Infoscript

Saturday, October 7, 2023

Servis oil sump Wira

Enjin kereta Wira ini dah mula berbunyi kasar seperti kekurangan minyak pelincir. Ada kemungkinan minyak enjin tak naik dengan cukup ke bahagian atas. Jadi ada baiknya juga saya check keadaan oil strainer kat oil sump. Mungkin selepas 20 tahun penggunaan ia dah mula tersumbat. 

Nak servis oil sump ini agak leceh sikit sebab anda kena baring di bawah kereta. Mula-mula kena jack kereta agak tinggi supaya dah ruang yang lebih untuk bekerja. Jangan lupa tahan dengan jack stand dan letakkan sekali penahan tayar supaya kereta tidak bergerak.

Seterusnya kena buka sedikit bahagian ekzos. Buka bahagian tengah yang bersambung dengan extractor dan yang belakang yang bersambung dengan tabung tengah 
.  Buka bolt ini
.  Buka bolt ini saiz 19 mm
.  Buka bolt di bahagian tabung tengah bersaiz 15 mm

.  Buka juga bolt yang ada    
   lapik getah ini berrsaiz 12     
   mm

Nak senang buka bolt ekzos ini spray dulu dengan WD40 dan tunggu beberapa minit. Biasanya bolt ekzos ini dah berkarat dan susah nak dibuka. Gunakan spanar atau box socket yang ada enam mata untuk tidak merosakkan nat. Jangan lupa untuk tanggalkan socket sensor ekzos sebelum anda tanggalkan ekzos. Kalau lupa nak tanggalkan nanti putus pula wayar sensor tu. 

Bila dah tanggalkan ekzos baru ada ruang untuk keluarkan oil sump. Ada 17 bolt yang perlu dibuka.  Bolt ini bersaiz 10 mm.  Pastikan anda tidak hilang bolt ini. Bila dah buka semua bolt anda perlu umpil bahagian tepi oil sump dengan skru driver pipih. Ketuk sikit perlahan-lahan. Jangan umpil terlalu kuat nanti berlekuk pula bahagian tepi oil sump ini. Kena umpil pada banyak  bahagian sekeliling oil sump ini. Kalau sebelum ini mekanik yang pasang letak banyak gam gasket memang susah juga nak tanggalkan oil sump.
.  Buka bolt saiz 10 mm ni

Bila dah boleh buka oil sump perhatikan keadaannya sama ada berkeladak atau banyak kekotoran. Kalau teruk sangat memang kena basuh bersih-bersih. Gunakan sabun pencuci baju jenis serbuk pun boleh. Kalau kereta saya ni tak banyak keladak saya sembur dengan air sahaja dah bersih. 

Lepas hilangkan segala kotoran kena tanggalkan gasket lama yang melekat pada tepi oil sump. Gosok dengan scrapper plastic atau gunakan kayu nipis. Jangan guna scrapper besi nanti bercalar dan mudah leaking semula. Pada bahagian enjin juga tanggalkan serpihan gasket lama sampai bersih.
.  Kikis semua gasket lama di sekeliling oil sump

Buka oil strainer dengan socket saiz 12 mm..Kalau dah tersumbat teruk kenala ganti baru. Kalau sikit sahaja tersumbat boleh basuh sahaja sampai bersih.  Kemudian keringkan dengan hair dryer atau jemur sahaja. Bila nak pasang semula sapu sikit gasket maker pada tapaknya. Jangan banyak sangat takut nanti kalau tertanggal tersumbat pula kat saluran minyak.
.  Oil strainer dah tersumbat kalau boleh cuci boleh guna semula

Seterusnya sapukan gam gasket pada sekeliling oil sump. Jangan terlalu banyak takut serpihannya boleh memyumbatkan laluan minyak enjin. Untuk pasang semula oil sump ini pastikan pasang berselang seli bermula di bahagian tengah. Jangan terlalu ketat ikat bolt takut loose pula. 

Akhir sekali pasang semula bolt pada ekzos yang dah dibuka sebelum ini. Kemudian hidupkan enjin dan periksa oil sump untuk melihat jika ada sebarang kebocoran. Bawa kereta agak lama sedikit untuk lebih pasti tiada kebocoran. Pastikan juga tiada bunyi-bunyi pelik selepas servis oil sump. Kalau oil strainer tak dipasang dengan ketat boleh menyebabkan minyak enjin tidak dipam dengan cukup ke bahagian atas 



No comments:

Post a Comment