Infoscript

Saturday, October 14, 2023

Tukar casing kunci Exora jenis flip

Remote casing Exora ni kalau dah lama sangat akan patah juga. Jadi kalau nak kelainan bolehla tukar cover jenis flip. Cuma jenis yang flip ni bukan plug and play ada kos tambahan  yang perlu anda keluarkan. 
.   Remote case jenis flip
Harganya tak mahal anda boleh dapatkan secara online dengan harga RM 11 - 12. Nampak lebih modern berbanding yang asal. Pertama sekali kena keluarkan isi perut remote yang lama. Anda perlukan set skru driver bersaiz kecil yang boleh dibeli di kedai Mr Diy. Buka satu skru belakang remote yang lama dan keluarkan papan litarnya. Jangan lupa juga keluarkan chip immobilizer. Kalau takde chip ni nanti kereta tak boleh start
.  Chip immobilizer yang bertanda biru mudah hilang kalau tak perasan

Seterusnya buka pula dua skru pada casing yang baru. Tanggalkan penutupnya.
.   Buka dua skru ini. 

Buka skru pada bahagian atas pula. Yang bahagian atas ni berhati-hati sikit sebab ada spring di dalamnya takut terjatuh pula spring ini. Di bahagian ini juga ada kunci baru.
.  Spring untuk flipkan kunci

Cover bahagian atas ini akan berputar arah jam bila kita nak tanggalkan. Ikutkan sahaja sampai anda boleh tarik keluar casingnya. 
.  Ini bentuk casing yang dah dibuka sepenuhnya. Lekatkan papan litar pada bahagian yang bertanda

Kemudian lekatkan papan litar pada casing yang baru. Pastikan ke tiga-tiga suis pada papan litar tu berada di kedudukan yang betul untuk button lock, unlock dan alarm. Kemudian boleh tutup cover bahagian bawah pasangkan skrunya. Masukkan juga chip immobilizer pada slotnya. 
.  Ini slot untuk immobilizer 

Pastikan bahagian atas chip ini mengadap pada kunci. Kalau tak betul kedudukannya nanti tak boleh start pula enjin. Akhir sekali pasang cover pada bahagian atas casing ini. Letakkan spring pada slotnya dan letakkan cover. Pusingkan cover atas yang melekat pada spring tersebut arah lawan jam sebelum menutup casing tersebut. Kalau tak pusingkan cover atas ini nanti kunci tak boleh nak flip bila tekan buttonnya. 
.  Slot untuk spring, kena pusingkan cover ini masa pasang nanti. 

Lepas skrukan bahagian atas ni dah siapla part yang pertama. Bahagian yang kedua adalah bahagian kos yang tersembunyi iaitu kunci yang baru ni perlu dipotong ikut yang asal. Masalahnya kedai-kedai kunci yang biasa tak sanggup nak duplicate kunci yang baru ini. Kebanyakkanya takut nak potong kunci yang baru. Kalau tersilap potong tak boleh start enjin. Kalau kereta lama takde masalah, kereta moden sekarang ada banyak ciri keselamatan. Jadi kena car kedai yang jual remote macam ni. Diaorang ada alat untuk scan kunci ni dulu sebelum potong. Kos untuk potong kunci yang baru ini antara RM 20 - 25. Jadi akan bertambahla kos untuk tukar kunci yang baru. 

Akhir sekali test kunci baru ini untuk hidupkan enjin. Untuk kunci baru ini anda putarkan lebih sebelum enjin boleh dihidupkan. Kalau pulas macam kunci yang lama memang enjin takkan hidup



No comments:

Post a Comment