Infoscript

Wednesday, July 29, 2020

Servis throttle body exora

 Kali ni saya akan tunjukkan cara untuk servis throttle body exora. Caranya sama untuk semua jenis enjin campro mungkin yang CFE agak lain sedikit cara membukanya kerana bersambung dengan turbo.Bagi campro biasa rasanya aama saja.

Pertama sekali kita perlu buka intake hose yang bersambung dengan kotak air filter


Ada dua skru yang melekatkannya. Bila skru berjaya dibuka, tarik bahagian hujung tiub ini keluar dengan berhati-hati. Kemudian longgarkan skru pada hose clip yang mengikat tiub yang bersambung antara kotak air filter dan throttle body. 

.   Longgarkan skru hose clip pada throttle body yang bersambung dengan tiub air intake

Pada throttle body juga ada hose clip yang mengikatnya dengan hose yang bersambung dengan enjin.
longgarkan juga skru ini

Bila kedua-dua tiub ini berjaya dibuka maka anda akan nampak throttle body dengan jelas. Pada throttle body ni perlu buka soket dan hose vacuum sebelum ianya boleh ditanggalkan. Buka socket pada throttle body ini dulu dengan berhati-hati.
   Tekan pada bahagian hujung 
   soket ini dan tarik keluar 
   dengan berhati-hati.
.  Socket berjaya di buka

Kemudian buka tiub pada bahagian tepi throttle body yang bersambung dengan cam cover.  Seterusnya buka skru pada throttle body ini dengan menggunakan spanar saiz 10 mm. Buka throttle jody ini dari tapaknya. 
    throttle body berjaya 
    dikeluarkan.


   Made in Germany, mesti 
   mahal kalau nak tukar baru


.  Lihat bahagian dalamnya 
    penuh dengam karbon

Untuk membersihkan throttle body ini boleh gunakan petrol atau throttle body cleaner. pastikan anda tidak menyentuh butterfly valve semasa proses servis ini. Jika tersentuh terpaksa  setting balik throttle body ni. Ada cara nak setting semula nanti saya terangkan kaedahnya, nak lebih mudah jangan diganggu throttle body ini.  Tuangkan sedikit petrol pada kain yang bersih dan gosokkan pada bahagian throttle body yang kotor. Cuci sehingga bersih. 

Pada butterfly valve anda boleh spray dengan throttle body cleaner. Tak perlu untuk digosok dengan kain.  Pastikan bahagian soket dan elektronik pada throttle body ni tak terkena dengan petrol untuk mengelakkan kerosakn.Selepas cuci biarkan hingga kering. 

Akhir sekali pasang semula throttle body. Pastikan ia dipasang dengan ketat supaya tidak ada udara keluar daripada throttle body dengan intake. Hidupkan enjin, enjin akan idle pada rpm tinggi sedikit sebelum ianya kembali normal setelah enjin panas
Selamat mencuba


No comments:

Post a Comment