Infoscript

Saturday, August 12, 2023

Tukar cable clutch Wira

Kabel clutch pada kereta wira saya ini sangat lasak dan tak perlukan penyelenggaraan. Selepas hampir 20 tahun menggunakan kabel clutch yang original barulah rasa kabel clutch ini rasa tak sedap semasa menekan clutch. Mula-mula rasa ketat semasa menekan clutch tak lama kemudian ia hampir putus. 

Untuk menukarnya tidak susah, tak perlu gunakan apa-apa alat pun. Pertama sekali kena longgarkan dulu kabel clutch, caranya dengan memusingkan skru pelarasnya di dinding firewall. Putarkan arah lawan jam. Bila dah longgar anda cuma perlu menarik bahagian bawah kabel ini yang tercangkuk dengan tuas clutch.
.   Putarkan skru ini arah lawan jam untuk longgarkan kabel clutch

. Tarik bahagian clutch yang bertanda anak panah biru daripada slotnya. 
.  Kemudian tarik bahagian kabel yang bertanda anak panah warna merah.
   Ini cangkuk untuk sambungkan dengan hujung kabel clutch

Selepas berjaya buka kabel yang lama perhatikan kabel yang lama apakah kerosakan yang terdapat pada kabel yang lama. Kabel lama saya dah hampir putus patutla ia tak boleh tarik clutch dengan baik
.  Sudah hampir putus nasib baik tak tersadai tengah jalan

Kabel original daripada kilang memang tahan. Untuk gantikan yang lama ini saya guna kabel yang biasa sahaja tak pakai yang mahal. Kereta wira ini pun dah tak jalan jauh sekarang ni. Lebih banyak bawa kereta lain. Kabel baru saya beli dengan harga RM 30 sahaja. Langkah pertama untuk pasang yang baru adalah masukkan hujung kabel clutch yang bersambung dengan padel clutch dahulu. Tolakkan kabel ini jauh sedikit di dalam lubang di dalam firewall. Ada lubang pada bahagian belakang pedal clutch untuk masukkan kabel clutch.
.  Ini dia  lubang untuk masukkan kabel clutch.
.   Masukkan kabel clutch baru dalam lubang ini

Kemudian masukkan hujung kabel clutch pada hujung pedal clutch. Ada satu lekuk pada hujung pedal tersebut untuk lekatkan kabel clutch. Agak sukar juga nak masukkan hujung hujung kabel clutch ini pada pedal clutch. Ruang agak sempit anda kena baring dibbawah stereng. Masukkan lubang pada kabel clutch dari bahagian atas pedal. Memang sakit sikit tengkuk kalau tak biasa. Kalau dah berjaya masukkan pastikan ia tak tertanggal sebab nak masukkan semula agak sukar. 

Seterusnya kena pasang pula bahagian kabel yang berada di ruang enjin. Pasang semula hujang kabel pada slotnya. 
.  Pasang hujung kabel pada dua slot ini. 

Bila dah berjaya pasang kabel pada slotnya seterusnya anda perlu laraskan kabel clutch ini samada anda mahukan clutch yang pendek atau pun panjang. Langkah seterusnya ini kena buat dengan betul kalau salah gear tak boleh masuk. Untuk laraskan clutch anda perlu tarik sedikit bahagian kabel yang berdekatan dengan skru pelaras. 
.   Tarik kabel yang bertanda anak panah merah sedikit Dan putarkan skru pelaras bertanda anak panah biru

Sambil menarik kabel putarkan skru pelaras arah ikut jam sehingga rasa kabel clutch itu tegang. Cuba gerakkan bahagian hujung kabel di bahagian bawah. Kalau terasa dah ketat dan tidak rasa longgar baru berhenti laraskan skru pelaras. Kemudian cuba tekan pedal clutch. Kalau clutch rasa ada sedikit berat seperti asal maka anda boleh teruskan langkah berikutnya. 

Hidupkan enjin dan cuba masukkan gear kalau  dah rasa lembut untuk masuk gear satu dan dua boleh teruskan dengan langkah seterusnya. Cuba gerakkan kereta ke depan dan rasakan tindakan clutch samada ia terasa tinggi atau pun rendah. Kalau rasa clutch tinggi laraskan skru pelaras clutch dengan memutarkannya arah lawan jam. Putarkan sekadar satu pusingkan dahulu kemudian test semula pergerakan kereta dengan setting clutch ini. Jika terasa tak sedap boleh adjust lagi skru pelaras ikut kegemaran anda. Kalau klac terlalu rendah pula anda kena putarkan skru pelaras arah jam. Kemudian ikut cara pelarasan seperti sebelum ini untuk mendapatkan jarak clutch yang tepat. Jika pergerakan gear terasa lembut dan mudah untuk kereta bergerak bila pedal clutch dilepaskan anda dah berjaya. Laraskan clutch sampai anda rasa mudah untuk tukar gear

Friday, August 4, 2023

Stereng iriz rasa bergerak sendiri dan berat

Semasa bawa kereta iriz kebelakangan ini rasa lain macam. Stereng nampak lurus tapi tayar rasa bergerak sendiri ke kiri dan ke kanan. Kalau jalan tak rata lagi boleh rasa pergerakannya. Nak kata masalah stereng rack, baru sahaja ganti tahun lepas.Kereta ini memang selalu dibawa dalam keadaan jalan yang berlubang-lubang dam tak rata. Jadi ada kemungkinan ada komponen yang dah mula rosak Kalau tanya bengkel mungkin dia suruh tukar stereng rack baru. Untuk lebih pasti saya kena buka sendiri salah satu komponen yang mengawal pemanduan iaitu tie rod end.

Cara nak bukanya tak susah, cuma perlu beberapa perlatan seperti spanar saiz 17 mm atau socket saiz 17 mm, jack stand dan satu alat khas iaitu tie rod end remover. Nak guna tukul besar pun boleh untuk tanggalkan tie rod end. 

Pertama sekali kena jack kereta, buka tayar dan tahan dengan jack stand.  Pastikan kereta stabil di atas jack stand. Letakkan juga tayar di bawah kereta untuk lebih selamat. Nak repair kereta ni kena pentingkan keselamatan. Letakkan stopper di tayar belakang untuk menghalang kereta sari bergerak. Letak batu bata pun dah cukup. 

Seterusnya buka dulu pin pada bolt yang mengikat tie rod end. Gunakan playar untuk menariknya. Jangan hilangkan pin ini, kalau hilang kena pergi kedai hardware untuk beli baru. Pin ini juga menghalang nat daripada tertinggal jika ia dipasang longgar. Kalau nat tertinggal ada kemungkinan tie rod end akan tercabut daripada knuckle dan stereng tak dapat dikawal. 

Lepas buka pin gunakan spanar saiz 17 mm atau lebih baik gunakan socket 17 mm. Gunakan yang ada enam mata untuk mengelakkan nat menjadi rata. Selepas buka nat bahagian yang paling sukar adalah menanggalkan tie rod end daripada knuckle.
.  Buka nat tie rod end dengan socket saiz 17 mm 
 Ada dua cara, cara pertama adalah dengan menggunakan tukul yang besar. Pastikan anda tidak meletakkan nat pada bolt  tie rod end. Selepas itu ketuk pada bahagian nat tersebut dengan kuat. Cara kedua anda boleh gunakan teibrod end remover. Kaedah ini lebih mudah, cuma anda kena beli alat ini. Boleh beli secara online untuk lebih mudah. 

.  Letakkan tie rod end remover seperti dalam gambar.

Pusingkan skru tie rod end remover ini dengan spanar. Memang agak ketat jika tak pernah dibuka. Bila ia terbuka daripada knuckle anda boleh dengar bunyi seperti letupan yang agak kuat bila tie rod end ini terlepas daripada knuckle. Boleh gunakan jack untuk menolak sedikit knuckle naik ke atas supaya memudahkan tie rod end ini tercabut.  Boleh juga sembur WD40 pada bolt tie rod end untuk memudahkan ia ditolak keluar. 
.  Tolak sedikit knuckle dengan menggunakan jack.

.  Dah berjaya ditanggalkan

Bila dah berjaya tanggalkan tie rod end ini, boleh test nak tahu samada ia rosak atau pun tidak. Cuba goyangkan bolet pada tie rod end ini. Kalau rasa ia mudah digerakkan ke kiri ke kanan atau ke depan dan belakang, memang ini puncanya stereng kereta jadi susah nak dikawal.  
.  Cuba gerakkan bolt tie rod end ini.

Langkah seterusnya adalah menanggalkan tie rod end daripada stereng rack. Gunakan spanar saiz 22 mm untuk melonggarkan nat  Sebelum itu langkah yang paling pentingkan adalah anda ambil gambar pada pangkal tie rod end ini. Tujuannya supaya anda dapat mengira lilitan benang pada stereng rack yang bersambung dengan tie rod end. Bila anda pasang semula tie rod end yang baru anda kena pastikan benang pada stereng rack pada kedudukan yang sama dengan kedudukan tie rod end yang lama. Jadi alignment tayar tak berubah sangat apabila anda pasang semula tayar nanti
.  Kira bilangan lilitan thread ini sebelum buka tie rod end. Bila pasang semula mesti sama kedudukan nat ini pada lilitan thread

Kalau ketat boleh ketuk spanar dengan menggunakan tukul. Untuk melonggarkan nat anda kena pulas arah ikut jam kerana anda membukanya dari belakang jadi ia akan jadi terbalik. 
.  Longgarkan nat ini sebelum boleh buka tie rod end. 

Langkah seterusnya adalah pasang semula tie rod end yang baru. Tie rod end baru berharga RM 70 - 80 sepasang. Belilah yang berkualiti supaya dapat tahan lebih lama. Tie rod end yang baru tidak longgar walaupun ditolak dengan agak kuat. Untuk memasang semula reverse balik turutan langkah-langkah untuk membuka tie rod end ini. Pastikan lilitan benang pada stereng rack yang bersambung dengan tie rod end ini sama seperti asal. 
Selepas ini bolehlah hantar kereta ke kedai alignment untuk mendapatkan alignment yang lebih tepat. Hat-ha


Thursday, July 6, 2023

Lampu depan Iriz terlalu tinggi

Bila dah lama sangat guna mentol headlight yang original dari kilang ia akan rosak juga. Kereta saya dah lima tahun baru terbakar dua-dua sekali. Nak tukarnya tak susah cuma perlu buka cover di belakang headlight ini dan cabut soketnya. Kemudian perlu buka lock pada bulb tersebut. Tekan sahaja pada bahagian atas lock ini ia akan terbuka. 

Mentol yang anda akan gunakan adalah jenis H7. Saiznya kecil tapi terang.  Untuk pasang ada caranya kalau tidak bila dah siap pasang suluhan lampu ini akan naik ke atas. Anda akan dapat high beam daripada orang depan. Kalau perhati betul-betul filamen dalam mentol ini ada dua bahagian. Satu bahagian yang panjang dan satu lagi lebih pendek. Untuk mengelakkan cahaya naik ke atas bahagian filamen yang panjang perlu berada di bahagian atas.
.  Yang ditanda dengan anak panah merah di sebelah atas yang birus di sebelah bawah

  Pasang mentol pada tapaknya dan kunci dengan  kemas. Kemudian pasang lock mentol dan akhir sekali pasang cover. Test suluhan tersebut pada dinding. Bamdingkan ketinggian suluhan lampu dengan sebelumnya pasti ada bezanya

Saturday, June 3, 2023

Servis throttle body Iriz

Throttle body memang perlu diservis dalam jangka masa tertentu supaya enjin lebih lancar tak tersengguk-sengguk. Antara tanda masalah throttle body adalah ketika enjin idle rpm jadi naik turun lebih-lebih lagi jika sedang on aircond. Pick up pun jadi lambat. 

Kalau servis di bengkel mungkin sampai RM 60 -70. Kalau minat diy baik buat sendiri dapatla jimatkan kos maintenance kereta. Alat yang perlu ada adalah box socket saiz 8 mm dan 10 mm. Guna spanar saiz 8 mm dan 10 mm pun boleh. Cuma untuk throttle body skrunya agak ketat kalau tak pernah buka, jadi lebih baik gunakan box socket untuk mengelakkan skru jadi rosak. 

Pertama sekali kena buka kotak air filter ada beberapa skru bersaiz 10 mm yang perlu dibuka
.  Buka skru pada kotak air filter 

Lepas  buka kotak air filter ini baru ada lebih ruang untuk buka throttle body. Kemudian kena cabut air intake hose yang melekat pada air filter box. Longgarkan sahaja hose clip dengan spanar saiz 10 mm 
.  Longgarkan skru ini sebelum tanggalkan kotak air filter 

Sebelum boleh tanggalkan hose yang bersambung dengan throttle body ada satu hose kecil yang melekat pada hose yang besar ini. Cabut dahulu hose kecil ini.
. Cabut hose kecil ini

Kemudian longgarkan pula hose clip pada bahagian throttle body sebelum menanggalkannya. Tarik dan goyangkan dengan berhati-hati supaya tidak rosak.
.  Longgarkan hose clip ini 
   dan tanggalkan hose

Tanggalkan hose besar daripada throttle body. Kemudian buka socket pada throttle body. 
.  Ini dia throttle body, buka socket di atas dulu

Untuk buka socket ini kena tekan pada bahagian yang bertanda dengan anak panah merah dan seterusnya tarik pada bahagian bertanda anak panah kuning. Kalau tak tau cara nak buka socket ini memang susah membukanya
. Tekan pada anak panah merah dan tarik bahagian anak panah kuning


Seterusnya cabut hose pada throttle body dengan berhati-hati 
.   Tanggalkan hose ini

Langkah seterusnya adalah buka skru yang mengikat throttle body pada tapaknya. Kalau tak pernah buka memang agak ketat. Lebih baik gunakan box socket saiz 10 mm dengan enam mata. Jangan guna yang ada 12 mata takut rosak pula kepala skru 
.    Skru yang perlu dibuka

Sebelum buka skru yang terakhir pastikan anda pegang throttle body tersebut, takut kalau terbuka skru yang akhir throttlt body terus jatuh ke lantai. Kalau jatuh dan rosak memang malang. 
.  Dah berjaya dikeluarkan

Satu perkara yang paling penting adalah jangan sesekali menyentuh butterfly valve di dalam throttle body. Kalau dah bergerak sikit nanti bila pasang semula rpm akan jadi tak betul. Tapi ada cara nak set semula throttle body supaya kembali normal

   bahagian dalam dah banyak karbon dan berminyak
.   Kedua-dua belah bahagian throttle body ada banyak karbon

Seterusnya kena bersihkan bahagian yang banyak karbon tadi. Saya biasa gunakan minyak petrol sahaja untuk hilangkan karbon pada throttle body. Boleh juga gunakan injection cleaner atau pun kerosin. Janji jangan guna minyak pelincir nanti makin senang pula melekat karbon. Gunakan kain yang bersihkan dan lapkan dengan petrol pada bahagian depan dan belakang butterfly valve. Jangan sentuh butterfly valve. Cuma bersihkan bahagian yang berkarbon hitam sahaja. Bahagian tepi throttle body yang bertutup dengan plastik hitam  jangan kenakan dengan petrol. Takut short pula litar di dalamnya. 
.   Bersihkan bahagian yang ditunjukkan dengan anak panah merah. Yang kuning menunjukkan butterfly valve

.  Bahagian belakang juga perlu dibersihkan.
.  Ruangan antara butterfly valve dengan rongga throttle body juga perlu dibersihkan 
. Elakkan  bahagian ini dari terkena petrol

Ruangan antara butterfly valve dengan rongga throttle body juga perlu dibersihkan dengan menitiskan petrol ke ruangan tersebut. Titiskan sahaja sebab takut tersentuh butterfly valve. Nak guna lidi pun boleh untuk bersihkan ruangan tersebut.
   Lepas cuci baru nampak berkilat.

Selepas bersihkan karbon lap permukaan yang masih ada petrol dengan kain yang kering.  Kalau masih ada petrol pada bahagian dalam throttle body ini, susah pulak nak hidupkan enjin. 

Akhir sekali pasang semula throttle body pada tapaknya. Ikat skru throttle body ini secara bersilang dan sikit demi sedikit. Jangan terus ketatkan pada satu skru kemudian ketatkan skru yang lain. Ini dapat merapatkan permukaan throttle body dengan sekata dan tiada kebocoran. Kemudian pasangkan semula socket d an hose yang berkaitan. Selepas siap pasang bolehla try start enjin. Kalau dilakukan dengan betul enjin akan jadi lebih stabil


Saturday, May 27, 2023

Brek belakang bocor

Bagi kereta yang menggunakan  drum brek pada tayar belakang selepas beberapa tahun pasti akan menghadapi masalah minyak brek bocor. Antara model proton yang menggunakan drum brek atau brek gelendong adalah Saga, Iriz dan Exora cps. Kalau tak perasan kebocoran ini memang akan tersangkut di tengah jalan. 

Exora CPS saya dah dua kali mengalami masalah brek belakang yang bocor. Punca kebocoran adalah pada brake pump atau wheel cylinder. Pertama kali kena sewaktu memandu di highway PLUS. Nasib baik perasan Dan terus drive perlahan-lahan ke bengkel. 

Kali ini saya nak kongsikan cara menukar brake pump pada tayar belakang Exora. Untuk menukarnya kena jack bahagian belakang dan buka tayar. Pastikan ada jack stand sebagai langkah keselamatan. Bila dah buka tayar anda akan nampak brake drum. Brake drum ini perlu dibuka, jika tak pernah dibuka memang agak ketat nak tanggalkan. Boleh ketuk dengan tukul getah di sekeliling brek drum ini. Kalau tak boleh juga kena masukkan skru pada satu lubang di brek drum tersebut.
.  Masukkan skru di sini untuk 
   buka drum 
.   Boleh juga ketuk dengan 
    tukul getah di sekeliling 
    drum
Bila dah buka drum anda dah boleh nampak brek pump di Antara brake shoes.
.  Ini dia brake pump yang dah ada kesan minyak brek 

Sekarang kita perlu buka brake pump ini. Sebelum buka kena adjust brake shoes adjuster supaya kedua-dua brake shoes tak bersentuh dengan brake pump. Caranya gunakan skru driver yang pipih untuk memutarkan  skru adjuster. Tolak sikit lock adjuster di bahagian tepi adjuster tu dengan skru driver. Kalau tak susah nak pusingkan adjuster.
.  Pusing skru ni ke bawah untuk menjarakkan brake shoes sebelah kiri dan kanan

Kena ada spanar saiz 10 mm dan 13 mm untuk buka brake pump. Ada dua skru 10 mm yang mengikat brake pump ini. Satu lagi yang perlu dibuka adalah brake line bersaiz 13 mm.
.  Dua skru yang mengikat brake pump di bahagian belakang
.   Nat yang mengikat brake 
    line

Mula-mula longgarkan dulu nat pada brake line. Kena hati-hati semasa membuka nat pada brake line sebab agak lembut sedikit berbanding nat biasa. Seeloknya balut sedikit tape pada spanar untuk mengelakkan nat rosak. Kemudian longgarkan skru brake pump. Buka habis nat brake line dan seterusnya tanggalkan skru brake pump.
.   Brake pump yang lama dah berminyak sebab ada leaking pada piston.

Seterusnya langkah untuk pasang brake pump yang baru. Harga yang baru dalam RM 30 lebih sahaja.
   brake pump yang baru
Pasang brake pump yang baru pada tapaknya. Ikat dua skru pada badan brek pump dengan longgar dahulu. Kemudian pasangkan brek line pada brake pump. 
.  Pasang brake pump baru         pada tapak brek
.   Pasang brake line pada        
    brake pump

Kemudian ketatkan dua skru pada tapak brake pump. Jangan ikat terlalu ketat nanti loose pula threadnya. 

Akhir sekali kena buat bleeding iaitu keluarkan angin yang dah masuk ke dalam sistem brek bila kita buka brek line. Kalau tak buat step ini nanti bila tekan brek akan rasa kosong. Sebab udara di dalam brek line akan dimampatkan dan kurang tekanan pada piston yang menekan brek pad. Untuk buat bleeding anda perlu satu hos plastik bersaiz 5 mm atau 6 mm diameternya. Kalau masih guna brake pump yang original kena guna hose bersaiz 6 mm. Kalau guna yang OEM biasanya kena guna yang lebih kecil 5 mm. 

Hose ini anda perlu lekatkan pada valve untuk bleeding pada brake pump. pastikan ianya benar-benar ketat, jika tak ketat udara boleh masuk semula ke dalam sistem
.  Pasangkan hose pada bleeding Valve 
.  Ini bleeding valve

Satu lagi barang yang diperlukan adalah botol yang lutsinar. Tak kisah botol air mineral atau botol kat kedai 2 ringgit. Janji boleh nampak aras minyak brek di dalamnya. Masukkan sedikit minyak brek di dalamnya. 
.  Isi sedikit minyak brek dalam bekas

Kemudian masukkan hose ke dalam bekas yang berisi minyak brek. Pastikan hujung hose tersebut tenggelam di dalam minyak brek. Satu hujung hose dipasang pada bleeding valve dam satu hujung lagi di dalam bekas plastik. 

Satu lagi langkah yang penting pada bahagian tengah hose ini perlu diletakkan pada aras yang lebih tinggi daripada aras bleeding valve. Tujuannya supaya gelembung udara yang dipam keluar daripada brek line tidak masuk kembali ke dalam brake pump. Gelembung udara akan terperangkap di bahagian hose yang paling tinggi dan tidak akan turun ke bleeding valve.

Bila dah siap pasang hose, buka cap tangki minyak brek di enjin bay. Tambah minyak brek dalam tangki simpanan jika arasnya dah berkurangan

 Seterusnya pasang semula brake drum, kalau tak pasang nanti piston dalam brake pump akan terkeluar.
.  Pasang dulu drum sebelum 
   tekan pedal brek

 Kemudian hidupkan enjin dan buka bleeding valve pada brake pump. Pam pedal brek sampai jejak ke lantai 4 hingga 5 kali. Pam dengan perlahan. Kemudian perhati pada hose, minyak brek perlu ada di sepanjang hose tersebut dan tiada gelembung udara atau minyak brek di dalam hose tersebut nampak terputus. 

Kalau ada gelembung udara kena pam lagi pedal brek tiga atau empat kali lagi. Sebelum itu kena tambah dulu minyak brek di dalam tangki simpanan. Pastikan sentiasa ada minyak brek di dalam tangki simpanan, kalau kering kena buat bleeding pula pada ke empat-empat brek. 
  Buka bleeding valve dengan 
  spanar saiz 8 mm

Jika dah tiada gelembung udara di dalam hose maka bolehlah kuncikan bleeding valve. Seterusnya tutup cap tangki simpanan. Kemudian laraskan semula brake shoes. Tolak gear pada adjuster ke atas supaya brake shoes jadi rapat semula. Sambil adjust kena masukkan semula drum pada tapaknya. Cuba pusingkan drum tersebut, kalu masih berpusing longgar kena Laras semula sehingga rasa ada geseran antara drum dengan brake shoes. 

Friday, May 12, 2023

Masalah suhu enjin naik Proton Iriz dan Pesona

Masalah temperature enjin yang tiba-tiba naik melampau menjadi masalah utama pemilik iriz dan pesona. Ada yang masih dalam warranty lagi pun dah kena masalah ini. Memang sakit hati bila kereta masih baru tapi dah ada masalah overheat. 

Punca masalah ini adalah disebabkan oleh pusat servis sendiri yang tidak mencampurkan coolant di dalam air radiator. Selain dari itu jika ada letak coolant pun adalah dari jenis yang tak berkualiti. Long life coolant amat penting dalam mengelakkan karat dalam sistem penyejukkan kereta.
.  Keadaan radiator iriz yang 
   berkarat

 Komponen sistem penyejukkan yang mudah berkarat seperti radiator, water pump, paip water pump, hose radiator, thermostat Dan juga radiator cap. Bila ke enam-enam komponen ini dah berkarat jika kita repair satu sahaja komponen masalah akan berulang sebab ada lima lagi yang akan bermasalah. Ada yang dah servis radiator tapi masih lagi overheat. Mungkin radiator dah tersumbat atau pun hose radiator dan paip water pump dah tersumbat. Paling teruk kalau water pump dah berkarat, memang tak boleh nak gerakkan air ke seluruh sistem. Jadi jangan seronok sangat kalau dah flush radiator dan rasa lepas ini tiada lagi masalah overheat. Karat daripada komponen yang lain boleh menyebabkan radiator tersumbat semula. Jadi kena tukar semua komponen penyejukkan jika nak hilangkan terus masalah ini. Saya memang dah kena masalah overheat ini terpaksa tukar dua radiator sebab dah tersumbat teruk. Terpaksa check lima komponen yang lain baru dapat temperature yang normal semula.

Untuk mengelakkan masalah overheat ini kita kena cegah ia sebelum ia berlaku. Dapat sahaja kereta baru terus buang air dalam radiator dan masukkan coolant dan air bateri. Kemudian dalam enam bulan sekali tukar coolant dalam radiator. Kalau dapat buat macam ini barulah terjaga sistem penyejukkan enjin. Harap pengguna-pengguna baru iriz dan pesona dapat beri perhatian kepada masalah sistem penyejukkan enjin kereta ini. Biasanya kalau first time beli kereta tak pandai pasal kereta. Nak tukar coolant pun tak tahu, jadi bolehlah pergi ke bengkel untuk mengelakkan masalah lebih besar. Boleh putus head gasket kalau overheat enjin makan modal besar nak repair.

Saturday, March 25, 2023

Stereng Exora senget teruk

Stereng Exora ni bermasalah lagi, Kali ini ia senget dengan lebih ekstrem. Setiap kali apabila pusing ke kiri atau ke kanan ia tidak mahu lagi berada pada kedudukan asal. Sampai kedudukan stereng 45 darjah senget daripada asal. Kalau pusing habis ke kiri dia senget 45 darjah  ke kiri, kalau pusing habis ke kanan dia senget 45 darjah pula ke kanan. Sebelum ini masalah stereng cuma tertarik sikit ke kiri. 

Jadi takde cara lain kecuali kena tengok kat bawah kereta ni apa jadi dengan stereng rack. Macam biasa kena jack kereta agak tinggi sikit dan tahan dengan jack stand. Mula-mula saya cuba tukar cushion stereng. Tapi lepas beberapa hari masalah berulang kembali. Jadi kena cari sekali lagi masalahnya. 

Rupa-rupanya masalah ini berpunca daripada bush stereng rack. Saya nampak bush ini macam dah senget sedikit. Bila diputar skrunya pun dah rasa longgar. Jadi terpaksalah tukar baru. Harganya pun tak mahal.
.  Keadaan bush yang lama,         dah rosak teruk

Cushion stereng rack lebih baik guna yang rubber berbanding silikon. Walaupun silikon lebih keras dan tahan lama, ia tak boleh grip stereng rack dengan lebih kuat berbanding rubber. Saya dah cuba kedua-dua jenis ini, jenis rubber saya rasa lebih ketat mengikat stereng rack. Stereng tak senget ke kiri atau ke kanan bila permukaan jalan berubah. 
   Cushion jenis silicone  
   warna biru  kurang grip
   Cushion jenis rubber warna 
    hitam lebih  grip

Untuk bush stereng rack lebih senang guna jenis silicone. Ianya lebih mudah untuk dipasang berbanding jenis rubber. 

Lepas tukar stereng rack bush ni baru dapat alignment yang terbaik. Alignment pun buat secara manual sendiri. Takdela kena bayar apa-apa. Banyak dapat jimat duit.