Infoscript

Saturday, January 28, 2023

Kemalangan, orang tak nak bayar

Post kali ini bukan nak cerita pasal repair kereta tapi berkaitan dengan kemalangan yamg berlaku pada saya baru-baru ini. Kemalangan melibatkan kereta saya dengan sebuah lori. Ini bukan nak memburukkan pemandu lori tetapi taktik yang sama diginakan oleh pemandu ini untuk mengelak daripada membayat ganti rugi. Kalau kemalangan itu menyebabkan rosak yang teruk tiada masalah sebab kita boleh tow kereta dan claim insurance daripada lori tersebut. Tapi kalau rosak yang sedikit seperti melibatkan kos RM 400 - 600 memang kita akan rasa leceh untuk buat urusan claim insurance. Nak buat report di balai dan menunggu masa satu hingga dua minggu paling cepat untuk kereta siap dibengkel. 

Situasi seperti ini akan diambil oleh pihak yang melanggar kita ini untuk berlakon seperti tiada duit. Saya dah dua kali terkena keadaan seperti ini yang melibatkan pemandu lori. Walaupun memang terang-terang salah mereka, tetap tak mahu membayar. Mereka tahu kita nak pakai kereta cepat dan tak sanggup nak tunggu lama sebab bila tiada kereta memang susah nak ke mana-mana. Jadi sudahnya kita yang terpaksa bayar sendiri sedangkan yang bersalah tak nak bayar apa-apa. 

Kalau anda hadapi situasi seperti saya pun akan bayar sendiri sebab nak pakai kereta cepat. Selepas ini saya tak akan bertolak ansur, kalau memang bukan salah saya, saya akan bawa ke balai polis untuk buat report lepas tu claim insurance lori tersebut. Sebelum ini saya tak buat sebab tiada kereta spare untuk saya gunakan. Sekarang dah ada dah bolehla bertindak begini. 

Harap apa yang saya tuliskan ini dapat membantu orang lain yang mengalami masalah yang sama seperti saya. Memang sakit hati bila orang tak nak bayar dan berlakon takde duit. Kali ini biarkan mereka yang kena bayar kompaun 

Sunday, January 15, 2023

Stereng Iriz rasa bergoyang-goyang

Beberapa hari ni semasa memandu Iriz rasa tayar hadapan bergoyang-goyang walaupun sterengnya tegak. Agak pelik juga sebab stereng rack sudah tukar beberapa bulan lepas. Ada kemungkinan lower arm mungkin dah rosak sebab ada bunyi krek krek bila lalu jalan tak rata. Untuk tahu dengan lebih tepat kena buka tayar dan check lower arm. Bila dah buka tayar nampak ada rekahan pada bush lower bahagian depan. Jadi kenala tukar lower arm yang baru sebab kedua-duanya telah merekah.

Alat-alat yang diperlukan untuk buka lower arm ni adalah soket saiz 17 mm, spanar saiz 17 mm, tukul besi, soket extension bar, jack stand dan juga besi pengumpil. Untuk soket extension bar ni kena ada jenis L dan juga I. Jenis I kena ada tiga atau empat, kalau nat terlalu ketat kena tambah lagi extension bar ini. 

Mula-mula sekali kena buka tayar dan letakkan jack stand di bawah kereta. Pastikan anda ada jack stand kalau takde memang kurang selamat untuk kita berada di bawah kereta. Selepas itu boleh buka nat pada ball jónt. Gunakan soket saiz 17 mm dan spanar saiz 17 mm. Satu untuk buka nat dan satu lagi untuk tahan bolt daripada berputar. Kemudian tarik keluar bolt bagi ball joint ini. Selepas itu gunakan besi pengumpil untuk keluarkan ball joint ini daripada knuckle
.   Buka nat ball joint 
 
    Tolak ke bawah besi pengumpil ini pada ball joint

Tidak susah untuk menamggalkan ball joint ini tak seperti ball joint exora yang agak susah untuk ditanggalkan. Kerja seterusnya adalah untuk membuka nat di depan dan belakang lower arm ini. Yang ini agak susah sedikit kalau tak pernah dibuka lagi semenjak baru. Kena gunakan dua atau tiga soket extension bar baru boleh dibuka. Gunakan satu spanar saiz 17 mm untuk menahan bolt daripada berputar semasa membuka nat. Bila dah berjaya buka kedua-dua bolt depan dan belakang anda kena tarik sikit knuckel ke depan untuk menanggalkan lower arm daripada tapaknya. Jika ball joint masih melekat boleh ketuk sedikit dengan tukul. 
    Buka bolt bahagian belakang lower arm
.  Bolt dah berjaya dibuka. 
.  Buka bolt depan daripada bawah lebih mudah
.   Bolt bahagia depan dah dibuka
.   Bush yang lama dah merekah

Seterusnya pasangkan lower arm yang baru. Ada banyak jenis lower arm yang boleh dipilih carilah yang baik sedikit boleh tahan lama. Bila dah dapat lower arm baru pastikan skru pada ball joint tidak longgar. Saya pernah terkena bila dah pasang lower arm dan test kereta bawa jalan-jalan boleh dengar bunyi tak tak tak kat bahagian lower arm ini. Jadi sebaiknya periksa dulu skru ball joint pada  lower arm. 
.   Lower arm baru
Untuk pasang yang baru mula-mula masukkan bahagian bush depan dahulu kemudian masukkan bush bahagia belakang. Tarik sikit knuckle keluar untuk memudahkan lower arm dimasukkan pada slotnya. Masukkan bolt pada bush depan dan belakang. Nak masukkan bolt ini kena laraskan betul-betul tepat lubang pada bush ini dengan lubang pada slot lower arm. Pasangkan boltnya dan jangan ketatkan lagi
.   Pastikan lubang pada lower arm baru segaris dengan lubang pada tapaknya
.   Bahagian belakang juga mesti tepat kedudukannya

Seterusnya masukkan ball joint pada tempatnya. Ini agak susah sedikit, pastikan kedudukan kepala ball joint ini sama dengan kedudukan lubang pada knuckle. Boleh ubah-ubah sedikit kepala ball joint ini dengan menolaknya dengan spanar. Kena pusingkan stereng untuk menggerakkan knuckle supaya ada ruang untuk  menolak lower arm ini masuk ke dalam. Kalau tak boleh juga nak tolak lower arm boleh buka dulu tie rod end. Bila dah masuk pada lubangnya boleh ketuk perlahan dengan tukul dan tolak dengan jack ke atas sehingga ia masuk habis

Kemudian pasangkan bolt bagi ball joint. Tolak bahagian bawah ball joint dengan menggunakan jack sehingga ia separas dengan keadaan asal tayar. Jika diikat skru pada kedudukan lower arm terjuntai ke bawah nanti bush akan cepat rosak. Nat perlu diikat dalam keadaan spring dah termampat sedikit 
.   Gunakan jack untuk tolak 
     sedikit ball joint ke atas

Akhir sekali ketatkan bolt pada ball joint dan diikuti dengan bokt pada bahagian depan dan belakang lower arm. Seterusnya pasang balik tayar dan  pastikan semua skru tayar dipasang dengan ketat. Akhir sekali bolehla bawa pergi test drive. Kalau tiada bunyi-bunyi pelik yang keluar anda telah berjaya



Monday, January 9, 2023

Stereng Exora senget part III

Sebelum ini saya pernah buat post berkenaan stereng Exora tertarii ke kiri. Kedua-dua kaedah penyelesaian sebelum ini berjaya. Tetapi setelah beberapa bulan masalah ini terjadi lagi. Mesti ada sebab lain yang menyebabkan ianya berlaku. 

Kali ini saya cuba untuk periksa camber tayar hadapan kereta ini. Mula-mula kena check keadaan tayar dulu. Saya dapati tayar kereta ini makan sebelah dalam. Bahagian yang banyak terhakis adalah pada pada bahagian tepi sekali. Seolah-olah kereta ini bergerak menggunakan bucu tayar sahaja. Kenapa sebelum ini saya tak tukar sahaja skru camber ini. Sebabnya bila saya tanya pada mekanik skru ini takkan rosak dan camber Exora ini memang dari kilang agak terkangkang sedikit bukaan tayarnya 

Kalau nak buat kat bengkel agak mahal kosnya. Skru camber yang berharga RM 2-5 itu akan menjadi berganda lebih mahal. Itu tak termasuk upah lagi. Kita kena bayar skil mekanik untuk adjust camber tayar ni menyebabkannya jadi mahal. Pernah kena sampai RM 70 untuk kedua-dua tayar. Itu pun 10 tahun lepas. Kalau sekarang tak tahula.  Skru camber saya beli di shopee harganya lebih kurang RM 4 ringgit sahaja satu. Kalau dua biji hanya RM 8 sahaja. Takde kos lain sebab buat sendiri.

Mula-mula kita kena ukur dulu camber tayar ni dengan menggunakan alat khas. Oleh sebab saya tak nak order alat ini saya hanya menggunakan timbang air sahaja. Mungkin takla dapat 100% tepat tapi kalau jadi ianya dapat menghilangkàn kesan stereng senget kereta ini. Pastikan anda parking di tempat yang rata. Kemudian ukur sudut camber ini dengan menggunakan timbang air. Kita kena tekan timbang air ini pada permukaan rotor disc brake. Sebelum itu kena dapatkan satu soket box yang bersaiz besar contohnya saiz 21 mm.  Soket ini kita akan gunakan bersama dengan timbang air untuk mengukur kecondongan atau camber tayar. Kalau hujung penimbang air ini lebar tak perlu gunakan soket. Mungkin ada yang tak tahu maksud camber atau pomen biasa cakap chamber tayar. Camber adalah sudut kecondongan tayar samada condong ke arah dalam atau condong ke arah luar daripada badan kereta. Itulah lebih kurang maksud camber

Cara nak mengukur camber adalah dengan menggunakan timbang air dan soket. Letakkan soket pada rotor disc brake dan letakkan timbang air di belakang soket. Lebih faham jika lihat gambar di bawah. 
.   Letakkan timbang air di belakang soket untuk dapatkan bacaan yang lebih tepat

Kalau tak gunakan soket ini susah nak dapatkan bacaan yang tepat sebab alat penimbang akan mudah berubah kedudukannya. Pastikan kedudukan bubble di dalam penimbang air ini terletak di tengah-tengah. Ukuran yang kita dapat ini adalah kedudukan tayar semasa ianya masih berada pada permukaan tanah. Untuk kereta saya ini camber tayar memang telah berubah iaitu ia condong ke dalam. Ini yang menyebabkan tayar makan sebelah dalam. 

Seterusnya perlu ukur ketinggian tayar ini daripada paras nat tayar hingga pada permukaan tanah. Gunakn pita pengukur untuk mengukur ketinggian dan catatkan atas kertas. Langkah seterusnya adalah kita perlu jek kereta dan buka tayar untuk melaras semula camber. Selepas itu anda perlu longgarkan skru camber pada bahagian bawah dan atas. Gunakan spanar saiz 17 mm. Anda perlu ada dua spanar saiz 17 mm, satu untuk membuka nat dan satu lagi untuk menahan bolt daripada berputar sama
    Nat pada bahagian atas sudah dilonggarkan

Untuk skru camber yang di bahagian atas anda boleh keluarkan terus sebab kita nak gantikan dengan skru yang baru. Skru yang baru adalah jenis yang boleh dilaras 

.   Ini skru camber yang boleh dilaras

Masukkan skru yang baru dan ketatkan sedikit natnya. Kemudian gunakan spanar untuk pusingkan bolt aras lawan jam dan arah jam. Anda akan nampak pergerakan pada knuckle samada ke dalam atau pun ke arah luar. Perhatikan dulu pergerakan pada knuckle untuk memudahkan kita buat pelarasan nanti. 
   Skru camber baru dah dipasang
Langkah seterusnya adalah untuk melaras ketinggian wheel hub supaya ianya berada pada ketinggian yang sama seperti ia di atas tanah. Letakkan jack di bawah ball joint lower arm. Laraskan ketinggian wheel hub mengikut ketinggian tayar yang kita dah ukur sebelum tayar dibuka
Letakkan jack di bawah ball joint dan tolakkan ke atas mengikut ketinggian asal

   laraskan ketinggian rotor ini mengikut aras asal sebelum tayar dibuka. Kalau tak laras ketinggian wheel hub ini nanti bila kita ukur camber ianya akan jadi condong ke arah luar. Pelarasan camber akan jadi tidak tepat. 

Seterusnya kita laraskan skru camber pada bahagian atas sehingga kedudukan bubble pada penimbang air berada di tengah-tengah. Kemudian kuncikan skru camber ini. Kena pandai adjust sedikit kedudukan bubble supaya bila skru camber diketatkan ianya tidak beralih ke arah dalam atau ke arah luar. Contohnya biarkan ia berada di luar sedikit daripada bahagian tengah. Bila kita ketatkan skru camber nanti ianya akan bergerak semula ke tengah. Susah sebenarnya nak terangkan di sini kena cuba sendiri pada kereta masing-masing baru faham. 
.   Laraskan bubble ini sampai berada di tengah-tengah. Dalam gambar ini masih kena adjust lagi sampai tepat

Bila dah siap ketatkan skru camber bolehla pasang balik tayar dan ukur semula camber. Kalau tak dapat tepat buka semula tayar dan laras semula camber. Kalau ada power tools senang sikit nak buka dan oasnag balik tayar. Kalau buka manual memang penat sikit, tapi kalau berjaya memang rasa puas hati.

Bila dah berjaya buat sebelah tayar ulang semula pada tayar sebelah lagi mengikut kaedah yang sama. Pastikan anda kuncikan dengan ketat skru camber, kalau tak ketat takut berubah semula camber tu lepas jalan jauh. Kalau dibuat demgan betul anda akan rasa perbezaannya bila buat test drive nanti. Kaedah yang saya guna ini bukanlah 100% tepat sebab tak gunakan alat yang betul. Setakat ini takde masalah pada kereta saya, bawa pun sedap macam kereta baru. Untuk lebih sedap buat semula alignment tayar. Untuk alignment tayar ni saya juga buat sendiri secara manual dapat jimatkan lagi kos. Perhatikan pada tayar kalau memang dah makan sebelah dalam memang stereng akan senget juga, kena tukar tayar yang baru. Kalau anda rasa yakin bolehla guna cara saya ini untuk adjust camber tayar. 

Sunday, November 6, 2022

Stereng Exora senget part II

Sebelum ini saya ada ceritakan masalah stereng kereta Exora saya yang senget dan dah dapat pun penyelesaiannya. Selepas tukar tie rod end pada sebelah kiri dan kanan stereng masalah ini dapat di selesaikan
Selepas dua tahun masalah ini berulang kembali. Kali ini lagi mencabar kerana semua bahagian yang saya tukar seperti tie rod end, stereng rack bush dan lower arm masih lagi baru. Baru dua tahun sahaja guna semua barang ini.

Jadi bermulalah satu pencarian untuk  mengenalpasti masalah stereng senget ini yang berulang kembali. Mula-mula saya buka tie rod end dan saya dapati ianya masih lagi ketat tiada masalah. Kemudian saya buka juga stereng rack bush. Keadaannya sama juga masih lagi tidak menunjukkan ianya sudah rosak. Saya dah juga buat alignment sebanyak tiga kali. Dua atau tiga hari sahaja bertahan sebelum stereng jadi senget semula. 

Yang terakhir perlu saya test ada lower arm. Nak buka lower arm ni leceh sikit jadi ini yang terakhir saya buka. Ada risikonya buka lower arm ni. Kalau nak buka ball jointnya mungkin akan terkoyak pula getah pada ball joint tersebut kalau tidak berhati-hati.

Setelah berfikir panjang tiada jalan lagi nak betulkan stereng yang senget ini saya buka juga lower arm sebelah kanan. Bila dah buka barulah dapat jawapan sebenarnya. Mesti anda tak sangka ball joint yang baru dua tahun pakai ni dah bergoyang-goyang. Nampak dari luar memang getahnya nampak cantik. Masa goyangkan tayar semasa kita jek kan kereta pun tak rasa ia bergoyang. Bila dah buka baru tahu keadaan sebenar. 
  Ball joint ini dah boleh digerakkan dengan mudah

Lower arm yang lama saya beli di shopee. Harganya dalam RM 98. Sebelum ini saya memang ada masalah dengan spare yang dibeli di shopee. Kebanyakannya tidak dapat bertahan lama. Kali ini saya akan beli baramg di kedai spare part. Biar mahal sikit tapi boleh bertahan lama. Disebabkan dua bush yang lain pada lower arm ini masih elok lagi, jadi saya buat keputusan untuk tukar ball joint sahaja. Harganya pun lebih murah daripada tukar seketul lower arm. 

Ball joint pada lower arm yang asal bole dibuka dengan menanggalkan nat bersaiz 16 mm. Ada tiga bolt yang perlu dibuka. Selepas itu anda boleh cabut keluar ball joint yang lama. 
   Buka tiga bolt ini
   Ball joint dah berjaya dibuka

Seterusnya pasang ball joint yang baru. Pastikan anda ketatkan skru ball joint dengan kuat supaya ia tidak bergoyang pula semasa dipandu nanti. Kemudian pasang semula lower arm dengan cara yang betul. Selepas itu buat semula alignment tayar untuk mengelakkan tayar makan sebelah dalam atau sebelah luar. Jika tiada masalah lain stereng kereta anda tak akan senget lagi

 

Tuesday, October 18, 2022

Tukar brek pad Iriz

Semasa menghantar kereta saya untuk di servis di pusat servis Proton, tehnician yang memeriksa kereta saya memaklumkan brek pad kereta saya tinggal 10 % sahaja. Bila saya tanya berapa harga untuk tukar bred pad, saya  terkejut dengan harganya iaitu RM 300. Mahal sungguh harga brek pad di pusat servis. Kalau beli brek pad yang baik di luar harga dalam seratus lebih sahaja

Jadi terpaksalah saya diy sahaja tukar brek pad kereta Iriz ni. Pertama sekali kena beli brek pad di kedai spare part. Saya tak beli secara online sebab dah beberapa kali dapat barang yang tak berkualiti.
Saya beli brek pad jenama trestor yang berharga RM65. Harap tiada masalah gunakan brek pad jenama ini. Nanti saya buat review brek pad jenama ini. 

Pertama sekali kena jek kereta dan tahan dengan menggunakan jack stand. Kemudian buka tayar. Pastikan stereng tidak berada dalam keadaan lock. Stereng perlu dipusingkan semasa penukaran brek pad nanti. Kalau yang guna push start button pastikan ada kunci dalam kereta dan on kan power supaya stereng boleh dipusingkan. 

Selepas buka tayar kena buka brek caliper. Kena gunakan spanar saiz 13 mm untuk membuka skru brek caliper. 
   Buka skru ini

Sebaiknya untuk buka skru kereta gunakan box socket yang mempunyai enam mata, ianya tak merosakkan skru jika ianya terlalu ketat. 
.   Keadaan brek pad yang lama 
     memang sudah nipis

Brek pad yang lama ini yang habis sebelah luar. Terutama yang sebelah driver. Macam tak seimbang sahaja brek kereta ni. 

Bila skru kaliper dah dibuka anda boleh angkat kaliper ini.Anda boleh nampak brek pad di dalam kaliper ini.

Ikatkan kaliper ini dengan tali pada spring. Jangan tarik kaliper terlalu jauh, ini boleh menyebabkan brek line terlipat dan boleh menyebabkan kerosakan pada brek line. 
.  Berhati-hati dengan saluran minyak ini jangan terlipat 

Kemudian anda boleh tarik keluar brek pad daripada tapaknya. Gunakan tangan sahaja untuk menariknya, tak perlu gunakan alat takut nanti terkena pada rotor pula. 
.   Tarik keluar brek pad daripada slot yang ditandakan.

Selepas brek ditanggalkan anda perlu kenalpasti brek pad yang sebelah luar dan sebelah dalam. Terdapat perbezaan antara sebelah dalam dan sebelah luar. Kalau tersilap pasang memang tak boldh dimasukkan ke dalam slotnya. 
   Ini brek pad sebelah luar ada lengkung pada bahagian bawah tapi brek pad sebelah dalam tidak melengkung
.   Keadaan brek pad lama
Bersihkan habuk-habuk yang terdapat pada brek supaya nampak lebih kemas. Kemudian boleh pasangkan brek pad yang baru. Pastikan anda pasang dengan betul untuk sebelah dalam dan sebelah luar bentuk brek pad ini tak sama. Kalau salah pasang memang tak boleh masuk pada slot brek pad tersebut

Sebelum itu hampir terlupa anda kena pasang klip pada hujung brek pad ini. Klip ini berfungsi untuk mengetatkan kedudukan brek pad pada slotnya 
  Ini klip yang perlu anda   pasang  pada brek pad yang   baru
 Ada besi yang akan bergeser  dengan rotor jika brek pad sudah terlalu nipis

Perhatikan pada tepi brek pad ini ada besi yang tertonjol keluar ke arah rotor. Besi ini berfungsi untuk memberikan amaran jika brek pad telah yerlalu nipis. Ianya akan bergeser dengan rotor dan mengeluarkan bunyi. Ini dapat memberikan amaran kepad pemandu jika brek pad sudah terlalu nipis. 

Sebelum anda boleh tutup kaliper brek semula anda kena tolak piston di dalam kaliper ini. Jika brek pad yang lama dah terlalu nipis piston ini akan tertonjol keluar dengan banyak dan anda tidak boleh tutup semula brek kaliper. 
.  Piston brek ini perlu  ditolak masuk semula 

Jadi kena buka atau longgarkan cap bagi tangki minyak brek. Bersihkan bahagian cap pada tangki minyak brek sebelum membukanya. Ini dapat mengelakkan habuk daripada masuk ke dalam tangki dan menjejaskan fungsi brek. Kemudian gunakan clamp untuk menolak piston masuk balik ke dalam. Kalau masuk brek pad baru mesti kena tolak ke dalam sampai habis.

    Gunakan clamp seperti ini 
    untuk menolak piston ke 
    dalam

Bila piston dah dapat ditolak ke dalam bolehla tutup semula brek kaliper. Kemudian ketatkan semula skru kaliper ini. Jangan terlalu ketat bila pasang balik skru brek kaliper ini takut loose pula. 

Seterusnya pasang semula tayar dan cuba pusingkan tayar. Pastikan tiada bunyi pelik yang keluar. Bunyi bergeser sedikit tak mengapa, tapi kalau ada bunyi yang agak nyaring kena buka balik brek untuk pastikan ada tak bahagian lain yang bersentuhan dengan rotor. Akhir sekali uji brek dengan memandu kereta dalam jarak yang dekat. Kalau anda tidak dengar apa-apa bunyi yang pelik semasa menekan brek dan kereta boleh berhenti dengan baik  anda dah berjaya. 





Friday, September 30, 2022

Oil filter Iriz leaking

Post kali ini berkenaan masalah leaking pada oil filter Iriz. Masalah ini nasib baik dapat saya kesan lebih awal, apabila nampak tompokan minyak di lantai parking. Tompokan minyak agak banyak. Sebelum ini pernah dengar dalam group Exora masalah oil filter leaking, tapi biasanya untuk enjin turbo sahaja ada masalah ini disebabkan oleh tekanan engine oil yang terlalu tinggi pada. Tak sangka berlaku juga pada model Iriz.

Untuk pastikan memang oil filter yang leaking kenala jack dulu kereta dan tahan dengan jack stand. Bila dah jack boleh lihat bahagian mana di bahagian enjin yang leaking

Saya dapat pastikan memang oil filter yang leaking selepas puas perhatikan bahagian lain pada enjin aeperti oil sump dan  pada timing belt. Lupa pula nak ambil gambar oil filter yang leaking.  Kalau tak dapat nak pergi bengkel boleh sahaja tukar sendiri oil filter yang baru. 

Anda boleh buka oil filter ini dan minyak enjin tidak akan keluar sepenuhnya bila oil filter ini dibuka. Kedudukan oil filter ini adalah di bahagian atas oil sump jadi minyak tak akan mengalir keluar daripada oil sump ke oil filter jika enjin tidak dihidupkan. 

Untuk buka oil filter ini anda perlukan alat pembuka oil filter yang ada dijual di kedai spare part. Oil filter untuk enjin campro agak ketat untuk dibuka berbanding model Proton yang menggunakan enjin Mitsubishi. Jadi anda kena gunakan box socket extension bar berbentuk L dan I. Kedua-dua extension ini boleh dilekatkan di alat pembuka oil filter. 

Lekatkan pembuka oil filter di bawah oil filter dan sambungkan dengan extension bar. Pusingkan oil filter arah lawan jam untuk membukanya. Jangan lupa letakkan takungan di bawah oil filter ini supaya minyak tidak bersepah di bawah kereta. 

Selepas anda buka oil filter yang lama biarkan sisa-sisa minyak pada lubang oil filter keluar dulu. Kemudian ambil oil filter yang baru dan sapukan sedikit minyak enjin pada oil seal oil filter tersebut.

.   Sapukan sedikit minyak di sini
 Ini oil filter yang lama, bila rasa dengan jari pada sealnya terdapat permukaan yang tidak rata

Selepas sapu minyak boleh pasangkan oil filter yang baru pada tempatnya. Guna alat pembuka oil filter untuk mengetatkannya semula.Jangan terlalu ketat semasa mengunci oil filter nanti boleh loose pula. 

Lap bahagian yang berminyak pada kawasan di sekeliling oil filtler yang baru. Kalau ada leaking selepas ini kita boleh nampak. Cuba hidupkan enjin kereta dan perhatikan ada kebocoran lagi atau tidak. Jika anda pasang dengan longgar anda boleh nampak minyak enjin akan keluar dengan cepat. Tak sampai seminit boleh kering semua minyak enjin. Tekanan minyak enjin memang kuat dan boleh memancutkan minyak hitam dengan banyak jika oil filter tidak diketatkan dengan secukupnya. Jika tiada leaking lagi bolehlah turunkan kereta daripadanjack stand dan periksa semula aras minyak enjin. Jika kurang bolehlah top up sedikit.









Saturday, August 6, 2022

Tukar thermostat housing Proton Wira

Thermostat housing kereta Wira saya ini tak pernah ditukar selama 21 tahun. Rasanya dah patut ditukar sebab sebelum ini dah perasan semasa tukar by pass hose dah nampak ia berkarat. Jadi sebelum ia bocor baik ditukar. 

Kedudukan thermostat housing ini di bawah throttle body. Tak seperti enjin Campro yang thermostatnya berada di dalam paip waterpump, thermostat Wira ada housingnya sendiri. Lebih mudah untuk tukar thermostat sebenarny bagi model Wira berbanding model proton yang gunakan enjin Campro. 
 Ini dia thermostat housing

Untuk membuka thermostat housing ini kena tanggalkan dulu kotak air intake dan hosenya untuk memudahkan kerja.  Seterusnya buka by pass hose. Longgarkan dulu klip by pass hose dan tarik by pass hose untuk menanggalkannya.
   longgarkan dua klip ini kemudian tarik bypass hose dan cabut hose ini

.  By pass hose dah 
   ditanggalkan 

Tanggalkan pula hose yang bersambung dengan radiator. Tarik dulu klipnya dengan menggunakan playar sebelum hose boleh ditanggalkan.
Selepas ini tanggalkan pula sensor pada thermosta housing ini. 
.   Ada dua soket untuk sensor 
     suhu yang perlu dibuka

Berhati-hati semasa buka soket ini, usianya dah tua dan wire di dalamnya mudah putus. Kalau putus kena sambung pula dengan wire baru. 

Selepas ini bolehla buka nat yang mengikat thermostat housing ini pada enjin.
.  Ada dua nat perlu dibuka 
   pada bahagian hujung 
    thermostat housing ini

Selepas dua nat yang mengikat thermostat housing ini dibuka anda boleh tanggalkan thermostat housing ini, ada gasket di belakang thermostat housing ini jangan lupa nak pasang semula. Lupa pula saya nak ambil gambar gasket ini. 

Bila dah dapat tanggalkan thermostat housing perhatikan keadaan luarannya. Kalau dah 20 tahun pakai macam kereta saya boleh lihat keadaannya seperti dalam gambar
.  Paip pada housing ini dah berkarat teruk

Seterusnya buka pula thermostat hosing ini untuk lihat keadaan thermostat di dalamnya
.  Thermostat masih elok 
   sebab baru ditukar sebelum 
    ini
.  Bahagian atas housing ini 
   dah agak teruk juga

Bahagian atas housing ini boleh dibuka dengan menanggalkan dua skru di bahagian atas.
.   Buka dua skru ini untuk 
    menanggalkan bahagian 
    atas housing 

Buka dua sensor pada bahagian belakang  housing dengan menggunakan spanar.
.  Dua sensor yang perlu dibuka

.    Sensor sudah dibuka 
      nampak berkarat 

Bila sensor sudah dibuka boleh cuci sensor ini jika dah terlalu kotor. Jadi selepas ini ia dapat mengukur suhu dengan lebih tepat. 

Seterusnya beli thermostat hosing yang baru. Berhati-hati kalau beli secara online, biasanya kalau yang murah kualitinya agak rendah. Nanti baru pakai setahun dah bocor. Lebih baik beli di kedai spare part boleh minta yang berkualiti dan tahan lama. Saya beli baru dengan harga RM 70 untuk bahagian bawah housing sahaja. Bahagian yang sebelag atas saya tidak tukar  Bawa sekali hosing yang lama semasa beli part yang baru, takut tersalah beli. Ada beberapa jenis thermostat hosing untuk proton yang bentuknya berlainan. ada kemungkinan kedai bagi part yang salah 

Kemudian pasang semula thermostat housing. Gunakan gam gasket dan kertas gasket untuk melekatkan bahagian atas dan bahagian bawah thermostat housing. Potong kertas gasket ikut bentuk bahagian dalam hosing. Kemudian letakkan gam gasket pada bahagian atas dan bawah gasket tersebut. Lupa pula untuk ambil gambar semasa meletakkan gam pada housing. Jika tidak letak gam gasket air akan dapat keluar darpada dua permukaan housing yang dicantumkan. Ketatkan skru dengan berselang seli semasa memasang bahagian atas hosing ini. Kalau ia tidak diikat dengan sekata nanti leaking puka. Jangan lupa letakkan semula thermostat mengikut kedudukan yang betul seperti sebelum anda membukanya. Kalau terbalik nanti overheat pula enjin. Boleh rujuk pada gambar di atas. 

Pasang juga sensor pada thermostat housing ini. Pastikan ia dipasang dengan betul supaya tidak ada leaking selepas ia dipasang. Tak payah letakkan gam, hanya ketatkan secukup rasa, jangan terlalu ketat nanti loose pula.

.   Thermostat housing yang 
     dah siap dipasang. 
     Bahagian atas masih guna 
     yang lama

Selepas ini pasang semula thermostat housing pada tapaknya di enjin. Ketatkan secara berselang seli supaya ia melekat dengan sekata. Biarkan gam pada housing ini kering selama satu atau dua jan. Kemudian masukkan semula air dalam radiator dan buat bleeding pada sistem penyejukkan. Semoga dapat membantu pemilik-pemilik wira yang masih setia dengan jenteranya.