Kalau kereta ada warranty takde masalah boleh minta pusat servis untuk tukar baru. Tanpa bayaran yang dikenakan. Tapi ada sesetengah pusat servis yang mengada-ngada nak suruh kita buat appointment dulu. Dah kereta tak boleh tutup tingkap macam mana nak tunggu sehingga tarikh appointment. Mesti nak kena repair cepat. Cubala cerdik sikit pusat servis ni. Satu lagi masalah spare part pula takde, kena tinggal kereta beberapa hari kat pusat servis.
Masalah power window ini sebenarnya berpunca dari dua komponen utama. Yang pertama adalah power window regulator iaitu komponen yang memegang cermin tingkap. Ada kabel yang akan menarik cermin ini naik dan turun. Komponen yang kedua adalah motor yang akan menggerakkan regulator.
Kerosakan yang biasa berlalu adalah pada regulator. Kabel regulator ini akan berkarat dan putus atau pun ia akan menyekat pergerakan pulley pada regulator. Kabel ini mungkin dibuat dengan logam yang tidak tahan karat, ini menyebabkan ia cepat berkarat.
Komponen kedua yang mudah rosak adalah motor elektrik yang menggerakkan regulator. Bahagian yang mudah rosak pada pada motor adalah gearnya. Gear ini juga akan cepat haus jika pergerakan cermin terlalu ketat. Kualiti plastik yang kurang baik menyebabkan is mudah rosak.
Kalau nak repair power window ni tak payah tukar dua-dua regulator dan motor serentak. Yang biasa rosak adalah regulator sahajai, motor boleh tahan lama. Biasa bengkel nak tukar satu set motor dan regulator sekali. Jadi apa jadi pada motor yang masih elok tu, tentu sahaja akan dijual semula sebagai barang second kalau owner tak bawa balik. Kali ini saya tak tukar sendiri regulator power window sebab masih ada warranty. Nak tukarnya tidaklah susah sangat sebab dah banyak kali tukar bagi model wira. Mungkin lain kali saya akan cerita pula cara nak ganti sendiri. Kali ini cuma nak kongsi masalah berkenaan power window
No comments:
Post a Comment