Infoscript

Monday, February 7, 2022

Elakkan oil cooler CVT iriz bocor

Kereta iriz saya selalu dipandu melalui jalan yang banyak lori kontena Bila kita follow rapat belakang lori ada bahayanya. Batu kecil akan terbang di belakang lori akibat tolakan amgin lori yamg sedang bergerak.. Batu batu kecil ini bila kena pada cermin pun boleh retak, apatah lagi kalau ia terkena pada radiator kereta 

Kalau kita lihat pada bahagian bumper depan memang ada ruang kosong bagi kemasukan angin ke arah radiator, kondensor air cond dan juga oil cooler bagi gearbox. Bagi iriz ketiga-tiga komponen ini disusun sebaris. Jadi ini adalah punca di mana air cond iriz ni tak sesejuk model proton yang dulu. Kalau dulu radiator dan kondensor mempunyai kipas yang berasingan. Model-model baru cuma ada satu kipas sahaja dan ianya kena menyejukkan tiga komponen yang panas

Berbalik kepada tajuk oil cooler gearbox yang bocor, disebabkan ianya terletak paling depan sekali pada bumper ianya amat mudah terkena batu dan menyebabkan ia bocor. 
   Ini oil cooler iriz yang terkena 
    batu.

Bila dah bocor memang boleh menyebabkan temperature gearbox CVT yang sememangnya manja ini naik juga.. Boleh kering juga minyak gearbox kalau kebocorannya tidak dikesan lebih awal. 

Sebenarnya saya bukan nak cerita bagaimanan nak tukar oil cooler ni. Saya cuma nak terangkan bagaimana nak elak oil cooler dan radiator daripada bocor. Sebelum ini pun saya dah pernah alami kebocoran radiator akibat terkena batu. 

Caranya mudah sahaja kita hanya perlu pasang jaring plastik sahaja pada bahagian kemasukan angin di bahagian bumper. Jaring ini boleh beli di kedai hardware. Beli yang agak halus sedikit lubangnya. Kalau terlalu besar mudah sahaja batu batu kecil melepasinya. 

Ukur ruangan kemasukan angin di bumper depan dan potong jaring tadi mengikut ukuran ruang kemasukan angin tadi. Bila dah potong bolehla masukkan ke dalam ruangan kemasukan angin tadi. Tapi sebelum anda masukkan lapik dulu bahagian bumper ini dengan masking tape. Ini dapat elakkan bumper daripada calar
.   Lekatkan masking tape dulu 
     untuk elak calar.
 
Kemudian masukkan jaring plastik ke ruang kemasukan angin. Pastikan ianya menutupi keseluruhan bahagian oil cooler dan kondensor yang terdedah. 
.   Lipatkan dulu jaring ni untuk       memudahkan ia masuk ke           ruang yang sempit

.  Jaring plastik sudah pun       dipasang

Selepas anda berjaya masukkan jaring ke ruang kemasukan angin ni, ikat jaring ini dengan cable tie. Pastikan ianya diikat dengan kemas. Kalau longgar nanti bila kena batu ianya akan terkena juga pada oil cooler atau radiator. 
Selepas ini bolehla anda memandu dengan lebih tenang bila berada di belakang lori

Monday, January 31, 2022

Belting alternator rosak

Entri kali ini saya bukan nak tunjuk cara tukar belting alternator, kali ini saya nak bercerita sikit mengenai belting alternator yang tak original. Belting ini saya beli di shopee dengan harga RM 30 sahaja. Nampak macam sama macam yang original. Saya dah menggunakannya selama setahun dan dah berjalan 5000 km. 

Agak jauh juga dah berjalan sampai ke utara dan beberapa kali ke KL. Tapi apabila balik dari tril ke KL hari tu saya cek belting ini dan nampak ianya telah rosak. Baru setahun sahaja digunakan dah nampak terkoyak. Nasib baik tidak putus di tengah jalan. .  Belting ini dah terkoyak         
   lapisan luarnya.
.  Bahagian sebelah dalam pula     dah retak

Sebelum ini saya perasan bunyi belting agak pelik sikit macam bunyi cengkerik apabila compressor on. Tapi saya tak rasa masalah belting kerana belum sampai setahun pun umurnya. Jadi dari sini dapat pengajaran berkenaan kualiti belting alternator yang tak original ini. Harga memang murah tapi tak tahan lama. Kalau nak guna juga pastikan kita ingat untuk menukarnya lebih awal. Kalau dah keluar bunyi bising baik tukar. Nanti tak pasal-pasang naik tow truck dan kena sembelih dengan bengkel-bengkel yang tak bertanggung jawab

Thursday, January 27, 2022

Tukar radio Exora

Kali ini saya nak tukar radio Exora yang dah mula bermasalah. Nak dapat siaran radio agak susah walaupun dah tukar antena dan dah cek semua wiring antena. Boleh juga kalau nak repair radio ni tapi sebab rasa memang nak tukar baru jadi tak payahla nak simpan lagi radio ini 

Untuk buka radio lama ni kita kena buka dahulu panel di bahagian tengah dashboard. Agak susah juga sebab komponen plastik ini kalau nak buka kena berhati-hati sebab mudah calar walau macam mana teliti pun pasti akan tercalar sedikit. Lagi satu panel kat dashboard ini ada banyak klip kalau terkasar sedikit akan menyebablan klip patah. Jadi semasa buka panel ini kena ingat jangan tergesa-gesa dan jangan kasar sangat, nanti menyesal bila dah patah. 

Pertama sekali kena buka tiga  tombol aircond kat tengah-tengah panel. Cara nak buka hanya perlu tarik dengan perlahan-lahan. Kalau tak boleh cuba goyang-goyangkan sedikti. Jangan tarik dengan kasar nanti patah pulak benda lain. 
      Tanggalkan tombol aircond ini.

Untuk buka panel tengah ini kita kena gunakan skru driver yang hujungnya leper dan kalau ada besi yang leper atau pembaris besi pun bagus. Untuk mengelakkan calar pada panel dan dashboard lekatkan tape pada hujung akru driver dan juga besi leper tadi. Kemudian lihat pada bahagian bawah panel tengah tu ada dua ruang kosong yang boleh kita umpil dengan skru driver.
.  Panel ini oerlu dibuka
      umpil bahagian ini dengan skru driver leper yang dilapik dengan tape. 

Bila dapat naikkan sedikit bahagian bawah panel ini gunakan pula besi yang leper untuk umpil bahagian atas
.  Gunakan besi leper untuk umpil bahagian atas 

Besi yang lebih lebar lagi bagus sebab dapat mengurangkan tekanan pada panel semasa diumpil. Jadi dapat elakkan panel daripada lekuk dan calar. Umpil daripada bahagian bawah panel sehingga ke bahagian atas panel. Selang selikan umpil bahagian sebelah kiri dan kanan panel. Jadi lebih sekata untuk panel ini terangkat.
  Sebelah kanan juga umpil sekali berselang seli dengan bahagian kiri. 

Pastikan anda buat dengan berhati-hati dan jangan nak cepat, kalau patah panel tengah ni mahal juga nak beli baru
Dah boleh tanggalkan panel

Sebelum boleh tanggalkan panel ini kena buka dulu semua soket yang bersambung dengan panel tersebut. Ada soket yang bersambung dengan kawalan aircond, hazard light, jam dan thermister. Semasa nak buka soket ini lebih baik anda alaskan di sekeliling panel ini dengan kain, sebab semasa anda cuba tanggalkan soket ini bahagian tepi panel akan terlanggar dengan bahagian dashboard yang lain menyebabkan ia bercalar. Kalau dah siap pasang radia nanti baru nampak calar balar sakit hati juga dibuatnya.
Soket untuk kawalan aircond
    Ini soket untuk jam ini wayar antena yang bersambung dengan radio tak boleh dicabut. 
   Kena cabut di bahagian ini soket dengan wayar meah hitam ini juga perlu ditanggalkan.
   Soketnya berada jauh ke dalam dashboard



Bila dah buka semua soket bolehla tanggalkan terus panel daripada dashboard. Pastikan letak di tempat yang selamat. Kalau terpijak atau terhempap dengan barang boleh pecah nanti menyesal pula. Lepas ini dah boleh tanggalkan skru yang mengikat radio pada dashboard. Kemudian tanggalkan pula soket di belakang radio ini. 

Buka skru di sebelah kiri dan kanan mounting radio ini

Seterusnya kena tanggalkan radio pula. Ada beberapa soket yang perlu dibuka sebelum boleh keluarkan radio. Yang paling mudah tanggalkan wayar antena. Ianya berada di sebelah kanan sekali berwarna hitam. Bahagian yang perlu ditarik bukan pada radio tetapi pada bahagian wayar yang belakang sedikit daripada radio. 

Tanggalkan wayar antena di bahagian ini

Kemudian tanggalkan soket utama radio yang berwarna hitam. Ada butang release soket pada soket utama ini. Jangi rentap saja pastikan tekan dulu butang release ini. Memang agak ketat kalau tak pernah dibuka sebelum ini. Goyang sedikti demi sedikit dengan sabar ia akan terbuka. 

                            Ini dia soket utama di belakang radio. Kalau nak cari radio baru pastikan soketnya                                    sepadan dengan ini.

Kemudian satu lagi wayar merah dan hitam  di sebelah kiri radio. Soketnya berada jauh sikt ke belakang. Agak sukar sedikit sebab ruang untuk masuk tangan agak sempit dan wayarnya agak pendek jadi tak boleh tarik radio keluar lebih jauh. 


Buka soket untuk wayar ini, soketnya agak jauh ke belakang. 

Akhir sekali buka soket yang akhir sekali di sebelah kiri radio berwarna hitam. Yang ini soketnya lebih jauh ke dalam dashboard. Anda perlu buka glovebox di sebelah kiri, baru anda boleh nampak soket untuk wayar hitam ini.Bila dah boleh keluarkan radio perhatikan soket yang asal ni sebelum order yang baru.

 Putuskan cable tie ini sebelum boleh buka wayar hitam ini

Bila dah buka semua soket di belakang radio baru anda boleh keluarkan radio sepenuhnya. Memang agak leceh untuk mengeluarkan radio ini. Kena ada kesabaran sebab itu upah nak tukar radio ini agak mahal. Kena tahan sikit sakit jari-jari apabila nak tanggalkan soket. Tapi hasilnya dapat ilmu dan kepuasan yang tersendiri.

 Akhir sekali corfimkan dengan penjual radio samada tapak untuk soket sama atau tidak dengan soket asal pada kereta anda. Kalau kena buat wiring baik tak payah, sebab agak leceh juga nak sambung wayar pada wayar asal. Bukan tak boleh buat cuma takut tersilap.Kedai aksesori ada buat sambung-sambung wayar ni, tapi kalau salah sambung nanti tak boleh off pula radio ni, bila nak start kereta dah habis bateri. Bagi yang nak mencuba bolehla guna panduan ini, kalau tak cuba kita tak tahu keupayaan sendiri. Dapatla jimat duit untuk pergi shopping.

 

Sunday, January 16, 2022

Tukar antena Exora

Antena kereta kalau dah pakai lama akan berkarat dan boleh menyebabkan radio kereta boleh hilang siaran. Kalau berjalan jauh dan radio pulak tak dapat siaran memang boring. Tak dapat dengar siaran radio tempatan. Contohnya kalau dah sampai ke utara tak boleh dengar loghat utara, kalau sampai pantai timur tak dapat dengar longhat pantai timur. Kalau saya memang suka dengar stesen radio tempatan. Malas nak bawa sendiri mp3, dah ada stesen radio percuma dengar sahajalah. 

Sebelum anda tukar radio player baru atau lebih canggih lagi tukar head unit android kita boleh cuba tukar dulu antena. Satu perkara berkenaan radio player baru kalau anda ingin menukarnya, pastikan beli yang berjenama dan lebih mahal. Sebabnya kalau beli yang murah-murah ni memang siaran radio akan jadi tak jelas dan bising Radio ini takde noise reduction dan tak boleh menangkap siaran dengan baik. Lagi teruk kalau anda rev sikit enjin boleh dengar bunyi alternator pada siaran radio. Radio yang original memang terbaik untuk dapat siaran radio yang jelas dan tiada bunyi bising. 

Untuk tukar antena ni tak susah. Ada dua bahagian antena yamg boleh ditukar. Satu yang bahagian antena  yang mudah ditanggalkan, satu lagi tapak antena yang melekat pada body kereta. Anda bokeh beli bahagian antena samada nak gunakan yang original atau pun nak jenis aftermarket. 
ini antena original, ada dua bahagian

Harga antena baru dalam RM 50-70 bagi yang original. Kalau after market lagi murah. Mula-mula kita buka dulu yang bahagian luar. Mudah sahaja anda cuma perlu buka pintu depan dan berdiri pada bahagian tepi pintu. Kemudian pusingkan bahagian antena yang panjang ini arah lawan jam. Sebaiknya buat waktu pagi kalau waktu tengahari memang panas atas bumbung kereta ini. Bila dah boleh keluarkan antena yang lama perhatikan keadaanmya. Kalau nampak teruk sangat pasangkan antena yang baru sahaja. Sebelum pasang antena baru semburkan sedikit WD40 ke tapak antena Biasanya tapak antena ni memang akan berkarat teruk. 
Ini keadaan tapak antena yang lama dah berkarat teruk juga. Cuba spray dengan WD40 dulu.
.  Antena yang lama dah berkarat, elok diganti baru

Lepas spray dengan WD40 pasangkan antena baru pada tapak antena.kemudian test reception radio anda. Kalau dah boleh dapat reception yang jelas dan boleh dapat terima banyak stesen radio tugas anda dah selesai. Kalau masih tak jelas juga anda kena buat langkah seterusnya.

Langkah yang kedua anda perlu buka tapak antena. Ianya tak boleh dicungkil keluar daripada atas. Tapak antena ini diikat dengan skru daripada bahagian dalam . Untuk buka tapak  antena ni anda kena masuk ke dalam dan buka panel lampu di bahagian depan. 
Buka plastik cover lampu ini. Kemudian buka skru yang mengikat panel lampu ini

Bila dah buka panel lampu jangan biarkan ia tergantung nan putus pula wayarnya. Anda boleh selitkan pada sunshade di bahagian tepi. 

Selitkan panel lampu ini supaya tak tercabut wayarnya jika tergantung

Kemudian lihat di dalam lubang di bawah panel lampu. Ada nat untuk membuka tapak antena. 
Ini nat yang perlu dibuka 


Gunakan spanar bersaiz kecil untuk buka nat ini.

Selepas buka nat antena anda boleh cabut tapak antena dengan mudah. Periksa dulu keadaan tapak antena kalau elok lagi boleh guna semula. Kalau nampak dah teruk sangat bolehla ganti dengan yang baru. Tarik sahaja tapak antena ini di bahagian bumbung lepas natnya dibuka. Kemudian pasang tapak yang baru. Bila pasang tapak yang baru pastikan diikat dengan agak ketat. Ini dapat mengelakkan air masuk ke dalam kereta melalui lubang antena. 

Bila dah siap pasang tapak pasang pula antena yang baru. Akhir sekali uji penerimaan siaran pada radio player. Kalau semakin jelas siaran yang diterima anda dah berjaya selesaikan masalah radio anda. Kalau tak berjaya mungkin radio player anda yang bermasalah  atau pun kabel antena dah berkarat. 

Sunday, January 2, 2022

Tukar speaker Exora

Kereta Exora saya ada masalah dengan speaker. Hanya speaker depan sebelah kiri sahaja berfungsi, speaker yang lain semuanya dah senyap sunyi. Kalau dah tahu speaker memang rosak bolehla tukar dengan yaƱg baru Jadi kali ini saya nak tukar speaker kat pintu Exora. Untuk tukar speaker ni kena buka dulu panel pintu atau pun door trim. 

Untuk buka panel pintu kena buka dulu cover bagi handle pintu. Ada dua skru yang perlu dibuka. Lepas buka skru tarik sedikit handle sebelum boleh keluarkan cover handle ni.

. Buka dua skru ini dan tarik cover ini keluar.

Kemudian buka skru pada panel pintu. Ada satu skru sahaja di bahagian tepi. Selepas ini buka pula panel suis tingkap power window. Ada satu skru sahaja di bahagian dalam panel suis power window. 
.  Buka skru ini

Untuk keluarkan panel suis ini boleh gunakan kuku sahaja tak payah guna skru driver leper. Kalau guna skru driver nanti lekuk pula bahagian panel pintu ni. Bila dah umpil sikit guna kuku boleh tarik dengan tangan. Tarik di bahagian belakang dahulu selepas itu tarik di bahagian tengah dan akhir sekali tarik sedikit ke belakang untuk mengeluarkan panel suis ini. Ada soket di bahagian bawah panel suis ini yang perlu dibuka di bahagian depan dan belakang panel ini
ini soket di bahagian depan panel suis. Anda perlu tarik ke bawah.
   Soket di bahagian belakang panel ini juga perlu dibuka. 


Untuk soket di bahagian belakang panel ini ada button yang boleh ditekan untuk release soket ini. 
   tekan button kecil ini untuk release soket ini.

Lepas tanggalkan panel suis letakkan di tempat yang selamat, mahal harganya ni jangan bagi rosak. Seterusnya tanggalkan panel pintu, gunakan tangan sahaja tarik bahagian bawah panel pintu dengan perlahan-lahan. Jangan ganas sangat nanti pecah pula panel pintu.

Satu masalah untuk tanggalkan panel pintu ini adalah bahagian lock pintu di bahagian atas. Cara nak lepaskan pintu daripada lock ini dengan menolak bahagian bawah panel ke atas dan naikkan panel pintu melepasi lock tersebut. 

Bila dah dapat tanggalkan panel pintu anda akan nampak speaker radio di bahagian bawah sebelah kiri. 
    ini dia speaker Exora

Ada tiga skru yang mengikat speaker ini pada pintu. Buka ke tiga-tiga skru ini dan tanggalkan speaker. Ada satu soket yang perlu dibuka di bahagian belakang speaker ini.
.  Soket ini perlu dibuka sebelum boleh keluarkan speak er. 

Bila soket pada speaker ini dah boleh dibuka anda perlu lihat pada bahagian belakang speaker  untuk lihat spesifikasi speaker ini

  Perhatikan spesifikasi bagi speaker ini. 

Kemudian bolehla order speaker baru atau pun repair speaker lama ini. Ada speaker yang murah dalam RM 20 - 30 kalau bajet besar boleh beli yang mahal  Dah dapat speaker baru boleh pasang semula speaker, reverse sahaja kaedah membukanya sebelum ini. Kalau dapat speaker yang lain soketnya daripada yng original anda kena ubahsuai sikit wiring boleh solder wayar pada tapak speaker baru dan tap pada soket yang asal.
.   Boleh sambung wayar pada speaker baru kalau tak sesuai dengan soket asal

 Speaker pada bahagian pintu yang lain juga cara menukarnya juga sama seperti pintu sebelah pemandu yang saya buat ini. Semoga dapat membantu bagi pemilik-pemilik Exora yang menghadapi masalah speaker. Tukar yang murah pun boleh, tapi kalau anda memang minat dengar lagu bolehla beli yang mahal lebih puas hati

Tuesday, December 21, 2021

Tukar brek pad Exora

Lama dah tak tengok brek pad Exora dah 10 tahun tak pernah tukar. Kereta ini tak banyak berjalan jadi lambat sikit nak habis brek padnya. Tapi bila dah terlalu lama dah tak sedap untuk dipakai, bila nak berhenti terasa agak jauh. Ada baiknya kalau brek pad dah terlalu keras lama kita tukar sahaja. 

Brek pad ni ada yang mahal dan ada yang murah. Kalau terlalu murah pula ia terlalu keras dan boleh merosakkan rotor. Cara nak tukar tak susah sangat. Kalau nak beli brek pad biarlah yang harganya sederhana tapi  kalau nak yang mahal lagi baik. Harga dalam RM 80 - 90 pun dah ok.

Alat yang diperlukan adalah spanar saiz 14, clamp, jek kereta dan jack stand. Pertama sekali jek kereta dan buka tayar. Pasangkan jack stand di bawah kereta untuk lebih terjamin keselamatan. Kalau guna jack hydraulic ada kemungkinan bila dah lama tak digunakan seal dah tak begitu baik dan mungkin menyebabkan berlaku kebocoran dan boleh membahayakan kerana jek akan terturun sendiri. 

Bila dah buka tayar anda boleh lihat brek kaliper dan brek pad. Kita kena buka satu skru pada bahagian baeah brek kaliper ini. Sebelum itu pastikan keadaan brek kaliper ini bergoyang-goyang atau tidak. Kalau ia nampak longgar anda kena tukar pin bagi brek kaliper ini

.   Ini brek kaliper exora

Langkah seterusnya buka skru bahagian bawah brek kaliper ini dengan spanar saiz 14 mm. Anda kena tahan pin di bahagian belakang skru ini dengan spanar untuk mengelakkan pin berputar sekali semasa nak menanggalkan skru. 
Longgarkan skru di bahagian bawah kaliper 

    skru yang perlu dibuka
.  Buka skru ini

Tahan pin di belakang skru dengan playar atau spanar

Bila dah buka skru kaliper ini anda boleh tarik bahagian tengah kaliper ini.
.  Bahagian ini boleh ditarik ke atas

.  Boleh nampak brek pad bila dah tarik bahagian tengah kaliper ini ke atas

Bila dah tarik bahagian tengah kaliper ini ke atas anda boleh nampak brek pad di dalamnya . Brek pad ini boleh ditarik keluar. Boleh tarik sebelah atas atau sebelah bawah dulu. Keluarkan kedua-dua brek pad sebelah dalam dan sebelah luar. 
. Tarik bahagian bawah brek pad ini untuk mencabutnya keluar
   Keluarkan juga brek pad sebelah dalam
. Brek pad lama dah dikeluarkan

Sebelum pasang brek pad baru boleh sembur brek kaliper dengan spray brek cleaner untuk bersihkan kotoran yang melekat pada brek. Seterusnya pasangkan brek pad yang baru. Pastikan kedudukan pad sama seperti pad yang asal. 
    Brek pad baru dah dipasang

Bila kita masukkan pad yang baru kaliper tak boleh ditutup sebeb ianya lebih tebal dan akan tersangkut pada piston yang menolak brek pad ini pada rotor. Jadi kena tolak piston ini dengan menggunakan clamp. Untuk tolak gunakan clamp buka dulu penutup tangki minyak brek di atas master brake pump. 
.    Gunakan clamp seperti ini untuk tolak piston ke dalam. Ini gambar kereta lain tak sempat nak ambil gambar untuk exora

Kalau dah buka kaliper ini ada baiknya kita sapu gris pada pin kaliper ini supaya ia tak jem. Tapi kali ini saya tak sapu gris sebab nak cepat. 

Bila kaliper dah boleh ditutup pasangkan semula skru pada kaliper di bahagian bawah. Jangan terlalu ketat takut loose pula skru ini. Pastikan kaliper ini dipasang dengan kemas dan tak longgar. Kalau dah pasang kemas masih juga rasa longgar ini disebabkan piston masih belum menolak brek pad lagi, jangan risau. 

Selepas ini pasangkan semula tayar dan turunkan kereta dari jek. Kemudian cuba tekan  pedal brek beberapa kali. Pada mulanya anda akan rasa kosong sebab piston masih belum menolak brek pad. Bila dah rasa ketat semasa menekan pedal brek maknanya dah boleh guna brek tersebut. Selepas ini cuba bawa kereta perlahan-lahan dan uji brek kereta ditempat yang lapang. Kalau tiada apa-apa gegaran semasa brek anda dah berjaya. Taklah susah sangat untuk menukar brek pad ini.