Infoscript

Sunday, March 5, 2023

Tukar bateri remote iriz

Remote untuk kereta Iriz agak cepat habis baterinya. Seingat saya dalam dua tahun dah habis bateri. Kali ini saya nak tunjukkan cara untuk menukar bateri remote iriz. Nampak senang tapi ramai juga yang tak tahu dan pergi ke kedai jam untuk menukar bateri.Kadang kala bukan sebab tak tahu tapi malas nak buat sendiri Bila pergi kedai memang agak mahal upahnya. Padahal murah sahaja harga bateri tu. Bateri boleh beli kat kedai D.I.Y sahaja. 

Mula-mula kena buka dulu kunci dalam remote ini. Pada bahagian belakang remote ini ada button yang perlu anda tekan. Tolak button ini ke kanan dan kemudian tarik kunci keluar
. Tolak button ini ke kanan
. Kunci dah boleh ditarik
. Kunci yang anda boleh gunakan waktu kecemasan
Seterusnya kena buka casing remote ini menggunkan skru driver kecil atau gunakan apa sahaja alat yang boleh untuk mengumpil casing. Umpil pada bahagian atas casing 
. Umpil casing dengan skru driver

Casing akan terbuka kepada dua bahagian, satu bahagian mengandungi bateri satu bahagian lagi adalah papan litar 
.   Papan litar remote
.   Bateri yang perlu ditukar

Sebelum keluarkan bateri perhatikan kedudukan bateri ini dipasang iaiti bahagian negatif dan positifnya. Kemudian keluarkan bateri yang lama, boleh terbalikkan casing yang ada bateri dan ketuk-ketuk sikit untuk menanggalkan bateri. Kalau ketat sangat umpil berhati-hati dengan menggunkan skru driver kecil.  Pada bateri yang lama ini di bahagian belakangnya ada tertulis saiz bagi bateri ini. 
.  Ini bahagian positif bateri 
   perhatikan kod bateri

Cari bateri yang mempunyai kod yang sama seperti bateri asal. Kod yang asal CR2032. Kalai lain kod nanti saiz bateri tak sama. Bateri ini ada boleh didapati di kedai jam, D.I.Y dan di IKEA. Nak yang original boleh dapatkan di kedai jam, mungkin boleh tahan lebih lama. Kalau beli tempat lain boleh dapat satu papan bateri boleh guna bertahun-tahun. 

Pasangkan bateri yang baru kemudian pasang semula casing. Berhati-hati jangan jatuhkan papan litar ini takut rosak pula bukannya murah nak buat baru. Kereta sekarang ada macam-macam ciri keselamatan. Kalau remote rosak langsung tak boleh hidupkan enjin. Kelebihannya pula ia boleh menyelamatkan kenderaan anda daripada mudah dicuri. Bila dah siap pasang pastikan ianya ketat dan tidak mudah tertanggal semula. Lepas ini bolehla test remote pada kereta anda. 

No comments:

Post a Comment