Tapi ramai juga yang berhati-hati dan tidak berani untuk mencubanya. Mesti kena berhati-hati sebab enjin kereta nak pakai lama. Bukan murah nak baik pulih enjin yanh rosak. Lainla kalau pandai repair sendiri.
Pengeluar minyak ini mengatakan punca utama harganya yang murah disebabkan ianya diedarkan terus dari kilang kepada pembeli. Ianya tidak melibatkan pengedar yang boleh menyebabkan harga naik lebih tinggi apabila dipasarkan. Jadi pengeluar terus menjualnya kepada pengguna secara online
Untuk memikat hati pelanggan juga pengeluar juga mengatakan ianya mendapat pengiktirafan daripada American Petroleum Institute (API). Saya cek website ini dan dapati memang ianya tersenarai di website API
website API.
Bila tengok minyak Mizu ini tersenarai dalam senarai dalam website API ini mungkin dapat mengurangkan keraguan pada bakal-bakal pembeli yang masih ragu-ragu dengan minyak ini. Saya cek beberapa lagi jenama yang belum terkenal yang dijual di pasaraya. Ianya tidak disenaraikan dalam website API walaupun tertulis API certified pada botolnya.
Pernah juga saya menggunakan minyak yang tak certified ni. Lepas tahu minyak ni tak certified terus tak guna lagi. Berbalik pada minyak mizu ni anda juga boleh follow di facebook.
Penghantaran minyak ini memang cepat hari ni order esok dah sampai. Pastikan order dengan penjual yang official kat Lazada, baru dapat mirah. Lihat bungkusan minyak ini dibungkus dengan baik.
Ok masa untuk menukar minyak enjin. Minyak ini nampak bersih dan cair. Kelikatan yang saya pilih 5W30. Ini yang sesuai untuk proton Exora seperti dalam buku manual. Sebelum ini saya gunakan minyak mineral Petronas Syntium 500. Bila dah lama guna bunyi enjin agak bising. Boleh dengar bunyi shim bila dah sampai 5000 km. Lepas tukar minuak ini bunyi shim dah hilang. Bunyi enjin lebih senyap. Kemudian test drive di jalan raya, enjin terasa ringan dan boleh memecut dengan baik. Pada kelajuan tinggi terasa enjin sangat ringan. Tak perlu tunggu sehingga minyak ini mencapai suhu yang agak tinggi untuk terasa respon enjin yang ringan. Jika minyak mineral paling remdah boleh dapat 10.6 liter/100km, guna minyak Mizu ni boleh dapat 9.8 liter/100 km. Ada penjimatan sedikit bagi penggunaan minyak. Masih tak boleh lawan minyak sintetik yang lebih mahal. Pernah guna minyak enjin Bosch boleh dapat 9.7 liter/100 km. Mungkin lepas ni tukar pada kelikatan 5W40 macam mana pula penjimatan minyak yamg boleh dapat.
Selepas 5000 km saya keluarkan minyak Mizu ni boleh lihat minyak ni masih baik lagi kelikatannya. Belum berani lagi untuk guna sampai 10 000 km Tapi saya memang sentiasa tukar setiap 5000 km walaupun guna minyak mahal supaya enjin sentiasa bersih dan tahan lama.
Tak puas hati lagi saya potong oil filter dan anda boleh lihat pada penapisnya. Tiada serpihn-serpihan besi di dalamnya
Setakat ni berpuashati dengan minyak ini. Tiada masalah sepanjang menggunakannya. Dah 4 kali tukar pada kereta wira. Mungkin lepas ni nak review jenama lain pula.
Ini sahaja review untuk minyak Mizu ini. Kalau anda yakin bolehlah cuba minyak ini. Kalau tak berkenan gunalah minyak yang anda biasa guna. Tunggu company ni menaja pasukan lumba kereta atau motor dalam pertandingan di litar Sepang Baru lagi ramai percaya. Menang race hari ni esoknya banyak minyak enjin yang terjual
Terbaik bang cara review... Pasni review minyak lain plak...
ReplyDeleteAbg ejah no wsap abg senang nk oder,
ReplyDeleteMantap bang. Sy pun pengguna setia mizu. Alhamdulillah tiada masalah. Kereta sy dh 300k mileage tp masih stedy
ReplyDeleteSaya mula guna Mizu sejak 2016 sampai skg. Bila tiap kali tukar kita akan dpt rasa "ringan" enjin tu. Enjin pun senyap
ReplyDeleteTerima kasih atas review tuan.
ReplyDeleteNak try minyak murah (Mizu/ Tesco), tapi tak berani.
Google2, jumpa blog tuan.
Tuan masih pakai minyak Mizu sekarang?
Masih lagi guna Mizu, pada kereta saya. Takde masalah
Delete