Infoscript

Wednesday, August 30, 2023

Tukar bearing belakang Wira

Kereta Wira saya yang berusia 20 tahun ni belum pernah lagi tukar bearing tayar belakang. Memang berbeza kualiti barang dulu dengan barang sekarang. Drive shaft pun masih lagi yang original daripada kilang. Untuk menukar bearing tayar Wira ni tak susah. 

Mula-mula kena jack kereta dan buka tayar belakang. Kemudian letakkan jack stand di bawah kereta untuk lebih selamat. Lepas buka tayar anda kena buka drum brek. Pastikan anda letak stopper atau batu pada tayar untuk mengelakkan kereta bergerak. Ini kerana kita perlu lepaskan atau turunkan hand brake sebelum boleh buka drum  brek. 

Lepas buka drum brek kena tanggalkan cover nut yang mengikat wheel bearing. Untuk buka cover ni cungkil sahaja dengan skru driver pipih
   Ketuk skru driver pipih pada cover ini untuk membukanya
.  Dah dapat dibuka cover 
    untuk nat bearing ni

Langkah seterusnya adalah membuka nat bersaiz 31 mm yang mengikat wheel bearing. Gunakan box socket saiz 31 mm dan extension bentuk L. Sambungkan extension dengan barang paip dan juga besi pengumpil. Kalau ada breaker bar lagi senang, sambungkan sahaja pada box socket 
. Gunakan batang paip dan besi pengumpil untuk dapatkan lebih daya tolakan

Kemudian keluarkan bearing lama daripada tapaknya. Boleh check keadaan bearing yang lama ini, kalau dah rosak memang agak ketat untuk memusingkan bearingnya. Atau pun boleh jadi ia terlalu longgar hingga ia bergerak terlalu banyak.

Seterusnya pasang bearing yang baru. Bearing baru berharga RM 50 - 60 sahaja. Ketatkan nat untuk bearing ini dan cuba pusingkan bearing. Kalau boleh berputar dengan lancar anda dah berjaya.Last sekali pasang drum brake semula dan tayar. 





No comments:

Post a Comment