Infoscript

Saturday, October 26, 2019

Pemasangan tachometer pada Proton Wira

Pemasangan  tachometer pada proton wira (model VDO)


Mungkin ramai antara kita biasa melihat meter tambahan yang dipasang di atas dashboard bagi membolehkan kita mengetahui maklumat tambahan mengenai enjin kereta. Kalau pasang di kedai aksesori mungkin mahal upahnya, sedangkan anda boleh pasang sendiri dengan kos yang rendàh.


Meter rpm atau tachometer membolehkan anda mengetahui keadaan enjin dan power band enjin bagi kawalan kuasa yang lebih tepat semasa memotong kenderaan lain. 


Anda boleh dapatkan meter ini di kedai aksesori kereta atau beli saja secara online. Paling murah boleh dapat dengan harga lebih kurang RM 30 sahaja


Model Wira 1.3 memang tidak dilengkapi dengan tachometer.Tetapi wiring untuk tachometer memang ada di bawah panel meter wira 1.3 . Jadi tak susah untuk memasang tachometer pada model ini. Langkah pertama anda perlu menanggalkan panel meter. Buka kedua-dua skru pada meter. Kemudian dua lagi skru pada bahagian dashboard dekat dengan jam. Dengan menggunakan jari anda tekan dan tarik keluar panel pada bahagian meter keluar. Berhati-hati semasa menariknya kerana ia mudah pecah. 

Bila panel ni dah boleh dikeluarkan buka pula empat skru pada meter dan tarik keluar meter tersebut dengan berhati-hati. 


Anda akan nampak soket sebelah kiri dan kanan. Yang akan kita gunakan untuk tap dengan wayar hijau pada tachometer adalah soket yang sebelah kirii. Sambungkan wayar pada bahagian tepi sebelah kanan bawah pada soket tersebut. Boleh lihat dalam rajah di bawah. Wayar ini anda sambungkan dengan wayar signal biasanya warna hijau pada tachometer. Boleh juga anda sambungkan wayar signal di bahagian bawah soket ini dengan cara mengoyakkan sedikit wayar signal pada kereta dan menyambungkan dengan wayar signal daripda tachometer. Tapi cara ni agak leceh sedikit, jadi saya gunakan cara yang lebih mudah

Perhatikan sambungan wayar signal dengan soket 


Langkah seterusnya adalah menyambungkan wayar positif dan negatif tachometer. Bekalan kuasa anda boleh dapatkan daripada wayar pada soket pencucuh rokok.lihat pada rajah di bawah Boleh juga anda dapatkan bekalan elektrik daripada bahagian lain contohnya dari bahagian ignition switch. 


Kemudian ada dua wayar lagi iaitu wayar untuk lampu pada tachometer. Wayar positif dan negatif ini boleh disambungkan pada wayar yang bersambung dengan suis lampu. Ini membolehkan lampu ini hanya menyala pada waktu malam sahaja. Tapi saya agak malas nak buka panel pada bawah stereng, jadi saya sambungkan wayar pada terminal positif dan negatif lampu pada terminal pada jam digital.   Jadi mentol lampu tachometer  akan sentiasa menyala bila on sahaja suis.  Tak jadi masalah lagipun jam digital tu pun dah rosak. 


Lekatkan tachometer pada bahagian dashboard yang tidak mengganggu penglihatan anda semasa memandu. Boleh lekatkan dengan gam uhu atau gam kasut. Kalau tak nak merosakkan dashboard boleh juga gunakan double sided tape untuk melapik dashboard tersebut sebelum diletakkan gam. Selepas anda gam pada dashboard lekatkan tape antara tachometer dengan dashboard supaya ia tidak begerak apabila gam yang anda gunakan belum kering.


Selesai anda sambung semua wayar pada tachometer tibalah masa untuk menguji tachometer. Bila anda start enjin jarum tachometer akan naik sehingga 1100 rpm jika enjin sejuk. Ia akan menurun kepada 800 rm apabila enjin telah panas. Selepas itu pasang balik semua cover pada dashboard Selamat mencuba

.   Berjaya dipasang

Monday, September 2, 2019

Ganti thermo amp exora

Masalah thermo amp ( temperature sensor ) aircond exoraj
juk
Masalah pada thermo amp meempunyai tanda seperti aircond terlalu sejuk dan kemudian ia menjadi panas.wap air keluar pada lubang aircond, compressor pula tidak cut off apabila suhu terlalu sejuk.
Masalah ini disebabkan oleh sensor yang mengawal suhu aircond telah rosak. Gambar sensor ini yang dipanggil thermo amp.
I
Sensor ini anda boleh dapat di kedai spare part aircond yang berdekatan. Kalau tak tau kat mana bolehlah rujuk google map. Kalau anda hantar di kedai aircond siap pasang lebih kurang RM 200. Harga thermo amp ini RM 90 bagi yang original, kalau yamg tak ori lagi murah. Tapi takut tak sejuk pulak aircond kalau pakai yang tak ori.
Mula-mula buka glove box dan tanggalkan glovebox. Caranya  buka glove box tersebut seluasnya. Lihat di sebelah kiri glove box tersebut dan tanggalkan damper di bahagian kiri tersebut. Kemudian  tarik glove box tersebut ke arah anda ( ke depan ).
Kemudian anda akan nampak blower bagi aircond di belakang glove box tersebut. Alang-alang dah buka bersihkan dulu filter aircond di atas blower tersebut. Cuci dengan air keringkan.
Langkah seterusnya cover pada bahagian tengah perlu ditanggalkan. Mula-mula buka skru di bahagian bawah cover ini dan tarik ke bawah untuk melonggarkan sedikit cover tersebut. Buka skru di bahagian sebelah kiri dan kanan.
Seterusnya cover di bahagian gear perlu dibuka. Caranya gunakan skru driver philips dan lapikkan dengan kain bagi mengelakkan calar pada plastik. Umpil pada bahagian hujung atas cover tersebut. Cuba perlahan-lahan pada beberapa bahagian untuk melonggarkan klip di bawahnya.
Jika mentol pada gear tersebut tidak menyala anda boleh tukarkan sekali mentol tersebut.

Buka cover di bahagian bawah gear. Ada dua skru yang mengikatnya di bahagian kiri dan kanan
Tarik bahagian cover ini ke atas, goyangkan sedikit ke kiri dan ke kanan untuk melonggarkannya supaya mudah dibuka


Ini gambar di sebelah kiri gear lever, mentol yang anda boleh tukar. Biasanya pada exora mentol ini mudah terbakar

Seterusnya cari kedudukan thermo amp. Ia berada di sebelah kiri dashboard di bawah glovebox Kemudian perhatikan wayar yang keluar dari kotak thermo amp tersebut sehingga ke hujungnya di dalam kotak coil. Buka skru di bahagian bawah kotak tersebut. Anda juga perlu membuka satu kotak kecul di depan coil tersebut bagi memudahkan anda membuka skru bagi bahagian tepi kotak coil.

Saya terpaksa menggunakan camera handphone untuk membuka skru pada kotak kecil ini kerana hanya tangan saja yang boleh merasa satu skru yang terlindung pada sisi kotak kecil di depan kotak coil tersebut.

Setelah anda berjaya membukanya maka anda boleh membuka sedikit ruangan pada kotak coil tersebut. Maaf tiada gambar sebab tak sempat nak ambil.

Anda ikut saja wayar sensor yang keluar dari kotak thermo amp ini, anda akan junpa kotak cooling coil.
Jangan rentap wayar sensor thermo amp di dalam kotak coil tersebut. Mungkin ianya akan merosakkan coil di dalamnya. Hanya sedikit sahaja ruangan yang ada untuk anda memasukkan wayar sensor yang baru.
Sensor di dalam kotak coil tidak boleh dikeluarkan tanpa membuka lebih lebih banyak lagi panel pada dashboard. Lebih banyak yang kita buka nanti lebih banyak yamg kita akan terlupa untuk memasangnya. Pengalaman sendiri lepas pasang ada dua skru yang tertinggal tak pasti bahagian mana. Malas nak buka balik panel kalau takde bunyi-bunyi pelik biarkan je.
Potong saja wayar sensor lama dan tanggalkan kotak sensor yang lama. Pasangkan kotak sensor yang baru pada tapaknya dan sensor yang baru anda selitkan dalam-dalam dalam kotak coil. Lebih baik gunakan rod yang panjang untuk menolak sensor ke dalam kotak coil. Hati-hati supaya tidak tersentuh pada cooling coil, kalau bocor dapat masalah lain pulak.
Selepas  masukkan wayar sensor tu pasang balik skru pada kotak cooling coil. Sebelum anda pasang balik semua panel dashboard yang telah dibuka pasang semula wayar pada terminal bateri. Double check semua sambungan pada kotak cooling coil. Kemudian hidupkan enjin dan on kan aircond. Perhati kipas aircond di ruangan enjin berpusing selama beberapa minit. Jika kipas aircond berhenti selepas beberapa minit dan compressor pun telah cut off kemudian selang beberapa minit ia berfungsi semula maka anda telah berjaya menyelesaikan masalah aircond anda
Bagi pemilik-pemilik exora yang mempunyai masalah yang sama bolehlah mencuba kaedah yang saya terangkan ini dapat menjimatkan kos dan menyelamatkan poket anda