau ke kanan bila permukaan jalan berubah. 
   Cushion jenis silicone  
   warna biru  kurang grip
   Cushion jenis rubber warna 
    hitam lebih  grip

Untuk bush stereng rack lebih senang guna jenis silicone. Ianya lebih mudah untuk dipasang berbanding jenis rubber. 

Lepas tukar stereng rack bush ni baru dapat alignment yang terbaik. Alignment pun buat secara manual sendiri. Takdela kena bayar apa-apa. Banyak dapat jimat duit.

No comments:

Post a Comment