Infoscript

Saturday, June 18, 2022

Servis radiator Iriz

Masalah radiator kereta Proton Iriz memang biasa diperkatakan oleh pengguna-pengguna Iriz. Masalah ini disebabkan oleh penggunaan air paip sebagai coolant di dalam radiator. Entah kenapa pihak pusat servis Proton tidak menggunakan air bertapis atau air bateri yang dicampur dengan coolant pada model ini. 

Untuk mengelakkan masalah karat ini bolehla kita buat sendiri servis radiator. Untuk menjimatkan kos bila hantar ke bengkel bolehla cuba buat sendiri. Bila dah buat sendiri baru tahu kenapa upah servis radiator ini agak mahal. Kalau tak biasa buat memang akan rasa penat dan sengal-sengal badan. 

Langakah pertama adalah dapatkan dulu barang-barang yang akan digunakan untuk servis radiator. Pertama beli long life coolant dan air bateri. Ianya akan kita gunakan selepas kita servis radiator. 

Pertama sekali tunggu sehingga enjin sejuk. Tunggu 40-50 minit selepas enjin dimatikan. Kalau memang enjin sejuk dah boleh terus mula sahaja. Mula-mula buka radiator cap dan kemudian buka drain plug di bahagian bawah radiator. 
.  Buka radiator cap 
   Buka drain plug di bahagian    
   bawah

Bila drain plug dah dibuka air di dalam radiator akan keluar sepenuhnya. Perhatikan warna cecair yang keluar. Jika berwarna perang dan ada banyak keladak karat ini menunjukkan radiator dalam keadaan yang teruk. Banyak karat di dalam sistem yang berpunca daripada air paip yang digunakan sebagai coolant. Ada kemungkinan hos radiator, thermostat dan paip water pump juga sudah berkarat. Untuk post kali ini saya cuma tunjukkan cara flushing sistem penyejukkan sahaja. Barang-barang dalam sistem saya tak tukar. 

Tanggalkan dulu kotak air filter. Longgarkan klip pada kotak air filter. Buka empat lock yang mengunci kotak air filter.  Buka cover atas kotak air filter ini dan tarik ia daripada hose  yang bersambung dengan throttle body. Seterusnya keluarkan filter di dalamnya. 
.  Longgarkan klip ini

Sebelum bahagian kotak air filter ini dapat dibuka. Ada beberapa skru yang perlu dibuka. Kena gunakan spanar saiz 12 mm dan 10 mm. 

.  Buka skru di dalam kotak air filter

.   Kotak air filter dah dibuka.

 Kemudian kena buka hos radiator di antara paip water pump dengan radiator. Longgarkan klip pada hos yang bersambung dengan paip water pump. 
     Longgarkan klip ini dan tanggalkan hos

Seterusnya tanggalkan hos ini. Cuma perlu tarik sahaja, memang agak ketat dan memerlukan kesabaran. Goyangkan sedikit ke kiri dan ke kanan semasa menarik hos. Kalau memang nak tukar hos senang sahaja boleh potong sahaja hos dengan pisau dan pasang yang baru. Kalau tak mahu tukar kena usaha sahaja sampai hos ini tercabut. Kerjanya agak memenatkan sebab itu upahnya pun mahal kalau buat di kedai. 

Bila hos ini dah ditanggalkan anda boleh lihat thermostat di dalam paip water pump. 
. Thermostat masih dalam keadaan. Ada sedikit karat sahaja

Jika thermostat dan hos sudah berkarat anda boleh nampak banyak karat di bahagian thermostat ini. Jika tak banyak karat tak perlu tukar hos, thermostat dan radiator. 

Seterusnya tanggalkan thermostat. Kena gunakan plier yang khusus untuk membuka klip thermostat. Kalau takde memang sukar untuk buka klip thermostat. Masukkan hujung plier ini pada klip thermostat, kemudian tekan plier dan tarik klip thermostat ini keluar. 
.   Lubang pada klip untuk ditarik dengan menggunakan plier.

Selepas keluarkan thermostat buka pula hos yang menyambungkan enjin dengan radiator. Nak buka hos ini kena buka dahulu klip pada hos radiator. Pastikan anda mempunyai plier yang bersaiz besar. 

Tekan klip dengan menggunakan plier dan tolak ke belakang. Pastikan klip  dialihkan keluar daripada bahagian hujung inlet radiator. Kemudian tarik hos dengan berhati-hati. Jangan terlalu ganas sebab inlet pada radiator ini diperbuat daripada plastik. kalau direntap dengan kuat mungkin menyebabkannya patah. 

Seterusnya anda akan flush radiator ini dengan air paip bertekanan tinggi. Masukkan hos air ke dalam hos radiator yang telah dibuka tadi. 
   Masukkan hos air ke dalam hos radiator dan flush dengan air yang kuat. 

Air akan keluar melalui bahagian paip water pump yang telah terbuka di bahagian bawah enjin tadi. Perhatikan air yang keluar, jika ada banyak karat anda akan nampak ia keluar melalui paip di bahagian bawah.  Flushkan air sehingga tiada lagi karat yang keluar. 

Kemudian flushkan pula bahagian radiator. Letakkan hos air pada bahagian atas radiator. Flush air dengan tekanan yang tinggi ke dalam radiator. Perhatikan air yang keluar di bahagian bawah radiator. Flush sampai tiada karat yang keluar dibahagian bawah radiator. 

Lepas dah flush air di bahagian radiator dan di dalan enjin, bolehla pasang semula hos, thermostat dan isi semula air. Letakkan coolant jenis long life ke dalam radiator. Selepas ini masukkan coolant dan tambahkan air di dalam radiator.  Seter kena buang udara yang terdapat di dalam sistem. Cara untuk buat tambah air dan buat bleeding atau keluarkan angin ada dalam post yang terdahulu. Semasa buat proses bleeding pastikan suhu enjin tidak naik ke takat maksimum. Kalau suhu enjin naik mesti ada yang tidak kena dengan sistem penyejukkan. Ia perlu dibuka semula dan ganti mana-mana komponen yang rosak. 

Akhir sekali hidupkan enjin dan cuba bawa kereta anda jalan-jalan. Rasa lebih yakin untuk bawa kereta untuk perjalanan jauh selepas buat flushing sistem penyejukkan enjin ini. 


Friday, June 17, 2022

Tukar paip water pump Wira

Kereta Wira saya dah berusia 20 tahun dan tak pernah lagi ditukar paip water pumpnya. Ada baiknya ia ditukar sebelum ia bocor ditengah jalan. Prinsip yang saya amalkan tukar dulu bahagian yang dah lama digunakan sebelum ia rosak walaupun nampak masih elok tapi dalamannya kita tak tahu. 

Nak tukar paip water pump ni agak leceh sebenarnya sebab perlu buka bahagian depan ekzos header manifold dan juga air intake. Pertama sekali kena buka heat sheild pada exhaust header manifold. Kena buka 3 skru sauz 12 mm. 
 

 
    skru yang perlu dibuka pada heat shield

Heat shield ini nampak macam tak penting, kalau kita tak pakai ini nanti aircond kereta tak akan jadi sejuk. 

Lepas ni buka pula exhaust header manifold. Ada nat yang mengikatnya di bahagian enjin dan di bahagian ekzos. Mula-mula buka nat di bahagian enjin
. Buka nat yang mengikat ekzos manifold

Selepas ini buka pula nut di bahagian bawah manifold ini. Kena baring di bawah kereta untuk buka nat ini dan kereta perlu dijek dan ditahan dengan jack stand. Kalau takde jack stand agak bahaya untuk kita baring di bawah kereta
   Buka dua nat ini

Nat kat bahagian ekzos ini kalau tak pernah dibuka memang susah untuk kita keluarkan. Tapi ada caranya kena sabar sedikit jangan terus direntap dengan kasar. Mula-mula sembur dengan WD40. Biarkan sekejap supaya ia meresap masuk ke dalam karat pada nat tersebut. Kemudian gunakan spanar saiz 21 mm untuk longgarkan nat. Jika tak boleh nak pusingkan ia arah lawan jam cuba putar arah ikut jam dulu beberapa kali. Kemudian putarkan pada arah lawan jam semula. 

Kalau tak boleh juga cuba gunakan impact driver jenis manual yang perlu diketuk menggunakan tukul. Kalau biasa pergi bengkel motor anda mesti pernah lihat mekanik gunakan impact driver untuk buka cover engine motor. Gunakan impact drive ini dengan tukul untuk melonggarkan nat yang ketat. Kena cuba banyak kali baru boleh buka. Kalau ada impact wrench macam kat bengkel memang senang nak buka nat ini. 
Jika semua nat ekzos manifold ini dah dibuka seterusnya boleh tanggalkan ekzos manifold ini. Sebelum itu da dua lagi skru yang perlu dibuka di bawah manifold ini untuk memudahkan ia ditarik keluar. 
 longgarkan sahaja skru ini tak perlu buka sampai habis.

Keluarkan ekzos manifold dengan berhati-hati sebab ia agak berat. Jangan sampai ia terkena radiator.
.  Ekzos manifold dah berjaya 
   dikeluarkan.

Seterusnya kena buka air intake yang bersambung dengan throttle body. Buka dahulu sensor pada air intake ini, kemudian keluarkan air filter. Longgarkan skru pada air intake yang bersambung dengan throttle body. Kemudian tarik keluar intake daripada throttle body. 
   Bila dah buka tiub air intake boleh nampak bahagian belakang paip water pump

Seterusnya buka bypass hose pada paip water pump yang lama. Longgarkan sahaja klipnya dan tarik keluar hos ini. 
   Longgarkan klip hose ini

.  Lihat keadaan paip yang dah berkarat teruk

Bila buka bypass hose nampak thermostat housing pun dah berkarat. Tapi nak tukar itu saya cerita lain kali. Kita settlekan paip water pump dulu.
.  Paip thermostat housing dah 
    berkarat juga

Buka hose radiator yang mengikat 
Seterusnya buka skru yang mengikat paip water pump pada enjin. Ada dua skru yang perlu dibuka, satu di bahagian depan enjin dan satu lagi di sebelah tepi enjin. 
.  Ada dua skru di bahagian ini      yang perlu dibuka

Sekarang dah boleh tarik paip water pump daripada water pump. Tarik keluar dengan berhati-hati jangan sampai tertarik mana-mana wayar yang ada di sekitar ruang enjin. 
.  Paip lama memang dah berkarat teruk.

Sebelum pasang paip yang baru sebaiknya buang dulu gam  silikon  pada bahagian yang menyambungkan water pump dengan paip water pump. Kalau ada banyak silikon yang melekat takut nanti ada leaking pula bila pasang paip water pump yang baru.

Langkah seterusnya adalah memasang paip water pump yang baru. Pada hujung paip yang akan bersambung dengan water pump perlu disapu dengan gam silikon untuk mengelakkan kebocoran. Lupa pula nak ambil gambar masa nak pasang semula paip water pump ini. Terbalikkan sahaja langkah masa membuka paip water pump. Pastikan semuanya dah dipasang dengan kemas. Selepasa ini langkah terakhir adalah masukkan air semula ke dalam radiator. Selepas itu kena buang angin dalam sistem penyejukan kereta ini. Cara nak isi semula air dan buang angin dalam sistem saya dah tunjukkan dalam post sebelum ini. Uji dulu paip ini hidupkan enjin selama 10-15 minit. Pastikan tiada kebocoran air berlaku. 


.  Paip baru dah dipasang.
Selepas tukar paip water pump ini lepas ini boleh tukar pula thermostat dan thermostat housing.



Sunday, May 1, 2022

Penjagaan sistem penyejukkan enjin

Kerap kali ketika melakukan perjalanan jauh kita terjumpa kereta-kereta yang mengalami masalah suhu enjin meningkat sehingga mencapai takat maksimum. Lebih-lebih lagi semasa musim perayaan. Ketika menghadapi jem yang panjang sistem penyejukkan enjin berkerja keras untuk menyejukkan enjin

Memang stress bila temperature enjin naik tiba-tiba. Lebih-lebih lagi jika ada anak dan isteri sekali di dalam kereta. Bolehkah masalah temperature naik tiba-tiba ini kita atasi sebelum melakukan perjalanan. Cara yang paling baik adalah melakukan preventive maintenance atau tukar komponen penyejukkan sebelum masalah berlaku. 
Inilah cara yang saya buat selama menggunakan kereta wira selama 20 tahun. Jika kita dah tukar komponen sebelum ia rosak kemungkinan untuk berlaku masalah suhu naik tiba-tiba adalah terlalu kecil. 

Komponen paling mudah untuk rosak adalah motor kipas radiator. Kalau motor ini memang original daripada kilang biasanya 10 tahun masih boleh digunakan lagi. Jika. Motor tersebut bukan original kilang cukup 5 tahun dah boleh ditukar. Tak kiralah jika ia masih lagi berfungsi dengan baik pun. Kalau ia nak rosak memang tak boleh nak jangka. Kalau ada duit lebih tukarlah motor kipas ni setiap 5 tahun sekali. 
.   Motor radiator Exora

Komponen kedua adalah thermostat. Kalau thermostat ini dah berkarat memang ia akan jem dan air tak boleh mengalir ke radiator. Ianya akan lebih cepat berkart jika kita gunakan air paip sahaja sebegai cevair penyejuk. Kalau anda gunakan air bateri dan tambah dengan coolant, thermostat ini boleh ditukar setiap 10 tahun atau 100k km. Jika gunakan air paip kena tukar lebih awal dari 10 tahun. Mungkin 3 atau 4 tahun dah kena tukar. Sebaiknya guna air bateri dan tambah dengan coolant sebagia cecair penyejuk enjin.
.   Thermostat Exora
Komponen ketiga adalah hose radiator bahagian atas dan bawah. Jika menggunakan air bater boleh tukar 10 tahun sekali atau 100k km. Jangan tunggu sehingga hose ini jadi keras. Jika ia dah berkarat dan jadi keras karat di bahagian dalam hose ini akan menyebabkan radiator akan tersumbat. Kalau radiator tersumbat kena flush atau pun tukar radiator baru. 

.   Hose ini kalau dah lama ia          akan jadi keras dan mudah 
     pecah

Jadi rukarlah komponen-komponen ini bila cukup tempohnya. Jangan bertangguh sehingga anda sendiri yang akan menanggung akibatnya terutama di musim perayaan.Selain komponen di atas tukarlah cecair coolant setiap 4 hingga 5 bulan sekali. Semasa keluarkan coolant yang lama  perhatikan warna cecair yang keluar tersebut. Jika ia berwarna coklat dan berkeladak ini menandakan sistem penyejukkan enjin dah berkarat dan perlukan penyelenggaraan. 

Biasanya kereta baru tiada masalah dengan suhu enjin. Tapi jika anda gunakan kereta yang sama sampai melebih 10 tahun anda akan menghadapi masalah ini. Bagi yang membeli kereta second hand dan juga baru pertama kali membeli kereta seeloknya tukar komponen yang saya sebutkan di atas. Kereta second hand kita tak tahu sejarah penyelenggaraannya sebelum ini. Biasanya buku servis kereta ini di pusat servis pun dah dibuang. Satu tabiat yang bagus ketika menghantar kereta anda di bengkel adalah memerhatikan cara mekanik membuka dan memasang sesuatu kompenen kereta. Jika anda tahu bagaimana ia dipasang dan dibuka ianya akan dapat membantu anda di waktu kecemasan. Mungkin tak perlu nak hantar kereta ke bengkel, anda dah boleh selesaikan masalah dengan sendiri.  Harap post kali ini dapat membantu anda yang menghadapi masalah sistem penyejukkan enjin

Friday, April 29, 2022

Aircond Iriz tak sejuk

Masalah aircond tak sejuk ni selalu saya demgar daripada rakan-rakan yang memiliki modell yang sama. Setelah menggunakan kereta dah lebih 2 tahun akhirnya kereta saya juga mengalami masalah aircond tidak sejuk. 

Kereta ini masih dalam warranty jadi saya tidak bawa ke bengkel luar. Saya bawa kereta ke service center sebanyak 3 kali. Kali pertama diperiksa oleh service center hasilnya didapati tiada masalah pada sistem aircond. Gasnya masih penuh, compressor pun takde masalah dan condenser pun tiada masalah. 

Service center test aircond dalam keadaan kereta tidak bergerak dan suhu di set pada takat paling minimum.Pulas tombol  kawalan suhu sampai habis Cara begini memang terasa sejuk tapi dalam keadaan pemanduan biasa kita tak akan set suhu minimum sepanjang masa.. Biasanya kita akan set semula suhu jadi separuh atau suku daripada yamg asal. Bila saya set semula jadi separuh daripada suhu paling minimum aircond akan terasa tidak sejuk semula. Masa baru keluar kedai dulu takde masalah ini. Compressor terpaksa berkerja keras dengan setting suhu paling minimum.

Kali pertama agak hampa selepas pergi ke service center. Saya pergi kali kedua sebulan kemudian. Kali ini saya minta cooling coil diperiksa. Malangnya pihak service center tidak mahu memeriksa cooling coil kerana gas aircond masih penuh dan tiada kebocoran pada bahagian tersebut. Sebenarnya mereka malas nak buka dashboard untuk check cooling coil tersebut. Barang yang diganti hanyalah panel kawalan suhu dekat dashboard. Selepas tiga bulan menunggu barulah dapat diganti barang ini. 

Tapi masalah masih lagi tidak selesai. Aircond masih tak mampu menyejukkan kereta jika tidak di set pada suhu paling minimum. Dahla masalah tak selesai panel yang baru ini pula tidak sama warna dengan yang asal. Macam manala diaorang ni buat kerja. 

Kali ketiga pergi ke service center dua bulan kemudian. Kali ini kali terakhir saya bawa kereta ini ke service center sebeb warranty akan tamat pada bulan tersebut. Tapi apa yang diorang buat cuma periksa gas aircond dan compressor. Masalah masih tak selesai juga. Oleh sebab dah habis warranty sebulan selepas itu barulah saya buat perkara yang selalu saya buat iaitu repair sendiri. 

Saya rasa yang bermasalah adalah radiator kereta ini. Sistem penyejukan kereta iriz ni cuma ada satu kipas untuk menyejukkan radiator, condenser dan oil cooler. Maslah biasa yang dihadapi kereta ini adalah suhu enjin akan naik selepas beberapa tahun. Tapi kereta ini meter temperature tak naik melebihi paras normal. Mungkin sebab itu technician di service center tak boleh detect masalahnya.

Apa yang saya akan buat adalah flush radiator dan ganti dengan coolant yang baru. Bila buka sahaja penutup radiator saya dapati tiada coolant langsung yang dicampur ke dalam air radiator. Seterusnya saya buka drain plug untuk keluarkan air radiator. Mula-mula air nampak bersih dan jernih, tetapi bila dah hampir 3/4 air dikeluarkan boleh nampak banyak karat dan keladak keluar. Rupa-rupanya radiator ni sudah hampir tersumbat dan cecair penyejukkan tidak bergerak dengan lancar.  Ini  menghalang penyejukkan yang efisien. Walaupun suhu enjin tak naik tapi haba yang terperangkap dalam coolant tak dapat dibebaskan dengan baik.

Saya flush radiator ini tiga kali. Hos radiator juga saya buka kedua-duanya termasuklah thermostat pun saya buka.  Saya flush air yang ada di dalam enjin untuk lebih puashati. Seleasi saja flush saya masukkan radiator coolant dan campurkan dengan air ikut nisbah yang betul. Selepas buat bleeding radiator ini, saya cuba on kan aircond. Alhamdulillah aircond terasa sangat sejuk walaupun hanya buka separuh sahaja. Tak payah nak pergi kedai aircond dan disuruh tukar macam-macam barang yang tak perlu. 

Rasa teraniaya dengan pusat service yang tidak meletakkan coolant pada air radiator. Kalau semak pada buku servis air radiator hanyalah diperiksa dan tidak diganti atau ditambah dengan coolant.  Penukaran coolant radiator hanya disarankan untuk ditukar selepas 60k km  atau selepas tiga tahun. Patutla banyak pemilik iriz menghadapi masalah dengan radiator kereta ini. Sejak keluar kilang memang guna air paip sahaja tanpa diletakkan bahan yang menghalangnya daripada berkarat. Kereta Exora saya dah 11 tahun tiada karat yang keluar apabila saya flush radiatornya. Sebabnya  coolant dicampur dengan air di dalam radiator Kepada yang baru kena masalah aircond ini cubalah cara yang saya lakukan ini. Pergi konplen banyak kali kat pusat servis pun takkan selesai masalah. Jawapan yang mungkin anda terima kereta dah lama pakai memang akan berkarat.  Mungkin anda menghadapi masalah yang sama seperti saya. Kalau pergi kedai aircond dulu mungkin masalah anda tidak akan selesai juga. Harap dapat membantu pemilik-pemilik iriz yang menghadapi masalah yang sama. Kalau dah berkarat teruk radiator flushing pun tak guna, baik tukar baru sahaja


Tuesday, March 8, 2022

Side mirror Exora tak boleh bergerak

Entri kali in saya nak terangkan macam mana nak pulihkan semula cermin side mirror yang tak boleh bergerak samada ke kiri atau ke kanan atau pun ke atas dan bawah. Kadangkala kita perlu laras kedudukan cermin ini supaya dapat melihat pandangan belakang yamg lebih jelas. Masalah cermin ini bermula bila kita dah lama tak laraskan dia. Tambah pula ada kotoran yang melekat pada mekanisme yang menggerakkan cermin ini maka lagi susah untuk ia bergerak

Langkah pertama kita perlu buka cermin daripada bingai side mirror. Gunakan skru driver leper dan alaskan dengan kain supaya tidak bercalar bingkai side mirror. Tolakkan sampai habis pada bahagian cermin di bahagian bawah. Kemudian umpil bahagian atas cermin dengan menggunakan skru driver.
Umpil dengan berhati-hati. Pastikan tolak dahulu bahagian bawah cermin ini sebelum diumpil dengan skru driver

Bila nak buka komponen plastik ini jangan kita terlalu ganas sebab ia mudah patah. Tambah lagi kalau usia kenderaan dah mencecah 10 tahun.
Umpil di bahagian atas cermin ini daripada sebelah kiri ke kanan. 
Umpil daripada bahagian sebelah kiri ke sebelah kanan.

Kemudian umpil pula di bahagian bawah cermin. Cermin ini hanya dlekatkan dengan klip sahaja  pada bingkai side mirror. Kalau ada yang ada masalah pecah cermin, anda boleh gantkan sahaja cermin side mirror ini sahaja tak perlu tukar satu set side mirror. Harga cermin sahaja lebih murah jika dibandingkan nak tukar keseluruhan side mirror.
. Selepas semua klip cermin dah berjaya dibuka anda dah boleh tanggalkan cermin ini. 
Bahagian belakang cermin ini ada klip untuk dipasang pada tapak side mirror.
   Ini motor yang         
   menggerakkan  side mirror 

Bila dah berjaya buka cermin anda akan nampak mekanisme yang menggerakkan cermin. Ada dua biji motor di belakang cermin dan motor ini terletak di atas satu tapak yang boleh bergerak. Motor elektrik kecil ini akan menggerakkan tapak bagi cermin. Perhatikan ada gear pada motor elektrik ini yang menggerakkan cermin. 

Apa yang anda perlu buat adalah menyembur WD40 pada gear ini. Biasanya ada banyak kotoran yang melekat pada 
 Sembur WD40 di bahagian ini

Sembur juga WD40 pada bahagian belakang tapak motor elektrik.
    Sembur WD40 di bahagian   
    belakang tapak cermin 

Lepas sembur di kedua-dua bahagian tadi cuba gerakkan tapak cermin tadi. Kalau anda rasa ia mudah bergerak besar kemungkinan cermin boleh digerakkan jika tiada masalah pada suis. Kalau ada masalah pada suis kena buka pula suis unltuk lihat mungkin ada bahagian yang berkarat. Uji pergerakan cermin dengan cuba menggerakkan tapak cermin tadi menggunakan suis pada panel pintu. 

Bila rasa semuanya dah boleh digerakkan bolehla pasang semula cermin. Hanya perlu tekan sahaja cermin pada tapaknya. Jangan terlalu kasar nanti patah pula. Kalau tak berjaya juga nak gerakkan cermin kena buat cara lain samada tukar motor atau pun beli satu set side mirror yang baru. 


Monday, February 7, 2022

Elakkan oil cooler CVT iriz bocor

Kereta iriz saya selalu dipandu melalui jalan yang banyak lori kontena Bila kita follow rapat belakang lori ada bahayanya. Batu kecil akan terbang di belakang lori akibat tolakan amgin lori yamg sedang bergerak.. Batu batu kecil ini bila kena pada cermin pun boleh retak, apatah lagi kalau ia terkena pada radiator kereta 

Kalau kita lihat pada bahagian bumper depan memang ada ruang kosong bagi kemasukan angin ke arah radiator, kondensor air cond dan juga oil cooler bagi gearbox. Bagi iriz ketiga-tiga komponen ini disusun sebaris. Jadi ini adalah punca di mana air cond iriz ni tak sesejuk model proton yang dulu. Kalau dulu radiator dan kondensor mempunyai kipas yang berasingan. Model-model baru cuma ada satu kipas sahaja dan ianya kena menyejukkan tiga komponen yang panas

Berbalik kepada tajuk oil cooler gearbox yang bocor, disebabkan ianya terletak paling depan sekali pada bumper ianya amat mudah terkena batu dan menyebabkan ia bocor. 
   Ini oil cooler iriz yang terkena 
    batu.

Bila dah bocor memang boleh menyebabkan temperature gearbox CVT yang sememangnya manja ini naik juga.. Boleh kering juga minyak gearbox kalau kebocorannya tidak dikesan lebih awal. 

Sebenarnya saya bukan nak cerita bagaimanan nak tukar oil cooler ni. Saya cuma nak terangkan bagaimana nak elak oil cooler dan radiator daripada bocor. Sebelum ini pun saya dah pernah alami kebocoran radiator akibat terkena batu. 

Caranya mudah sahaja kita hanya perlu pasang jaring plastik sahaja pada bahagian kemasukan angin di bahagian bumper. Jaring ini boleh beli di kedai hardware. Beli yang agak halus sedikit lubangnya. Kalau terlalu besar mudah sahaja batu batu kecil melepasinya. 

Ukur ruangan kemasukan angin di bumper depan dan potong jaring tadi mengikut ukuran ruang kemasukan angin tadi. Bila dah potong bolehla masukkan ke dalam ruangan kemasukan angin tadi. Tapi sebelum anda masukkan lapik dulu bahagian bumper ini dengan masking tape. Ini dapat elakkan bumper daripada calar
.   Lekatkan masking tape dulu 
     untuk elak calar.
 
Kemudian masukkan jaring plastik ke ruang kemasukan angin. Pastikan ianya menutupi keseluruhan bahagian oil cooler dan kondensor yang terdedah. 
.   Lipatkan dulu jaring ni untuk       memudahkan ia masuk ke           ruang yang sempit

.  Jaring plastik sudah pun       dipasang

Selepas anda berjaya masukkan jaring ke ruang kemasukan angin ni, ikat jaring ini dengan cable tie. Pastikan ianya diikat dengan kemas. Kalau longgar nanti bila kena batu ianya akan terkena juga pada oil cooler atau radiator. 
Selepas ini bolehla anda memandu dengan lebih tenang bila berada di belakang lori

Monday, January 31, 2022

Belting alternator rosak

Entri kali ini saya bukan nak tunjuk cara tukar belting alternator, kali ini saya nak bercerita sikit mengenai belting alternator yang tak original. Belting ini saya beli di shopee dengan harga RM 30 sahaja. Nampak macam sama macam yang original. Saya dah menggunakannya selama setahun dan dah berjalan 5000 km. 

Agak jauh juga dah berjalan sampai ke utara dan beberapa kali ke KL. Tapi apabila balik dari tril ke KL hari tu saya cek belting ini dan nampak ianya telah rosak. Baru setahun sahaja digunakan dah nampak terkoyak. Nasib baik tidak putus di tengah jalan. .  Belting ini dah terkoyak         
   lapisan luarnya.
.  Bahagian sebelah dalam pula     dah retak

Sebelum ini saya perasan bunyi belting agak pelik sikit macam bunyi cengkerik apabila compressor on. Tapi saya tak rasa masalah belting kerana belum sampai setahun pun umurnya. Jadi dari sini dapat pengajaran berkenaan kualiti belting alternator yang tak original ini. Harga memang murah tapi tak tahan lama. Kalau nak guna juga pastikan kita ingat untuk menukarnya lebih awal. Kalau dah keluar bunyi bising baik tukar. Nanti tak pasal-pasang naik tow truck dan kena sembelih dengan bengkel-bengkel yang tak bertanggung jawab