Infoscript

Saturday, August 10, 2024

Tukar Expansion Valve Wira

Aircond kereta Wira tiba-tiba jadi tidak sejuk. Baru tiga bulan ganti cooling coil dah tak sejuk semula. Gas aircond dah check masih penuh tiada kebocoran yang dapat dikesan. Compressor boleh on macam biasa, tapi angin yang keluar masih panas. 

Suspek utama kalau keadaan seperti ini adalah expansion valve. Ianya terletak pada cooling coil. Nasib baikla cooling coil wira ni senang untuk dibuka tanpa perlu buka dashboard. Itulah kelebihan wira tak macam kereta baru sekarang ini. Spare part aircond pun murah. 

Untuk buka expansion valve ini kena keluarkan dulu semua gas di dalam sistem. Gunakan manifold gauges untuk keluarkan semua gas. Selepas ini buka glove box. Keluarkan bahagian atas  glove box ini dahulu dengan menolak sedikit bahagian tepi glove box ini. Ada dua skru yang perlu dibuka pada bahagian bawah glove box. 
.   Buka dua skru di bahagian bawah ini 

Selepas buka glove box boleh buka cover plastik pada bahagian bawah glove box. Tanggalkan klip yang mengikat cover ini. Tekan sahaja pada bahagian tengahnya dan kemudian tarik ia keluar. 

Kemudian buka cover plastik di sebelah kiri glovebox. Ada dua skru di bahagian bawah yang perlu dibuka, kemudian boleh tarik sahaja ia keluar. 


Seterusnya buka palang besi yang melintang di bawah glovebox. Ada tiga skru yang mengikatnya, satu di sebelah kiri dan dua lagi di sebelah kanan 
.    Buka skru di sebelah kiri dan kanan
.  Palang dah dibuka. Cover bahagian atas dashboard pun kena buka

Kemudian buka cover dashboard bahagian atas. Cara nak buka dia cuma tolak dari bahagian bawah dashboard. Ia hanya menggunakan klip sahaja. Selepas ini boleh buka semua soket pada kotak cooling coil. Ada tiga soket yang perlu dibuka
.   Buka soket ini
.  Buka soket ini
.   Buka soket ini


Seterusnya buka kabel yang mengawal aliran udara di sebelah tepi kotak cooling coil
    Kabel dah dibuka

Seterusnya buka bolt yang mengikat kotak cooling coil. Ada dua bolt yang mengikatnya. Buka dulu bolt bahagian bawah selepas itu buka yang bahagian atas pula.. Sebelum keluarkan kotak ini keluarkan dulu karpet alas kaki supaya dapat lebih ruang. Kotak cooling coil boleh ditarik keluar pada bahagian bawah ya dahulu. Kena gerakkan sedikit ke kiri dan ke kanan untuk memudahkan ia keluar dari tapaknya. 
.   Sudah hampir berjaya dikeluarkan

. Dah berjaya keluarkan kotak cooling coil 

Selepas berjaya keluarkan kotak cooling coil boleh buka klip dan skru yang mengikat kotak ini. Anda boleh keluarkan cooling coil selepas ini. .
.  Buka skru dan klip ini
  Dah boleh nampak expansion valve pada cooling coil

Kemudian boleh buka nat yang mengikat expansion valve pada cooling coil. Boleh gunakan spanar saiz 22 mm dan spanar hidup. Longgarkan nat dengan berhati-hati untuk mengelakkan  kerosakan pada cooling coil. Tarik sikit valve ini untuk keluarkannya

. Longgarkan kedua-dua nat      ini dan boleh tanggalkan 
   expansion valve 

Selepas ini dah boleh pasang expansion valve yang baru. Tukarkan sekali O ring pada expansion valve baru.  Jangan lupa sapukan sedikit minyak compressor pada O ring sebelum pasang semula expansion valve.Biasanya O ring memang dah siap ada dipasang jika beli baru. Kemudian bolehla pasang semula cooling coil. Vakumkan dulu sistem aircond ini. Kalau takde kebocoran boleh masukkan gas baru. 
.   Expansion Valve baru 

Lepas pasang expansion valve baru ini barulah sejuk beku semula kereta saya. Tak susah pun nak tukar tapi kalau tak pernah buat memang ambil masa lebih sikit. Buat sendiri rasa puas hati, ilmu pun dapat

Saturday, June 1, 2024

Tukar compressor aircond Iriz

Aircond kereta iriz saya tiba-tiba tidak berfungsi hanya udara panas sahaja yang keluar. Nak kata takde gas, baru sahaja saya isi bulan lepas. Bila on kan aircond memang boleh rasa sentapan compressor tapi tiada angin sejuk yang keluar. Bila check pada high pressure hose memang langsung takde rasa panas. Untuk lebih pasti saya gunakan manifold gauges untuk check tekanan gas di dalam sistem. Barulah confirm masalah pada compressor.

Untuk buka compressor taklah susah sangat. Mula-mula kena buka dulu fead belt. Gunakan alat untuk menolak belting tensioner untuk melonggarkan fead belt. Kalau takde alat boleh buat sendiri. Saya ada share kan alat yang saya buat sendiri dalam post sebelum ini.
.  Alat yang saya buat sendiri.Bahagian hujung itu kena masukkan pada lubang pada belting tensioner 

Ruang untuk masukkan alat ini pada belting tensioner memang agak sempit, jadi memang susah kalau takde alat khas. Selepas buka belting bolehlah jack kereta pada sebelah kanan untuk memudahkan compressor keluar dari engine bay. 

Sebelum buka compressor pastikan gas aircond telah dikeluarkan semuanya dari dalam sistem. Kalau tidak nanti memyembur pula gas keluar bila kita cabut hose pada compressor. Boleh gunakan manifold gauges untuk keluarkan semua gas. Buka valve pada bahagian low pressure berwarna biru untuk keluarkan semua gas pada hos yang berwarna kuning
.  Gunakan manifold gauges ini untuk keluarkan gas


 Kemudian cabut soket untuk sensor yang ada pada bahagian atas compressor.. Selepas ini buka dua hose pada compressor. Gunakan box socket saiz 8 mm untuk buka bolt yang mengikat hose. Kalau tak pernah buka memang agak ketat, kena goyangkam sikit ke kiri dan kanan baru boleh buka. 
.  Cabut soket ini 



.  Hos dah dibuka pada sebelah kiri dan kanan

    Ada banyak serbik besi pada inlet hos menunjukkan kerosakan compressor 

Selepas ini boleh buka bolt yang mengikat compressor pada tapaknya. Bolt ini bersaiz 10 mm. Ada ,tiga bolt yang mengikat compressor, buka dua bolt bahagian bawah dahulu. Akhir sekali buka bolt bahagian atas. Pastikan anda tahan dengan tangan bahagian bawah compressor, kalau tidak jatuh ke bawah compressor bila bolt yang terakhir dibuka. 
    Compressor lama dah dibuka 

Compressor yang lama ini saya dapati dah tiada minyak langsung. Ini menyebabkan piston jem. Selepas ini dah boleh pasang compressor baru. Lebih baik tukar sekali condenser dan drier sekali sebab habuk besi daripada compressor kemungkinan besar dah masuk dalam condenser dan boleh menyebabkan ia tersumbat dan aircond menjadi tidak sejuk. Memang keras sikit modal untuk repair aircond ni, lagi mahal kalau buat di kedai, boleh mencecah RM 1000. 

Untuk compressor baru saya beli yang OEM sahaja berhatga RM 450. Ada yang jenis recond lebih murah, tapi saya tak berapa yakin nak pakai. Sebelum ini pernah tukar compressor wira jenis  yang OEM dan masih lagi berfungsi dengan baik selepas lima tahun.
.  Compressor baru

Pastikan compressor yang baru ini dah ada minyak compressor. Boleh tanya dengan penjual. Kalau tak pasti boleh pusingkan pulley compressor. Kalau ada minyak mesti boleh nampak pada lubang hose pada bahagian belakang compressor. 

Seterusnya boleh pasang compressor yang baru. Boleh masukkan daripada bahagian bawah kereta. Kalau nak masukkan daripada bahagian atas kena buka dulu hose radiator. Masukkan bolt bahagian atas dulu dan ikat dengan longgar. Kemudian pasang dua bolt di bahagian bawah. Ketatkan bolt berselanh seli supaya ia ketat dengan sekata. 

Kemudian pasangkan semula dua hose pada compressor. Sebaiknya tukar O ring pada dua hos ini. Sapukan minyak compressor pada O ring supaya ia masuk dengan sekata. Minyak itu juga berfungsi untuk seal house dengan lebih baik. Kalau dah lama tak pernah tukar takut ada leaking pula. Akhir sekali pasang semula fead belt.  Barulah selesai pasang compressor, untuk hidupkan semula sistem aircond ini perlu langkah tambahan. Sebaiknya condenser dan drier perlu ditukar sekali sebab serpihan besi daripada compressor mesti ada yang masuk ke dalam condenser. Ini boleh menyebabkan Sistem tersumbat dan boleh merosakkan compressor. Kebanyakkan bengkel hanya buat flushing sahaja untuk menjimatkan kos. Bila condenser tersumbat memang aircond takkan sejuk seperti asal. 

Apabila dah tukar condenser bolehlah sedut vakum dalam sistem dengan menggunakan vacuum pump. Pastikan tiada kebocoran pada sistem baru boleh masuk gas aircond. Cara nak masukkan gas aircond nanti saya kongsikan dalam post yang lain.