Infoscript

Friday, June 17, 2022

Tukar paip water pump Wira

Kereta Wira saya dah berusia 20 tahun dan tak pernah lagi ditukar paip water pumpnya. Ada baiknya ia ditukar sebelum ia bocor ditengah jalan. Prinsip yang saya amalkan tukar dulu bahagian yang dah lama digunakan sebelum ia rosak walaupun nampak masih elok tapi dalamannya kita tak tahu. 

Nak tukar paip water pump ni agak leceh sebenarnya sebab perlu buka bahagian depan ekzos header manifold dan juga air intake. Pertama sekali kena buka heat sheild pada exhaust header manifold. Kena buka 3 skru sauz 12 mm. 
 

 
    skru yang perlu dibuka pada heat shield

Heat shield ini nampak macam tak penting, kalau kita tak pakai ini nanti aircond kereta tak akan jadi sejuk. 

Lepas ni buka pula exhaust header manifold. Ada nat yang mengikatnya di bahagian enjin dan di bahagian ekzos. Mula-mula buka nat di bahagian enjin
. Buka nat yang mengikat ekzos manifold

Selepas ini buka pula nut di bahagian bawah manifold ini. Kena baring di bawah kereta untuk buka nat ini dan kereta perlu dijek dan ditahan dengan jack stand. Kalau takde jack stand agak bahaya untuk kita baring di bawah kereta
   Buka dua nat ini

Nat kat bahagian ekzos ini kalau tak pernah dibuka memang susah untuk kita keluarkan. Tapi ada caranya kena sabar sedikit jangan terus direntap dengan kasar. Mula-mula sembur dengan WD40. Biarkan sekejap supaya ia meresap masuk ke dalam karat pada nat tersebut. Kemudian gunakan spanar saiz 21 mm untuk longgarkan nat. Jika tak boleh nak pusingkan ia arah lawan jam cuba putar arah ikut jam dulu beberapa kali. Kemudian putarkan pada arah lawan jam semula. 

Kalau tak boleh juga cuba gunakan impact driver jenis manual yang perlu diketuk menggunakan tukul. Kalau biasa pergi bengkel motor anda mesti pernah lihat mekanik gunakan impact driver untuk buka cover engine motor. Gunakan impact drive ini dengan tukul untuk melonggarkan nat yang ketat. Kena cuba banyak kali baru boleh buka. Kalau ada impact wrench macam kat bengkel memang senang nak buka nat ini. 
Jika semua nat ekzos manifold ini dah dibuka seterusnya boleh tanggalkan ekzos manifold ini. Sebelum itu da dua lagi skru yang perlu dibuka di bawah manifold ini untuk memudahkan ia ditarik keluar. 
 longgarkan sahaja skru ini tak perlu buka sampai habis.

Keluarkan ekzos manifold dengan berhati-hati sebab ia agak berat. Jangan sampai ia terkena radiator.
.  Ekzos manifold dah berjaya 
   dikeluarkan.

Seterusnya kena buka air intake yang bersambung dengan throttle body. Buka dahulu sensor pada air intake ini, kemudian keluarkan air filter. Longgarkan skru pada air intake yang bersambung dengan throttle body. Kemudian tarik keluar intake daripada throttle body. 
   Bila dah buka tiub air intake boleh nampak bahagian belakang paip water pump

Seterusnya buka bypass hose pada paip water pump yang lama. Longgarkan sahaja klipnya dan tarik keluar hos ini. 
   Longgarkan klip hose ini

.  Lihat keadaan paip yang dah berkarat teruk

Bila buka bypass hose nampak thermostat housing pun dah berkarat. Tapi nak tukar itu saya cerita lain kali. Kita settlekan paip water pump dulu.
.  Paip thermostat housing dah 
    berkarat juga

Buka hose radiator yang mengikat 
Seterusnya buka skru yang mengikat paip water pump pada enjin. Ada dua skru yang perlu dibuka, satu di bahagian depan enjin dan satu lagi di sebelah tepi enjin. 
.  Ada dua skru di bahagian ini      yang perlu dibuka

Sekarang dah boleh tarik paip water pump daripada water pump. Tarik keluar dengan berhati-hati jangan sampai tertarik mana-mana wayar yang ada di sekitar ruang enjin. 
.  Paip lama memang dah berkarat teruk.

Sebelum pasang paip yang baru sebaiknya buang dulu gam  silikon  pada bahagian yang menyambungkan water pump dengan paip water pump. Kalau ada banyak silikon yang melekat takut nanti ada leaking pula bila pasang paip water pump yang baru.

Langkah seterusnya adalah memasang paip water pump yang baru. Pada hujung paip yang akan bersambung dengan water pump perlu disapu dengan gam silikon untuk mengelakkan kebocoran. Lupa pula nak ambil gambar masa nak pasang semula paip water pump ini. Terbalikkan sahaja langkah masa membuka paip water pump. Pastikan semuanya dah dipasang dengan kemas. Selepasa ini langkah terakhir adalah masukkan air semula ke dalam radiator. Selepas itu kena buang angin dalam sistem penyejukan kereta ini. Cara nak isi semula air dan buang angin dalam sistem saya dah tunjukkan dalam post sebelum ini. Uji dulu paip ini hidupkan enjin selama 10-15 minit. Pastikan tiada kebocoran air berlaku. 


.  Paip baru dah dipasang.
Selepas tukar paip water pump ini lepas ini boleh tukar pula thermostat dan thermostat housing.



Sunday, May 1, 2022

Penjagaan sistem penyejukkan enjin

Kerap kali ketika melakukan perjalanan jauh kita terjumpa kereta-kereta yang mengalami masalah suhu enjin meningkat sehingga mencapai takat maksimum. Lebih-lebih lagi semasa musim perayaan. Ketika menghadapi jem yang panjang sistem penyejukkan enjin berkerja keras untuk menyejukkan enjin

Memang stress bila temperature enjin naik tiba-tiba. Lebih-lebih lagi jika ada anak dan isteri sekali di dalam kereta. Bolehkah masalah temperature naik tiba-tiba ini kita atasi sebelum melakukan perjalanan. Cara yang paling baik adalah melakukan preventive maintenance atau tukar komponen penyejukkan sebelum masalah berlaku. 
Inilah cara yang saya buat selama menggunakan kereta wira selama 20 tahun. Jika kita dah tukar komponen sebelum ia rosak kemungkinan untuk berlaku masalah suhu naik tiba-tiba adalah terlalu kecil. 

Komponen paling mudah untuk rosak adalah motor kipas radiator. Kalau motor ini memang original daripada kilang biasanya 10 tahun masih boleh digunakan lagi. Jika. Motor tersebut bukan original kilang cukup 5 tahun dah boleh ditukar. Tak kiralah jika ia masih lagi berfungsi dengan baik pun. Kalau ia nak rosak memang tak boleh nak jangka. Kalau ada duit lebih tukarlah motor kipas ni setiap 5 tahun sekali. 
.   Motor radiator Exora

Komponen kedua adalah thermostat. Kalau thermostat ini dah berkarat memang ia akan jem dan air tak boleh mengalir ke radiator. Ianya akan lebih cepat berkart jika kita gunakan air paip sahaja sebegai cevair penyejuk. Kalau anda gunakan air bateri dan tambah dengan coolant, thermostat ini boleh ditukar setiap 10 tahun atau 100k km. Jika gunakan air paip kena tukar lebih awal dari 10 tahun. Mungkin 3 atau 4 tahun dah kena tukar. Sebaiknya guna air bateri dan tambah dengan coolant sebagia cecair penyejuk enjin.
.   Thermostat Exora
Komponen ketiga adalah hose radiator bahagian atas dan bawah. Jika menggunakan air bater boleh tukar 10 tahun sekali atau 100k km. Jangan tunggu sehingga hose ini jadi keras. Jika ia dah berkarat dan jadi keras karat di bahagian dalam hose ini akan menyebabkan radiator akan tersumbat. Kalau radiator tersumbat kena flush atau pun tukar radiator baru. 

.   Hose ini kalau dah lama ia          akan jadi keras dan mudah 
     pecah

Jadi rukarlah komponen-komponen ini bila cukup tempohnya. Jangan bertangguh sehingga anda sendiri yang akan menanggung akibatnya terutama di musim perayaan.Selain komponen di atas tukarlah cecair coolant setiap 4 hingga 5 bulan sekali. Semasa keluarkan coolant yang lama  perhatikan warna cecair yang keluar tersebut. Jika ia berwarna coklat dan berkeladak ini menandakan sistem penyejukkan enjin dah berkarat dan perlukan penyelenggaraan. 

Biasanya kereta baru tiada masalah dengan suhu enjin. Tapi jika anda gunakan kereta yang sama sampai melebih 10 tahun anda akan menghadapi masalah ini. Bagi yang membeli kereta second hand dan juga baru pertama kali membeli kereta seeloknya tukar komponen yang saya sebutkan di atas. Kereta second hand kita tak tahu sejarah penyelenggaraannya sebelum ini. Biasanya buku servis kereta ini di pusat servis pun dah dibuang. Satu tabiat yang bagus ketika menghantar kereta anda di bengkel adalah memerhatikan cara mekanik membuka dan memasang sesuatu kompenen kereta. Jika anda tahu bagaimana ia dipasang dan dibuka ianya akan dapat membantu anda di waktu kecemasan. Mungkin tak perlu nak hantar kereta ke bengkel, anda dah boleh selesaikan masalah dengan sendiri.  Harap post kali ini dapat membantu anda yang menghadapi masalah sistem penyejukkan enjin

Friday, April 29, 2022

Aircond Iriz tak sejuk

Masalah aircond tak sejuk ni selalu saya demgar daripada rakan-rakan yang memiliki modell yang sama. Setelah menggunakan kereta dah lebih 2 tahun akhirnya kereta saya juga mengalami masalah aircond tidak sejuk. 

Kereta ini masih dalam warranty jadi saya tidak bawa ke bengkel luar. Saya bawa kereta ke service center sebanyak 3 kali. Kali pertama diperiksa oleh service center hasilnya didapati tiada masalah pada sistem aircond. Gasnya masih penuh, compressor pun takde masalah dan condenser pun tiada masalah. 

Service center test aircond dalam keadaan kereta tidak bergerak dan suhu di set pada takat paling minimum.Pulas tombol  kawalan suhu sampai habis Cara begini memang terasa sejuk tapi dalam keadaan pemanduan biasa kita tak akan set suhu minimum sepanjang masa.. Biasanya kita akan set semula suhu jadi separuh atau suku daripada yamg asal. Bila saya set semula jadi separuh daripada suhu paling minimum aircond akan terasa tidak sejuk semula. Masa baru keluar kedai dulu takde masalah ini. Compressor terpaksa berkerja keras dengan setting suhu paling minimum.

Kali pertama agak hampa selepas pergi ke service center. Saya pergi kali kedua sebulan kemudian. Kali ini saya minta cooling coil diperiksa. Malangnya pihak service center tidak mahu memeriksa cooling coil kerana gas aircond masih penuh dan tiada kebocoran pada bahagian tersebut. Sebenarnya mereka malas nak buka dashboard untuk check cooling coil tersebut. Barang yang diganti hanyalah panel kawalan suhu dekat dashboard. Selepas tiga bulan menunggu barulah dapat diganti barang ini. 

Tapi masalah masih lagi tidak selesai. Aircond masih tak mampu menyejukkan kereta jika tidak di set pada suhu paling minimum. Dahla masalah tak selesai panel yang baru ini pula tidak sama warna dengan yang asal. Macam manala diaorang ni buat kerja. 

Kali ketiga pergi ke service center dua bulan kemudian. Kali ini kali terakhir saya bawa kereta ini ke service center sebeb warranty akan tamat pada bulan tersebut. Tapi apa yang diorang buat cuma periksa gas aircond dan compressor. Masalah masih tak selesai juga. Oleh sebab dah habis warranty sebulan selepas itu barulah saya buat perkara yang selalu saya buat iaitu repair sendiri. 

Saya rasa yang bermasalah adalah radiator kereta ini. Sistem penyejukan kereta iriz ni cuma ada satu kipas untuk menyejukkan radiator, condenser dan oil cooler. Maslah biasa yang dihadapi kereta ini adalah suhu enjin akan naik selepas beberapa tahun. Tapi kereta ini meter temperature tak naik melebihi paras normal. Mungkin sebab itu technician di service center tak boleh detect masalahnya.

Apa yang saya akan buat adalah flush radiator dan ganti dengan coolant yang baru. Bila buka sahaja penutup radiator saya dapati tiada coolant langsung yang dicampur ke dalam air radiator. Seterusnya saya buka drain plug untuk keluarkan air radiator. Mula-mula air nampak bersih dan jernih, tetapi bila dah hampir 3/4 air dikeluarkan boleh nampak banyak karat dan keladak keluar. Rupa-rupanya radiator ni sudah hampir tersumbat dan cecair penyejukkan tidak bergerak dengan lancar.  Ini  menghalang penyejukkan yang efisien. Walaupun suhu enjin tak naik tapi haba yang terperangkap dalam coolant tak dapat dibebaskan dengan baik.

Saya flush radiator ini tiga kali. Hos radiator juga saya buka kedua-duanya termasuklah thermostat pun saya buka.  Saya flush air yang ada di dalam enjin untuk lebih puashati. Seleasi saja flush saya masukkan radiator coolant dan campurkan dengan air ikut nisbah yang betul. Selepas buat bleeding radiator ini, saya cuba on kan aircond. Alhamdulillah aircond terasa sangat sejuk walaupun hanya buka separuh sahaja. Tak payah nak pergi kedai aircond dan disuruh tukar macam-macam barang yang tak perlu. 

Rasa teraniaya dengan pusat service yang tidak meletakkan coolant pada air radiator. Kalau semak pada buku servis air radiator hanyalah diperiksa dan tidak diganti atau ditambah dengan coolant.  Penukaran coolant radiator hanya disarankan untuk ditukar selepas 60k km  atau selepas tiga tahun. Patutla banyak pemilik iriz menghadapi masalah dengan radiator kereta ini. Sejak keluar kilang memang guna air paip sahaja tanpa diletakkan bahan yang menghalangnya daripada berkarat. Kereta Exora saya dah 11 tahun tiada karat yang keluar apabila saya flush radiatornya. Sebabnya  coolant dicampur dengan air di dalam radiator Kepada yang baru kena masalah aircond ini cubalah cara yang saya lakukan ini. Pergi konplen banyak kali kat pusat servis pun takkan selesai masalah. Jawapan yang mungkin anda terima kereta dah lama pakai memang akan berkarat.  Mungkin anda menghadapi masalah yang sama seperti saya. Kalau pergi kedai aircond dulu mungkin masalah anda tidak akan selesai juga. Harap dapat membantu pemilik-pemilik iriz yang menghadapi masalah yang sama. Kalau dah berkarat teruk radiator flushing pun tak guna, baik tukar baru sahaja


Tuesday, March 8, 2022

Side mirror Exora tak boleh bergerak

Entri kali in saya nak terangkan macam mana nak pulihkan semula cermin side mirror yang tak boleh bergerak samada ke kiri atau ke kanan atau pun ke atas dan bawah. Kadangkala kita perlu laras kedudukan cermin ini supaya dapat melihat pandangan belakang yamg lebih jelas. Masalah cermin ini bermula bila kita dah lama tak laraskan dia. Tambah pula ada kotoran yang melekat pada mekanisme yang menggerakkan cermin ini maka lagi susah untuk ia bergerak

Langkah pertama kita perlu buka cermin daripada bingai side mirror. Gunakan skru driver leper dan alaskan dengan kain supaya tidak bercalar bingkai side mirror. Tolakkan sampai habis pada bahagian cermin di bahagian bawah. Kemudian umpil bahagian atas cermin dengan menggunakan skru driver.
Umpil dengan berhati-hati. Pastikan tolak dahulu bahagian bawah cermin ini sebelum diumpil dengan skru driver

Bila nak buka komponen plastik ini jangan kita terlalu ganas sebab ia mudah patah. Tambah lagi kalau usia kenderaan dah mencecah 10 tahun.
Umpil di bahagian atas cermin ini daripada sebelah kiri ke kanan. 
Umpil daripada bahagian sebelah kiri ke sebelah kanan.

Kemudian umpil pula di bahagian bawah cermin. Cermin ini hanya dlekatkan dengan klip sahaja  pada bingkai side mirror. Kalau ada yang ada masalah pecah cermin, anda boleh gantkan sahaja cermin side mirror ini sahaja tak perlu tukar satu set side mirror. Harga cermin sahaja lebih murah jika dibandingkan nak tukar keseluruhan side mirror.
. Selepas semua klip cermin dah berjaya dibuka anda dah boleh tanggalkan cermin ini. 
Bahagian belakang cermin ini ada klip untuk dipasang pada tapak side mirror.
   Ini motor yang         
   menggerakkan  side mirror 

Bila dah berjaya buka cermin anda akan nampak mekanisme yang menggerakkan cermin. Ada dua biji motor di belakang cermin dan motor ini terletak di atas satu tapak yang boleh bergerak. Motor elektrik kecil ini akan menggerakkan tapak bagi cermin. Perhatikan ada gear pada motor elektrik ini yang menggerakkan cermin. 

Apa yang anda perlu buat adalah menyembur WD40 pada gear ini. Biasanya ada banyak kotoran yang melekat pada 
 Sembur WD40 di bahagian ini

Sembur juga WD40 pada bahagian belakang tapak motor elektrik.
    Sembur WD40 di bahagian   
    belakang tapak cermin 

Lepas sembur di kedua-dua bahagian tadi cuba gerakkan tapak cermin tadi. Kalau anda rasa ia mudah bergerak besar kemungkinan cermin boleh digerakkan jika tiada masalah pada suis. Kalau ada masalah pada suis kena buka pula suis unltuk lihat mungkin ada bahagian yang berkarat. Uji pergerakan cermin dengan cuba menggerakkan tapak cermin tadi menggunakan suis pada panel pintu. 

Bila rasa semuanya dah boleh digerakkan bolehla pasang semula cermin. Hanya perlu tekan sahaja cermin pada tapaknya. Jangan terlalu kasar nanti patah pula. Kalau tak berjaya juga nak gerakkan cermin kena buat cara lain samada tukar motor atau pun beli satu set side mirror yang baru. 


Monday, February 7, 2022

Elakkan oil cooler CVT iriz bocor

Kereta iriz saya selalu dipandu melalui jalan yang banyak lori kontena Bila kita follow rapat belakang lori ada bahayanya. Batu kecil akan terbang di belakang lori akibat tolakan amgin lori yamg sedang bergerak.. Batu batu kecil ini bila kena pada cermin pun boleh retak, apatah lagi kalau ia terkena pada radiator kereta 

Kalau kita lihat pada bahagian bumper depan memang ada ruang kosong bagi kemasukan angin ke arah radiator, kondensor air cond dan juga oil cooler bagi gearbox. Bagi iriz ketiga-tiga komponen ini disusun sebaris. Jadi ini adalah punca di mana air cond iriz ni tak sesejuk model proton yang dulu. Kalau dulu radiator dan kondensor mempunyai kipas yang berasingan. Model-model baru cuma ada satu kipas sahaja dan ianya kena menyejukkan tiga komponen yang panas

Berbalik kepada tajuk oil cooler gearbox yang bocor, disebabkan ianya terletak paling depan sekali pada bumper ianya amat mudah terkena batu dan menyebabkan ia bocor. 
   Ini oil cooler iriz yang terkena 
    batu.

Bila dah bocor memang boleh menyebabkan temperature gearbox CVT yang sememangnya manja ini naik juga.. Boleh kering juga minyak gearbox kalau kebocorannya tidak dikesan lebih awal. 

Sebenarnya saya bukan nak cerita bagaimanan nak tukar oil cooler ni. Saya cuma nak terangkan bagaimana nak elak oil cooler dan radiator daripada bocor. Sebelum ini pun saya dah pernah alami kebocoran radiator akibat terkena batu. 

Caranya mudah sahaja kita hanya perlu pasang jaring plastik sahaja pada bahagian kemasukan angin di bahagian bumper. Jaring ini boleh beli di kedai hardware. Beli yang agak halus sedikit lubangnya. Kalau terlalu besar mudah sahaja batu batu kecil melepasinya. 

Ukur ruangan kemasukan angin di bumper depan dan potong jaring tadi mengikut ukuran ruang kemasukan angin tadi. Bila dah potong bolehla masukkan ke dalam ruangan kemasukan angin tadi. Tapi sebelum anda masukkan lapik dulu bahagian bumper ini dengan masking tape. Ini dapat elakkan bumper daripada calar
.   Lekatkan masking tape dulu 
     untuk elak calar.
 
Kemudian masukkan jaring plastik ke ruang kemasukan angin. Pastikan ianya menutupi keseluruhan bahagian oil cooler dan kondensor yang terdedah. 
.   Lipatkan dulu jaring ni untuk       memudahkan ia masuk ke           ruang yang sempit

.  Jaring plastik sudah pun       dipasang

Selepas anda berjaya masukkan jaring ke ruang kemasukan angin ni, ikat jaring ini dengan cable tie. Pastikan ianya diikat dengan kemas. Kalau longgar nanti bila kena batu ianya akan terkena juga pada oil cooler atau radiator. 
Selepas ini bolehla anda memandu dengan lebih tenang bila berada di belakang lori

Monday, January 31, 2022

Belting alternator rosak

Entri kali ini saya bukan nak tunjuk cara tukar belting alternator, kali ini saya nak bercerita sikit mengenai belting alternator yang tak original. Belting ini saya beli di shopee dengan harga RM 30 sahaja. Nampak macam sama macam yang original. Saya dah menggunakannya selama setahun dan dah berjalan 5000 km. 

Agak jauh juga dah berjalan sampai ke utara dan beberapa kali ke KL. Tapi apabila balik dari tril ke KL hari tu saya cek belting ini dan nampak ianya telah rosak. Baru setahun sahaja digunakan dah nampak terkoyak. Nasib baik tidak putus di tengah jalan. .  Belting ini dah terkoyak         
   lapisan luarnya.
.  Bahagian sebelah dalam pula     dah retak

Sebelum ini saya perasan bunyi belting agak pelik sikit macam bunyi cengkerik apabila compressor on. Tapi saya tak rasa masalah belting kerana belum sampai setahun pun umurnya. Jadi dari sini dapat pengajaran berkenaan kualiti belting alternator yang tak original ini. Harga memang murah tapi tak tahan lama. Kalau nak guna juga pastikan kita ingat untuk menukarnya lebih awal. Kalau dah keluar bunyi bising baik tukar. Nanti tak pasal-pasang naik tow truck dan kena sembelih dengan bengkel-bengkel yang tak bertanggung jawab

Thursday, January 27, 2022

Tukar radio Exora

Kali ini saya nak tukar radio Exora yang dah mula bermasalah. Nak dapat siaran radio agak susah walaupun dah tukar antena dan dah cek semua wiring antena. Boleh juga kalau nak repair radio ni tapi sebab rasa memang nak tukar baru jadi tak payahla nak simpan lagi radio ini 

Untuk buka radio lama ni kita kena buka dahulu panel di bahagian tengah dashboard. Agak susah juga sebab komponen plastik ini kalau nak buka kena berhati-hati sebab mudah calar walau macam mana teliti pun pasti akan tercalar sedikit. Lagi satu panel kat dashboard ini ada banyak klip kalau terkasar sedikit akan menyebablan klip patah. Jadi semasa buka panel ini kena ingat jangan tergesa-gesa dan jangan kasar sangat, nanti menyesal bila dah patah. 

Pertama sekali kena buka tiga  tombol aircond kat tengah-tengah panel. Cara nak buka hanya perlu tarik dengan perlahan-lahan. Kalau tak boleh cuba goyang-goyangkan sedikti. Jangan tarik dengan kasar nanti patah pulak benda lain. 
      Tanggalkan tombol aircond ini.

Untuk buka panel tengah ini kita kena gunakan skru driver yang hujungnya leper dan kalau ada besi yang leper atau pembaris besi pun bagus. Untuk mengelakkan calar pada panel dan dashboard lekatkan tape pada hujung akru driver dan juga besi leper tadi. Kemudian lihat pada bahagian bawah panel tengah tu ada dua ruang kosong yang boleh kita umpil dengan skru driver.
.  Panel ini oerlu dibuka
      umpil bahagian ini dengan skru driver leper yang dilapik dengan tape. 

Bila dapat naikkan sedikit bahagian bawah panel ini gunakan pula besi yang leper untuk umpil bahagian atas
.  Gunakan besi leper untuk umpil bahagian atas 

Besi yang lebih lebar lagi bagus sebab dapat mengurangkan tekanan pada panel semasa diumpil. Jadi dapat elakkan panel daripada lekuk dan calar. Umpil daripada bahagian bawah panel sehingga ke bahagian atas panel. Selang selikan umpil bahagian sebelah kiri dan kanan panel. Jadi lebih sekata untuk panel ini terangkat.
  Sebelah kanan juga umpil sekali berselang seli dengan bahagian kiri. 

Pastikan anda buat dengan berhati-hati dan jangan nak cepat, kalau patah panel tengah ni mahal juga nak beli baru
Dah boleh tanggalkan panel

Sebelum boleh tanggalkan panel ini kena buka dulu semua soket yang bersambung dengan panel tersebut. Ada soket yang bersambung dengan kawalan aircond, hazard light, jam dan thermister. Semasa nak buka soket ini lebih baik anda alaskan di sekeliling panel ini dengan kain, sebab semasa anda cuba tanggalkan soket ini bahagian tepi panel akan terlanggar dengan bahagian dashboard yang lain menyebabkan ia bercalar. Kalau dah siap pasang radia nanti baru nampak calar balar sakit hati juga dibuatnya.
Soket untuk kawalan aircond
    Ini soket untuk jam ini wayar antena yang bersambung dengan radio tak boleh dicabut. 
   Kena cabut di bahagian ini soket dengan wayar meah hitam ini juga perlu ditanggalkan.
   Soketnya berada jauh ke dalam dashboard



Bila dah buka semua soket bolehla tanggalkan terus panel daripada dashboard. Pastikan letak di tempat yang selamat. Kalau terpijak atau terhempap dengan barang boleh pecah nanti menyesal pula. Lepas ini dah boleh tanggalkan skru yang mengikat radio pada dashboard. Kemudian tanggalkan pula soket di belakang radio ini. 

Buka skru di sebelah kiri dan kanan mounting radio ini

Seterusnya kena tanggalkan radio pula. Ada beberapa soket yang perlu dibuka sebelum boleh keluarkan radio. Yang paling mudah tanggalkan wayar antena. Ianya berada di sebelah kanan sekali berwarna hitam. Bahagian yang perlu ditarik bukan pada radio tetapi pada bahagian wayar yang belakang sedikit daripada radio. 

Tanggalkan wayar antena di bahagian ini

Kemudian tanggalkan soket utama radio yang berwarna hitam. Ada butang release soket pada soket utama ini. Jangi rentap saja pastikan tekan dulu butang release ini. Memang agak ketat kalau tak pernah dibuka sebelum ini. Goyang sedikti demi sedikit dengan sabar ia akan terbuka. 

                            Ini dia soket utama di belakang radio. Kalau nak cari radio baru pastikan soketnya                                    sepadan dengan ini.

Kemudian satu lagi wayar merah dan hitam  di sebelah kiri radio. Soketnya berada jauh sikt ke belakang. Agak sukar sedikit sebab ruang untuk masuk tangan agak sempit dan wayarnya agak pendek jadi tak boleh tarik radio keluar lebih jauh. 


Buka soket untuk wayar ini, soketnya agak jauh ke belakang. 

Akhir sekali buka soket yang akhir sekali di sebelah kiri radio berwarna hitam. Yang ini soketnya lebih jauh ke dalam dashboard. Anda perlu buka glovebox di sebelah kiri, baru anda boleh nampak soket untuk wayar hitam ini.Bila dah boleh keluarkan radio perhatikan soket yang asal ni sebelum order yang baru.

 Putuskan cable tie ini sebelum boleh buka wayar hitam ini

Bila dah buka semua soket di belakang radio baru anda boleh keluarkan radio sepenuhnya. Memang agak leceh untuk mengeluarkan radio ini. Kena ada kesabaran sebab itu upah nak tukar radio ini agak mahal. Kena tahan sikit sakit jari-jari apabila nak tanggalkan soket. Tapi hasilnya dapat ilmu dan kepuasan yang tersendiri.

 Akhir sekali corfimkan dengan penjual radio samada tapak untuk soket sama atau tidak dengan soket asal pada kereta anda. Kalau kena buat wiring baik tak payah, sebab agak leceh juga nak sambung wayar pada wayar asal. Bukan tak boleh buat cuma takut tersilap.Kedai aksesori ada buat sambung-sambung wayar ni, tapi kalau salah sambung nanti tak boleh off pula radio ni, bila nak start kereta dah habis bateri. Bagi yang nak mencuba bolehla guna panduan ini, kalau tak cuba kita tak tahu keupayaan sendiri. Dapatla jimat duit untuk pergi shopping.