Infoscript

Friday, November 29, 2019

Gear lever Proton Exora longgar

Masalah gear lever Proton Exora longgar


Gear lever yang longgar menjadi satu masalah yang selalu dihadapi oleh pemilik-pemilik exora. Kalau anda hantar ke bengkel mungkin upahnya mungkin lebih mahal daripada harga alat ganti yang rosak. Gear lever yang longgar disebabkan oleh bush pada bahagian bawah lever tersebut sudah pecah, ini menyebabkan gear tidak dapat ditolak pada kedudukan D, 3 dan 2. 




Langkah pertama anda perlu membuka cover pada gear lever dengan menggunakan skru driver pipih. Umpil pada bahagian tepi cover gear lever dengan berhati-hati kerana ia mudah rosak. Lapikkan skru driver dengan kain untuk mengelakkan cover tersebut daripada calar. Jangan umpil dengan keras, jika tak boleh diumpil cuba pada kedudukan yang lain. Buat sedikit demi sedikit sampai semuanya dapat dibuka 





 Kemudian buka pula cover pada bahagian bawah gear lever. Ada dua skru pada bahagian bawah cover ini. Ada klip yang melekatkan cover ini, walaupun anda dah membuka skrunya anda perlu menarik covet ini daripada bawah. Tarik ke atas bahagian bawah cover ini dengan perlahan-lahan. Kalau tak boleh cuba goyangkan ke kiri dan ke kanan sedikit. Jangan direntap dengan kuat kerana ia mudah patah. Kereta-kereta baru sekarang semuanya pakai klip, kalau klip patah maka mulalah pelbagai bunyi keluar. Nak tukar baru agak mahal juga. 

Apabila cover ini berjaya dibuka anda lihat di ruang sebelah kanan di bawah stereng. Boleh nampak bush pada  gear lever. Keluarkan bush yang lama dan perhatikan keadaannya. Mesti ianya sudah rosak dan menyebabkan gear sukar untuk dimasukkan. 


Ini gambar gear lever dengan bush di bahagian atas. 


Seterusnya anda perlukan bush gear lever yang baru. Boleh dapatkan bush ini di kedai spare part atau pun boleh order sahaja di Lazada. Kalau beli di Lazada hargamya lebih kurang RM 10.40 tapi bila campur dengan kos penghantaran maka akan jadi lebih mahal. Lebih baik beli di kedai spare part.



Ini contoh gambar gear lever bush


 

 Ini gambar gear lever  yang telah dimasukkan dengan bush baru


Tekan bush yang baru dalam slotnya dan pastikan ianya kemas dan tidak longgar. Seterusnya anda uji gear cuba tolakkan gear dari P ke R, N, D, 2 dan 3. Anda akan rasa batang  gear terasa ketat dan tidak bergoyang-goyang seperti sebelumnya. Hidupkan enjin dan uji jika semua gear dimasukkan. Anda akan terasa kelainannya.


Pasangkan semula cover pada gear dan cuba bawa kereta anda. Banyak duit boleh dijimatkan kalau boleh baiki sendiri. Lebih-lebih lagi sekarang ni banyak bengkel yang mengenakan harga yang tak masuk akal untuk kerja-kerja yang mudah seperti ini. Ada juga yang kena tipu dengan bengkel yang mengatakan gearbox rosak. 

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment