Infoscript

Saturday, February 11, 2023

Water pump bocor

Kadang-kala bila check air pada tangki simpanan boleh nampak ada pengurangan yang ketara pada aras air di dalam tangki tersebut. Ada beberapa sebab yang menyebabkan air di dalam tangki ini berkurang. Masalah yang saya nak bincangkan kali ini adalah disebabkan gasket atau seal  pada water pump dah bocor. Kalau dibiarkan kebocoran ini akan menjadi semakin teruk dan enjin boleh overheat.

Cara paling baik adalah dengan menukar water pump baru, tapi kosnya pula mahal. Ada cara yang lebih mudah tanpa perlu membuka water pump tersebut. Caranya adalah dengan menampal kebocoran dengan cecair penampal kebocoran. Hanya perlu masukkan ke dalam radiator sahaja. Cecair penampal yang saya gunakan adalah jenis Abro heavy duty cooling system leak.
      Ini botol cecair penampal tersebut

Sealant ini boleh menampal kebocoran pada radiator, head gasket dan water pump. Kalau ada crack pada blok silinder pun boleh seal pakai sealant ini, jika kebocoran tidak terlalu besar. Kalau bocor besar memang tak boleh buat apa. 

Cara nak guna sealant ini mula-mula panaskan dulu enjin sampai radiator dah rasa panas , anggaran masa dalam 7-8 minit. Tunggu sehingga tekanan air  di dalam radiator sudah menjadi rendah dalam masa 40 minit. Jangan buka radiator cap jika enjin masih terlalu panas. Buka radiator cap dan sekiranya air dalam radiator masih penuh anda perlu keluarkan sedikit air di dalam radiator. Caranya dengan melonggarkan sedikit valve di bahagian bawah radiator. 
.  Longgarkan sedikit valve ini untuk mengeluarkan sedikit air

Bila dah cukup air yang dikeluarkan ketatkan semula valve, jangan terlalu ketat nanti looose pula. Kemudian  masukkan sealant ke dalam radiator sampai habis satu botol. Kalau belum cukup satu botol keluarkan lagi air pada valve radiator. Jika air memang dah tinggal sedikit masukkan sahaja sealnt ini ke dalam radiator dan tambahkan air sehingga penuh. Seterusnya tutup radiator dengan radiator cap, dan hidupkan enjin. Biarkan selama 20 - 25 minit, sambil menunggu boleh perhatikan di bawah enjin ada atau tidak air menitis daripada water pump. Mula-mula memang akan ada keluar sedikit air, kalau sealant tersebut dah dapat menampal kebocoran tiada lagi air akan keluar daripada bahagian bawah enjin. Seterusnya test drive kereta anda dengan memandu dengan kelajuan sederhana dan tinggi. Periksa semula aras air setelah enjin sejuk. Jika ada angin dalam sistem penyejuk enjin selepas anda keluarkam sedikit air melalui valve radiator biasanya air akan berkurang sedikit. Jadi kena buangkan dulu angin dalam sistem penyejukan. Selepas itu barulah aras air tidàk akan berkurang lagi. Harap dapat membantu anda yanga menghadapi masalah yang sama
.  Selepas berjaya ditampal water pump sudah tiada leaking 

No comments:

Post a Comment