Infoscript

Saturday, January 28, 2023

Kemalangan, orang tak nak bayar

Post kali ini bukan nak cerita pasal repair kereta tapi berkaitan dengan kemalangan yamg berlaku pada saya baru-baru ini. Kemalangan melibatkan kereta saya dengan sebuah lori. Ini bukan nak memburukkan pemandu lori tetapi taktik yang sama diginakan oleh pemandu ini untuk mengelak daripada membayat ganti rugi. Kalau kemalangan itu menyebabkan rosak yang teruk tiada masalah sebab kita boleh tow kereta dan claim insurance daripada lori tersebut. Tapi kalau rosak yang sedikit seperti melibatkan kos RM 400 - 600 memang kita akan rasa leceh untuk buat urusan claim insurance. Nak buat report di balai dan menunggu masa satu hingga dua minggu paling cepat untuk kereta siap dibengkel. 

Situasi seperti ini akan diambil oleh pihak yang melanggar kita ini untuk berlakon seperti tiada duit. Saya dah dua kali terkena keadaan seperti ini yang melibatkan pemandu lori. Walaupun memang terang-terang salah mereka, tetap tak mahu membayar. Mereka tahu kita nak pakai kereta cepat dan tak sanggup nak tunggu lama sebab bila tiada kereta memang susah nak ke mana-mana. Jadi sudahnya kita yang terpaksa bayar sendiri sedangkan yang bersalah tak nak bayar apa-apa. 

Kalau anda hadapi situasi seperti saya pun akan bayar sendiri sebab nak pakai kereta cepat. Selepas ini saya tak akan bertolak ansur, kalau memang bukan salah saya, saya akan bawa ke balai polis untuk buat report lepas tu claim insurance lori tersebut. Sebelum ini saya tak buat sebab tiada kereta spare untuk saya gunakan. Sekarang dah ada dah bolehla bertindak begini. 

Harap apa yang saya tuliskan ini dapat membantu orang lain yang mengalami masalah yang sama seperti saya. Memang sakit hati bila orang tak nak bayar dan berlakon takde duit. Kali ini biarkan mereka yang kena bayar kompaun 

No comments:

Post a Comment