Infoscript

Monday, January 31, 2022

Belting alternator rosak

Entri kali ini saya bukan nak tunjuk cara tukar belting alternator, kali ini saya nak bercerita sikit mengenai belting alternator yang tak original. Belting ini saya beli di shopee dengan harga RM 30 sahaja. Nampak macam sama macam yang original. Saya dah menggunakannya selama setahun dan dah berjalan 5000 km. 

Agak jauh juga dah berjalan sampai ke utara dan beberapa kali ke KL. Tapi apabila balik dari tril ke KL hari tu saya cek belting ini dan nampak ianya telah rosak. Baru setahun sahaja digunakan dah nampak terkoyak. Nasib baik tidak putus di tengah jalan. .  Belting ini dah terkoyak         
   lapisan luarnya.
.  Bahagian sebelah dalam pula     dah retak

Sebelum ini saya perasan bunyi belting agak pelik sikit macam bunyi cengkerik apabila compressor on. Tapi saya tak rasa masalah belting kerana belum sampai setahun pun umurnya. Jadi dari sini dapat pengajaran berkenaan kualiti belting alternator yang tak original ini. Harga memang murah tapi tak tahan lama. Kalau nak guna juga pastikan kita ingat untuk menukarnya lebih awal. Kalau dah keluar bunyi bising baik tukar. Nanti tak pasal-pasang naik tow truck dan kena sembelih dengan bengkel-bengkel yang tak bertanggung jawab

No comments:

Post a Comment