Infoscript

Saturday, August 6, 2022

Tukar thermostat housing Proton Wira

Thermostat housing kereta Wira saya ini tak pernah ditukar selama 21 tahun. Rasanya dah patut ditukar sebab sebelum ini dah perasan semasa tukar by pass hose dah nampak ia berkarat. Jadi sebelum ia bocor baik ditukar. 

Kedudukan thermostat housing ini di bawah throttle body. Tak seperti enjin Campro yang thermostatnya berada di dalam paip waterpump, thermostat Wira ada housingnya sendiri. Lebih mudah untuk tukar thermostat sebenarny bagi model Wira berbanding model proton yang gunakan enjin Campro. 
 Ini dia thermostat housing

Untuk membuka thermostat housing ini kena tanggalkan dulu kotak air intake dan hosenya untuk memudahkan kerja.  Seterusnya buka by pass hose. Longgarkan dulu klip by pass hose dan tarik by pass hose untuk menanggalkannya.
   longgarkan dua klip ini kemudian tarik bypass hose dan cabut hose ini

.  By pass hose dah 
   ditanggalkan 

Tanggalkan pula hose yang bersambung dengan radiator. Tarik dulu klipnya dengan menggunakan playar sebelum hose boleh ditanggalkan.
Selepas ini tanggalkan pula sensor pada thermosta housing ini. 
.   Ada dua soket untuk sensor 
     suhu yang perlu dibuka

Berhati-hati semasa buka soket ini, usianya dah tua dan wire di dalamnya mudah putus. Kalau putus kena sambung pula dengan wire baru. 

Selepas ini bolehla buka nat yang mengikat thermostat housing ini pada enjin.
.  Ada dua nat perlu dibuka 
   pada bahagian hujung 
    thermostat housing ini

Selepas dua nat yang mengikat thermostat housing ini dibuka anda boleh tanggalkan thermostat housing ini, ada gasket di belakang thermostat housing ini jangan lupa nak pasang semula. Lupa pula saya nak ambil gambar gasket ini. 

Bila dah dapat tanggalkan thermostat housing perhatikan keadaan luarannya. Kalau dah 20 tahun pakai macam kereta saya boleh lihat keadaannya seperti dalam gambar
.  Paip pada housing ini dah berkarat teruk

Seterusnya buka pula thermostat hosing ini untuk lihat keadaan thermostat di dalamnya
.  Thermostat masih elok 
   sebab baru ditukar sebelum 
    ini
.  Bahagian atas housing ini 
   dah agak teruk juga

Bahagian atas housing ini boleh dibuka dengan menanggalkan dua skru di bahagian atas.
.   Buka dua skru ini untuk 
    menanggalkan bahagian 
    atas housing 

Buka dua sensor pada bahagian belakang  housing dengan menggunakan spanar.
.  Dua sensor yang perlu dibuka

.    Sensor sudah dibuka 
      nampak berkarat 

Bila sensor sudah dibuka boleh cuci sensor ini jika dah terlalu kotor. Jadi selepas ini ia dapat mengukur suhu dengan lebih tepat. 

Seterusnya beli thermostat hosing yang baru. Berhati-hati kalau beli secara online, biasanya kalau yang murah kualitinya agak rendah. Nanti baru pakai setahun dah bocor. Lebih baik beli di kedai spare part boleh minta yang berkualiti dan tahan lama. Saya beli baru dengan harga RM 70 untuk bahagian bawah housing sahaja. Bahagian yang sebelag atas saya tidak tukar  Bawa sekali hosing yang lama semasa beli part yang baru, takut tersalah beli. Ada beberapa jenis thermostat hosing untuk proton yang bentuknya berlainan. ada kemungkinan kedai bagi part yang salah 

Kemudian pasang semula thermostat housing. Gunakan gam gasket dan kertas gasket untuk melekatkan bahagian atas dan bahagian bawah thermostat housing. Potong kertas gasket ikut bentuk bahagian dalam hosing. Kemudian letakkan gam gasket pada bahagian atas dan bawah gasket tersebut. Lupa pula untuk ambil gambar semasa meletakkan gam pada housing. Jika tidak letak gam gasket air akan dapat keluar darpada dua permukaan housing yang dicantumkan. Ketatkan skru dengan berselang seli semasa memasang bahagian atas hosing ini. Kalau ia tidak diikat dengan sekata nanti leaking puka. Jangan lupa letakkan semula thermostat mengikut kedudukan yang betul seperti sebelum anda membukanya. Kalau terbalik nanti overheat pula enjin. Boleh rujuk pada gambar di atas. 

Pasang juga sensor pada thermostat housing ini. Pastikan ia dipasang dengan betul supaya tidak ada leaking selepas ia dipasang. Tak payah letakkan gam, hanya ketatkan secukup rasa, jangan terlalu ketat nanti loose pula.

.   Thermostat housing yang 
     dah siap dipasang. 
     Bahagian atas masih guna 
     yang lama

Selepas ini pasang semula thermostat housing pada tapaknya di enjin. Ketatkan secara berselang seli supaya ia melekat dengan sekata. Biarkan gam pada housing ini kering selama satu atau dua jan. Kemudian masukkan semula air dalam radiator dan buat bleeding pada sistem penyejukkan. Semoga dapat membantu pemilik-pemilik wira yang masih setia dengan jenteranya. 






 


Saturday, July 16, 2022

Tukar thermostat dan radiator hose Exora

Kereta kalau dah berusia lebih 10 tahun ada kemungkinan sistem penyejukan dah mula bermasalah. Sebelum ia menimbulkan masalah lebih baik kita tukar bahagian-bahagian yang patut ditukar. Kalau sistem penyejukan ini meragam di tengah jalan memang akan menyusahkan kita. Kalau anda yang jenis bertukar-tukar kereta setiap 7 atau 8 tahun takde masalah, bila dapat kereta baru takde apa yang nak dirisaukan. 
Kali ini saya nak restore balik cooling system kereta Exora saya yang dah berumur 10 tahun. Barang yang nak ditukar adalah thermostat, radiator hose dan coolant radiator.

Untuk thermostat saya beli original proton berharga RM 40. Kalau yang tak ori boleh dapat lagi murah. Radiator hose pula untuk bahagian bawah berharga RM 30 manakala yang bawah pula RM 15. Hose ini pun saya beli yang original. Harap boleh bertahan lagi 10 tahun. 
 Ini baramg-barang yang nak ditukar

Coolant pula saya gunakan coolant jenama Nissan berwarna hijau. Harga coolant RM 25. Ini jenis yang long life jadi tak perlu tukar dengan kerap. 

Untuk memudahkan kerja kita buka dulu hose air intake . Ada tiga skru yang mengikatnya. Kemudian tanggalkan juga bracket kipas radiator. Cabut  dulu soket untuk motor kipas radiator. Ada dua skru yang mengikat  bracket kipas radiator. Lepas buka skru cuma tinggal tarik sahaja ke atas untuk menanggalkannya. Hati-hati jangan sampai terlanggar radiator.

 Buka hose air intake ini. Lepas buka skru tarik sahaja daripada kotak air filters
.  Dua skru di bahagian atas bracket kipas radiator ni perlu dibuka.

Tanggalkan bracket kipas radiator dengan berhati-hati, jangan sampai terlanggar radiator di sebelahnya. Kalau bocor bertambah pula kos untuk baik pulih.
.  Bracket motor dah ditanggalkan. Saya tukar motornya sekali

Seterusnya saya nak tukar hose radiator bahagian atas. Cuma perlu longgarkan klip di bahagian enjin dan klip di bahagian radiator. 
Tarik klip hos ke bahagian belakang sebelum menanggalkan hos

Gunakan playar yang besar untuk melonggarkan klip ini. Kepitkan bahagian klip yang tertonjol keluar dengan playar. Kemudian tolak klip ini ke bahagian belakang hos. Selepas itu boleh tolak hos ini ke belakang dan keluarkan daripada bahagian atas radiator
                                 Gunakan playar untuk kepitkan klip hose radiator dan tarik ke belakang
                                 Cabut hos radiator dengan berhati-hati. Jangan terlalu ganas nanti patah pula  
                                  bahagian  atas radiator ini.

Kemudian longgarkan pula klip hos radiator pada bahagian enjin pula. Gunakan spanar yang bersaiz kecil.Tarik klip ini ke arah radiator sehingga melepasi paip air pada enjin. Kemudian tarik hos radiator ini dengan berhati-hati. Kalau terlalu ketat anda boleh potong sahaja dengan pisau. Jangan tersilap potong hos power steering kat sebelah pula.

                                 Longgarkan  klip hos di bahagian enjin sebelum menanggalkan hos di bahagian  
                                  atas
                                  selepas hos berjaya ditanggalkan 

Kemudian pasangkan hos yang baru pada bahagian atas radiator. Tak perlu letak gam silicone, lepas pasangkan hos pasangkan klip semula dengan kemas. 
Selesai hos di bahagian atas sekarang kita buka pula hos di bahagian bawah. Longgarkan dulu klip di bahagian bawah. Klip di bawah ini menggunakan skru sahaja jadi agak senang untuk melonggarkannya. 
                              Ini hos di bahagian bawah. Skru untuk klip ini menghadap ke bawah. 

Skru untuk klip hos di bahagian bawah ini menghadap ke bawah, agak sukar sedikit untuk membukanya. Nanti bila pasang semula juga kena halakan ia ke bawah sebab bila nak pasang housing radiator fan tak boleh muat sebab tersangkut dengan klip hos ini. 

Tarik hos di bahagian radiator ini dengan berhati-hati. Kalau ganas sangat nanti rosak pula radiator. 
Seterusnya buka pula hos pada bahagian enjin. Longgarkan klip hos dengan spanar.
.                               Klip di bahagian enjin ini lebih senang untuk dibuka kerana ianya tidak ketat

Kemudian tanggalkan hos. Kalau tak boleh tarik boleh potong sahaja dengan pisau. Memang kita nak ganti dengan yang baru. Bila dah berjaya buka hos ini baru boleh nampak thermostat di dalamnya
                                 ini keadaan thermostat selepas 10 tahun digunakan. Nampak masih elok lagi

Langkah seterusnya adalah untuk menanggalkan thermostat daripada paip water pump. Ada klip di depan thermostat ini yang boleh ditarik dengan playar muncung tajam.
ini klip yang memegang thermostat.

Untuk membuka klip pada thermostat ini cucukkan hujung playar long nose pada kedua-dua lubang klip ini. Kemudian  tekan playar dan tarik keluar untuk membuka klip ini 

 Boleh nampak klip yang berwarna hitam di depan thermostat

Masukkan hujung playar pada dua lubang pada klip thermostat. Kemudian tekan playar dan tarik keluar klip. Agak susah sikit kalau dah lama tak buka. Bila klip dah berjaya dibuka boleh keluarkan thermostat. Selepas itu bersihkan paip tempat letak thermostat itu. 
                    Bersihkan paip tempat thermostat supaya kotoran tak masuk ke dalam radiator.
                                            Gunakan plier yang bersaiz besar untuk buka klip thermostat dan juga klip 
                                            hose 

Ada baiknya semasa hos atas dan bawah ini terbuka kita buat flushing air yang di bahagian enjin. Caranya selepas pasang hos radiator atas dan hos radiator bawah pula masih belum dipasang tembak air ke dalam hos radiator atas dengan menggunakan air paip. Anda boleh perhatikan ada kotoron atau karat yang akan keluar melalui hos radiator radiator bahagian bawah. 
Boleh juga flush radiator sekali dengan tembak air ke dalam lubang radiator di bahagian atas. Jangan guna water jet kalau kuat sangat nanti bocor pula radiator. 

Flush sampai puas hati tiada kotoran yang keluar. Kalau lama tak pakai radiator coolant mesti banyak bahagian yang dah berkarat. Hos radiator juga anda logam di dalamnya yang boleh menyebabkan radiator tersumbat apabila ia dah berkarat.
Selepas ini masukkan thermostat baru dalam paip . Pastikan bahagian yang ada spring menghadap ke arah bahagian dalam paip. Pastikan klip dipasang dengan kemas dan thermostat tidak longgar

Seterusnya boleh pasang hos radiator yang baru pada bahagian bawah radiator dan pada paip thermostat. Kemudian pasang semula klip. Jika gunakan klip yang mempunyai skru jangan kunci terlalu ketat terutama pada bahagian radiator. Takut pecah sebab dibuat daripada plastik. 

Bila dah siap pasang semua hos dan juga thermostat cek semula pemasangan pastikan tiada yang tersalah pasang. Pastikan drain plug radiator di bahagian bawah telah dipasang semula. Pasang balik kipas radiator. Akhir sekali masukkan coolant baru ke dalam radiator dan tangki air simpanan. Kemudian tambahkan air, samada nak guna air suling atau pun air tapis terpulang kepada anda. Boleh rujuk dalam post saya sebelum ini cara untuk tukar radiator coolant dan juga cara untuk buang angin di dalam sistem penyejukan selepas  menukar coolant yang baru. Ini penting jika tak buat nanti radiator akan kekurangan air




Saturday, June 18, 2022

Servis radiator Iriz

Masalah radiator kereta Proton Iriz memang biasa diperkatakan oleh pengguna-pengguna Iriz. Masalah ini disebabkan oleh penggunaan air paip sebagai coolant di dalam radiator. Entah kenapa pihak pusat servis Proton tidak menggunakan air bertapis atau air bateri yang dicampur dengan coolant pada model ini. 

Untuk mengelakkan masalah karat ini bolehla kita buat sendiri servis radiator. Untuk menjimatkan kos bila hantar ke bengkel bolehla cuba buat sendiri. Bila dah buat sendiri baru tahu kenapa upah servis radiator ini agak mahal. Kalau tak biasa buat memang akan rasa penat dan sengal-sengal badan. 

Langakah pertama adalah dapatkan dulu barang-barang yang akan digunakan untuk servis radiator. Pertama beli long life coolant dan air bateri. Ianya akan kita gunakan selepas kita servis radiator. 

Pertama sekali tunggu sehingga enjin sejuk. Tunggu 40-50 minit selepas enjin dimatikan. Kalau memang enjin sejuk dah boleh terus mula sahaja. Mula-mula buka radiator cap dan kemudian buka drain plug di bahagian bawah radiator. 
.  Buka radiator cap 
   Buka drain plug di bahagian    
   bawah

Bila drain plug dah dibuka air di dalam radiator akan keluar sepenuhnya. Perhatikan warna cecair yang keluar. Jika berwarna perang dan ada banyak keladak karat ini menunjukkan radiator dalam keadaan yang teruk. Banyak karat di dalam sistem yang berpunca daripada air paip yang digunakan sebagai coolant. Ada kemungkinan hos radiator, thermostat dan paip water pump juga sudah berkarat. Untuk post kali ini saya cuma tunjukkan cara flushing sistem penyejukkan sahaja. Barang-barang dalam sistem saya tak tukar. 

Tanggalkan dulu kotak air filter. Longgarkan klip pada kotak air filter. Buka empat lock yang mengunci kotak air filter.  Buka cover atas kotak air filter ini dan tarik ia daripada hose  yang bersambung dengan throttle body. Seterusnya keluarkan filter di dalamnya. 
.  Longgarkan klip ini

Sebelum bahagian kotak air filter ini dapat dibuka. Ada beberapa skru yang perlu dibuka. Kena gunakan spanar saiz 12 mm dan 10 mm. 

.  Buka skru di dalam kotak air filter

.   Kotak air filter dah dibuka.

 Kemudian kena buka hos radiator di antara paip water pump dengan radiator. Longgarkan klip pada hos yang bersambung dengan paip water pump. 
     Longgarkan klip ini dan tanggalkan hos

Seterusnya tanggalkan hos ini. Cuma perlu tarik sahaja, memang agak ketat dan memerlukan kesabaran. Goyangkan sedikit ke kiri dan ke kanan semasa menarik hos. Kalau memang nak tukar hos senang sahaja boleh potong sahaja hos dengan pisau dan pasang yang baru. Kalau tak mahu tukar kena usaha sahaja sampai hos ini tercabut. Kerjanya agak memenatkan sebab itu upahnya pun mahal kalau buat di kedai. 

Bila hos ini dah ditanggalkan anda boleh lihat thermostat di dalam paip water pump. 
. Thermostat masih dalam keadaan. Ada sedikit karat sahaja

Jika thermostat dan hos sudah berkarat anda boleh nampak banyak karat di bahagian thermostat ini. Jika tak banyak karat tak perlu tukar hos, thermostat dan radiator. 

Seterusnya tanggalkan thermostat. Kena gunakan plier yang khusus untuk membuka klip thermostat. Kalau takde memang sukar untuk buka klip thermostat. Masukkan hujung plier ini pada klip thermostat, kemudian tekan plier dan tarik klip thermostat ini keluar. 
.   Lubang pada klip untuk ditarik dengan menggunakan plier.

Selepas keluarkan thermostat buka pula hos yang menyambungkan enjin dengan radiator. Nak buka hos ini kena buka dahulu klip pada hos radiator. Pastikan anda mempunyai plier yang bersaiz besar. 

Tekan klip dengan menggunakan plier dan tolak ke belakang. Pastikan klip  dialihkan keluar daripada bahagian hujung inlet radiator. Kemudian tarik hos dengan berhati-hati. Jangan terlalu ganas sebab inlet pada radiator ini diperbuat daripada plastik. kalau direntap dengan kuat mungkin menyebabkannya patah. 

Seterusnya anda akan flush radiator ini dengan air paip bertekanan tinggi. Masukkan hos air ke dalam hos radiator yang telah dibuka tadi. 
   Masukkan hos air ke dalam hos radiator dan flush dengan air yang kuat. 

Air akan keluar melalui bahagian paip water pump yang telah terbuka di bahagian bawah enjin tadi. Perhatikan air yang keluar, jika ada banyak karat anda akan nampak ia keluar melalui paip di bahagian bawah.  Flushkan air sehingga tiada lagi karat yang keluar. 

Kemudian flushkan pula bahagian radiator. Letakkan hos air pada bahagian atas radiator. Flush air dengan tekanan yang tinggi ke dalam radiator. Perhatikan air yang keluar di bahagian bawah radiator. Flush sampai tiada karat yang keluar dibahagian bawah radiator. 

Lepas dah flush air di bahagian radiator dan di dalan enjin, bolehla pasang semula hos, thermostat dan isi semula air. Letakkan coolant jenis long life ke dalam radiator. Selepas ini masukkan coolant dan tambahkan air di dalam radiator.  Seter kena buang udara yang terdapat di dalam sistem. Cara untuk buat tambah air dan buat bleeding atau keluarkan angin ada dalam post yang terdahulu. Semasa buat proses bleeding pastikan suhu enjin tidak naik ke takat maksimum. Kalau suhu enjin naik mesti ada yang tidak kena dengan sistem penyejukkan. Ia perlu dibuka semula dan ganti mana-mana komponen yang rosak. 

Akhir sekali hidupkan enjin dan cuba bawa kereta anda jalan-jalan. Rasa lebih yakin untuk bawa kereta untuk perjalanan jauh selepas buat flushing sistem penyejukkan enjin ini. 


Friday, June 17, 2022

Tukar paip water pump Wira

Kereta Wira saya dah berusia 20 tahun dan tak pernah lagi ditukar paip water pumpnya. Ada baiknya ia ditukar sebelum ia bocor ditengah jalan. Prinsip yang saya amalkan tukar dulu bahagian yang dah lama digunakan sebelum ia rosak walaupun nampak masih elok tapi dalamannya kita tak tahu. 

Nak tukar paip water pump ni agak leceh sebenarnya sebab perlu buka bahagian depan ekzos header manifold dan juga air intake. Pertama sekali kena buka heat sheild pada exhaust header manifold. Kena buka 3 skru sauz 12 mm. 
 

 
    skru yang perlu dibuka pada heat shield

Heat shield ini nampak macam tak penting, kalau kita tak pakai ini nanti aircond kereta tak akan jadi sejuk. 

Lepas ni buka pula exhaust header manifold. Ada nat yang mengikatnya di bahagian enjin dan di bahagian ekzos. Mula-mula buka nat di bahagian enjin
. Buka nat yang mengikat ekzos manifold

Selepas ini buka pula nut di bahagian bawah manifold ini. Kena baring di bawah kereta untuk buka nat ini dan kereta perlu dijek dan ditahan dengan jack stand. Kalau takde jack stand agak bahaya untuk kita baring di bawah kereta
   Buka dua nat ini

Nat kat bahagian ekzos ini kalau tak pernah dibuka memang susah untuk kita keluarkan. Tapi ada caranya kena sabar sedikit jangan terus direntap dengan kasar. Mula-mula sembur dengan WD40. Biarkan sekejap supaya ia meresap masuk ke dalam karat pada nat tersebut. Kemudian gunakan spanar saiz 21 mm untuk longgarkan nat. Jika tak boleh nak pusingkan ia arah lawan jam cuba putar arah ikut jam dulu beberapa kali. Kemudian putarkan pada arah lawan jam semula. 

Kalau tak boleh juga cuba gunakan impact driver jenis manual yang perlu diketuk menggunakan tukul. Kalau biasa pergi bengkel motor anda mesti pernah lihat mekanik gunakan impact driver untuk buka cover engine motor. Gunakan impact drive ini dengan tukul untuk melonggarkan nat yang ketat. Kena cuba banyak kali baru boleh buka. Kalau ada impact wrench macam kat bengkel memang senang nak buka nat ini. 
Jika semua nat ekzos manifold ini dah dibuka seterusnya boleh tanggalkan ekzos manifold ini. Sebelum itu da dua lagi skru yang perlu dibuka di bawah manifold ini untuk memudahkan ia ditarik keluar. 
 longgarkan sahaja skru ini tak perlu buka sampai habis.

Keluarkan ekzos manifold dengan berhati-hati sebab ia agak berat. Jangan sampai ia terkena radiator.
.  Ekzos manifold dah berjaya 
   dikeluarkan.

Seterusnya kena buka air intake yang bersambung dengan throttle body. Buka dahulu sensor pada air intake ini, kemudian keluarkan air filter. Longgarkan skru pada air intake yang bersambung dengan throttle body. Kemudian tarik keluar intake daripada throttle body. 
   Bila dah buka tiub air intake boleh nampak bahagian belakang paip water pump

Seterusnya buka bypass hose pada paip water pump yang lama. Longgarkan sahaja klipnya dan tarik keluar hos ini. 
   Longgarkan klip hose ini

.  Lihat keadaan paip yang dah berkarat teruk

Bila buka bypass hose nampak thermostat housing pun dah berkarat. Tapi nak tukar itu saya cerita lain kali. Kita settlekan paip water pump dulu.
.  Paip thermostat housing dah 
    berkarat juga

Buka hose radiator yang mengikat 
Seterusnya buka skru yang mengikat paip water pump pada enjin. Ada dua skru yang perlu dibuka, satu di bahagian depan enjin dan satu lagi di sebelah tepi enjin. 
.  Ada dua skru di bahagian ini      yang perlu dibuka

Sekarang dah boleh tarik paip water pump daripada water pump. Tarik keluar dengan berhati-hati jangan sampai tertarik mana-mana wayar yang ada di sekitar ruang enjin. 
.  Paip lama memang dah berkarat teruk.

Sebelum pasang paip yang baru sebaiknya buang dulu gam  silikon  pada bahagian yang menyambungkan water pump dengan paip water pump. Kalau ada banyak silikon yang melekat takut nanti ada leaking pula bila pasang paip water pump yang baru.

Langkah seterusnya adalah memasang paip water pump yang baru. Pada hujung paip yang akan bersambung dengan water pump perlu disapu dengan gam silikon untuk mengelakkan kebocoran. Lupa pula nak ambil gambar masa nak pasang semula paip water pump ini. Terbalikkan sahaja langkah masa membuka paip water pump. Pastikan semuanya dah dipasang dengan kemas. Selepasa ini langkah terakhir adalah masukkan air semula ke dalam radiator. Selepas itu kena buang angin dalam sistem penyejukan kereta ini. Cara nak isi semula air dan buang angin dalam sistem saya dah tunjukkan dalam post sebelum ini. Uji dulu paip ini hidupkan enjin selama 10-15 minit. Pastikan tiada kebocoran air berlaku. 


.  Paip baru dah dipasang.
Selepas tukar paip water pump ini lepas ini boleh tukar pula thermostat dan thermostat housing.



Sunday, May 1, 2022

Penjagaan sistem penyejukkan enjin

Kerap kali ketika melakukan perjalanan jauh kita terjumpa kereta-kereta yang mengalami masalah suhu enjin meningkat sehingga mencapai takat maksimum. Lebih-lebih lagi semasa musim perayaan. Ketika menghadapi jem yang panjang sistem penyejukkan enjin berkerja keras untuk menyejukkan enjin

Memang stress bila temperature enjin naik tiba-tiba. Lebih-lebih lagi jika ada anak dan isteri sekali di dalam kereta. Bolehkah masalah temperature naik tiba-tiba ini kita atasi sebelum melakukan perjalanan. Cara yang paling baik adalah melakukan preventive maintenance atau tukar komponen penyejukkan sebelum masalah berlaku. 
Inilah cara yang saya buat selama menggunakan kereta wira selama 20 tahun. Jika kita dah tukar komponen sebelum ia rosak kemungkinan untuk berlaku masalah suhu naik tiba-tiba adalah terlalu kecil. 

Komponen paling mudah untuk rosak adalah motor kipas radiator. Kalau motor ini memang original daripada kilang biasanya 10 tahun masih boleh digunakan lagi. Jika. Motor tersebut bukan original kilang cukup 5 tahun dah boleh ditukar. Tak kiralah jika ia masih lagi berfungsi dengan baik pun. Kalau ia nak rosak memang tak boleh nak jangka. Kalau ada duit lebih tukarlah motor kipas ni setiap 5 tahun sekali. 
.   Motor radiator Exora

Komponen kedua adalah thermostat. Kalau thermostat ini dah berkarat memang ia akan jem dan air tak boleh mengalir ke radiator. Ianya akan lebih cepat berkart jika kita gunakan air paip sahaja sebegai cevair penyejuk. Kalau anda gunakan air bateri dan tambah dengan coolant, thermostat ini boleh ditukar setiap 10 tahun atau 100k km. Jika gunakan air paip kena tukar lebih awal dari 10 tahun. Mungkin 3 atau 4 tahun dah kena tukar. Sebaiknya guna air bateri dan tambah dengan coolant sebagia cecair penyejuk enjin.
.   Thermostat Exora
Komponen ketiga adalah hose radiator bahagian atas dan bawah. Jika menggunakan air bater boleh tukar 10 tahun sekali atau 100k km. Jangan tunggu sehingga hose ini jadi keras. Jika ia dah berkarat dan jadi keras karat di bahagian dalam hose ini akan menyebabkan radiator akan tersumbat. Kalau radiator tersumbat kena flush atau pun tukar radiator baru. 

.   Hose ini kalau dah lama ia          akan jadi keras dan mudah 
     pecah

Jadi rukarlah komponen-komponen ini bila cukup tempohnya. Jangan bertangguh sehingga anda sendiri yang akan menanggung akibatnya terutama di musim perayaan.Selain komponen di atas tukarlah cecair coolant setiap 4 hingga 5 bulan sekali. Semasa keluarkan coolant yang lama  perhatikan warna cecair yang keluar tersebut. Jika ia berwarna coklat dan berkeladak ini menandakan sistem penyejukkan enjin dah berkarat dan perlukan penyelenggaraan. 

Biasanya kereta baru tiada masalah dengan suhu enjin. Tapi jika anda gunakan kereta yang sama sampai melebih 10 tahun anda akan menghadapi masalah ini. Bagi yang membeli kereta second hand dan juga baru pertama kali membeli kereta seeloknya tukar komponen yang saya sebutkan di atas. Kereta second hand kita tak tahu sejarah penyelenggaraannya sebelum ini. Biasanya buku servis kereta ini di pusat servis pun dah dibuang. Satu tabiat yang bagus ketika menghantar kereta anda di bengkel adalah memerhatikan cara mekanik membuka dan memasang sesuatu kompenen kereta. Jika anda tahu bagaimana ia dipasang dan dibuka ianya akan dapat membantu anda di waktu kecemasan. Mungkin tak perlu nak hantar kereta ke bengkel, anda dah boleh selesaikan masalah dengan sendiri.  Harap post kali ini dapat membantu anda yang menghadapi masalah sistem penyejukkan enjin