Infoscript

Friday, November 29, 2019

Gear lever Proton Exora longgar

Masalah gear lever Proton Exora longgar


Gear lever yang longgar menjadi satu masalah yang selalu dihadapi oleh pemilik-pemilik exora. Kalau anda hantar ke bengkel mungkin upahnya mungkin lebih mahal daripada harga alat ganti yang rosak. Gear lever yang longgar disebabkan oleh bush pada bahagian bawah lever tersebut sudah pecah, ini menyebabkan gear tidak dapat ditolak pada kedudukan D, 3 dan 2. 




Langkah pertama anda perlu membuka cover pada gear lever dengan menggunakan skru driver pipih. Umpil pada bahagian tepi cover gear lever dengan berhati-hati kerana ia mudah rosak. Lapikkan skru driver dengan kain untuk mengelakkan cover tersebut daripada calar. Jangan umpil dengan keras, jika tak boleh diumpil cuba pada kedudukan yang lain. Buat sedikit demi sedikit sampai semuanya dapat dibuka 





 Kemudian buka pula cover pada bahagian bawah gear lever. Ada dua skru pada bahagian bawah cover ini. Ada klip yang melekatkan cover ini, walaupun anda dah membuka skrunya anda perlu menarik covet ini daripada bawah. Tarik ke atas bahagian bawah cover ini dengan perlahan-lahan. Kalau tak boleh cuba goyangkan ke kiri dan ke kanan sedikit. Jangan direntap dengan kuat kerana ia mudah patah. Kereta-kereta baru sekarang semuanya pakai klip, kalau klip patah maka mulalah pelbagai bunyi keluar. Nak tukar baru agak mahal juga. 

Apabila cover ini berjaya dibuka anda lihat di ruang sebelah kanan di bawah stereng. Boleh nampak bush pada  gear lever. Keluarkan bush yang lama dan perhatikan keadaannya. Mesti ianya sudah rosak dan menyebabkan gear sukar untuk dimasukkan. 


Ini gambar gear lever dengan bush di bahagian atas. 


Seterusnya anda perlukan bush gear lever yang baru. Boleh dapatkan bush ini di kedai spare part atau pun boleh order sahaja di Lazada. Kalau beli di Lazada hargamya lebih kurang RM 10.40 tapi bila campur dengan kos penghantaran maka akan jadi lebih mahal. Lebih baik beli di kedai spare part.



Ini contoh gambar gear lever bush


 

 Ini gambar gear lever  yang telah dimasukkan dengan bush baru


Tekan bush yang baru dalam slotnya dan pastikan ianya kemas dan tidak longgar. Seterusnya anda uji gear cuba tolakkan gear dari P ke R, N, D, 2 dan 3. Anda akan rasa batang  gear terasa ketat dan tidak bergoyang-goyang seperti sebelumnya. Hidupkan enjin dan uji jika semua gear dimasukkan. Anda akan terasa kelainannya.


Pasangkan semula cover pada gear dan cuba bawa kereta anda. Banyak duit boleh dijimatkan kalau boleh baiki sendiri. Lebih-lebih lagi sekarang ni banyak bengkel yang mengenakan harga yang tak masuk akal untuk kerja-kerja yang mudah seperti ini. Ada juga yang kena tipu dengan bengkel yang mengatakan gearbox rosak. 

Selamat mencuba

Thursday, November 28, 2019

Sensor ABS Exora rosak

Masalah ABS sensor exora

Masalah sensor ABS rosak merupakan masalah biasa pada exora, lampu amaran ABS akan menyala apabila sensor ini rosak. 
Lampu ABS menyala

Sensor ABS perlu ditukar atau dibersihkan supaya lampu amaran ini terpadam dan sistem ABS akan berfungsi semula

Masalahnya anda kena pastikan sensor mana yang rosak. Anda kena periksa setiap satu sensor pada setiap tayar. Pengalaman saya pada exora sebenarnya sensor ini tidak rosak hanya kotoran yang melekat pada sensor ini yang menyebabkan lampu amaran ABS menyala. Jika laluan yang anda gunakan setiap hari memang berhabuk atau banyak lumpur memang cepat lampu abs akan menyala kerana sensor kotor. 

Bila anda pergi ke service center biasanya mekanik akan menukar terus sensor ini. Kerana mereka boleh mengesan sensor mana yang bermasalah dengan menggunakan scan tool atau komputer. Jadi kerja lebih mudah untuk menukarnya dan lebih banyak keuntungan daripada membersihkan sensor. Anda boleh menjimatkan wang dengan membersihkan sendiri sensor ini. 

Sensor ABS ada di dalam wheel hub.untuk melihat keadaan sensor abs pada roda hadapan anda perlu buka tayar hadapan. Pastikan anda ada jack stand untuk menyokong kereta sebagai langkah keselamatan. Selain itu letakkan tayar di bahagian bawah kereta. Jangan hanya bergantung kepada jack sahaja. Gunakan batang paip yang panjang dan sambungkan dengan spanar untuk membuka tayar bagi memudahkan anda membuka nat pada tayar. Jika sebelum ini nat tayar diketatkan di bengkel dengan impact wrench, kalau tiada batang paip ini memang susah untuk membuka nat tayar. 
 

Mulakan dari tayar hadapan kerana sensor ABS bahagian inii paling mudah dibuka.ataupun mulakan pada tayar yang anda rasa paling banyak melekat kotoran semasa anda memandu sebelum ini. Atau pun sebelum ini ada bahagian brek yang bocor kemungkinan minyak brek ini melekat pada sensor dan menyebabkan banyak habuk atau debu yang melekat pada sensor tersebut Selepas tayar dibuka, anda lihat di belakang disc rotor sensor bagi abs. Rujuk dalam gambar di bawah. Jangan tersalah buka nat bagi brek pump pulak, tak pasal-pasal pulak brek leaking

Kedudukan sensor di belakang disc rotor. 

Gunakan spanar saiz 10 mm untuk membukanya. Goyangkan sedikit sensor abs tersebut perlahan-lahan. Agak susah untuk menariknya keluar jika ianya tak pernah dibuka. Kalau tidak boleh juga umpil dengan skru driver pipih dengan berhati-hati. 
Gambar sensor ABS yang berjaya dibuka. Perhatikan banyak kotoran pada permukaan sensor tersebut. 

Sensor di bahagian depan tak sama bentuknya dengan di bahagian belakang jika brek belakang menggunakan jenis drum brek. Bersihkan sensor tersebut dengan menggunakan kain yang basah sehingga bersih. Selain dari itu bersihkan juga gear yang terdapat di depan sensor tersebut. Sensor ABS mengesan pergerakan atau kelajuan roda melalui ger ini. 
Perhatikan kedudukan gear bagi sensor ABS

Gunakan kain untuk membersihkan gear ini. Jika ianya kotor maka sensor ABS tidak dapat memberikan bacaan kelajuan tayar yang betul. Ini menyebabkan lampu ABS pada panel meter akan menyala. Selepas sensor dan gear ini dibersihkan pasang balik tayar. Cuba on kan kunci dan perhatikan lampu ABS menyala atau tidak. Cuba bawa kenderaan anda beberapa minit. Jika ianya masih menyala maka sensor yang lain juga perlu dibersihkan.

Bersihkan pula sensor pada tayar depan yang sebelah lagi. Gunakan cara yang sama. Untuk sensor pada bahagian belakang kedudukannya di bahagian sebelah dalam brek drum. 
Kedudukan sensor di bahagian brek belakang. 

Gunakan spanar saiz 10 mm juga untuk membukanya. Sensor bahagian belakang juga kotor dan perlu dibersihkan.
Lihat kotoran pada sensor ABS. Perlu dibersihkan.

Selepas dibersihkan.

Pastikan gear di depan sensor juga dibersihkan. 
Lihat kedudukan gear ABS sensor. Jika ada kotoran di situ sensor akan tidak dapat mengesan kelajuan tayar.

Soket pada sensor ABS juga perlu diperiksa untuk memastikan ia tidak berkarat atau pun ada wayar yang terputus

Selepas kesemua sensor ABS pada ke empat-empat tayar dibersihkan anda on kan suis ignition dan start enjin lampu amaran ABS tidak menyala lagi. Jika masih menyala cuba bawa kereta  beberapa minit. Lampu ABS akan terpadam selepas beberap minit. Jika lampu amaran masih menyala ini bermakna salah satu sensor ABS telah rosak. Selamat mencuba.


Friday, November 15, 2019

Tukar radiator coolant

Cara menukar radiator coolant pada kereta Proton Wira

Cecair penyejuk di dalam  radiator adalah amat penting bagi sesebuah enjin. Coolant atau cecair penyejuk yang mencukupi dapat memastikan enjin dapat beroperasi dengan optimum. Jika coolant mengalami kebocoran atau pun kurang maka enjin boleh mengalami masalah overheat dan boleh menyebabkan kepala silinder menjadi bengkok atau pun piston akan melekat pada dinding silinder

Untuk menukar radiator coolant anda boleh gunakan samada coolant yang sudah sedia di tambah dengan air atau pun yang jenis pekat yang perlu ditambah air selepas dituang ke dalam radiator. Ada juga yang menggunakan jenis coolant yang pekat sepenuhnya dan dituang ke dalam radiator. Pilih mana-mana cara yang anda rasa sesuai. 

Saya terangkan dulu beberapa jenis radiator coolant. Jenis yang pertama adalah jenis premix. Ianya coolant yang telah siap bercampur air di dalam pek 1 liter atau 4 liter
Ini jenis premix warna coolant biru. Tak perlu dicampur dengan air

Satu jenis lagi jenis concentrated coolant. 

Jenis ini berwarma hijau yang perlu ditambah dengan air selepas dimasukkan ke dalam radiator.

Kedua coolant di atas adalah 1 liter, ada juga yang dijual dalam isipadu 4 liter  
   Yang ini isipadu 4 liter

Bukan bermaksud hanya warna biru sahaja yang jenis premix, ada juga pengeluar yang menggunakan warna lain bagi jenis premix. 

Ada juga yang murah seperti jenama Waxco. Tak semestinya guna coolant jenama Proton, banyak lagi jenama lain.


Kaedah yang saya gunakan adalah menggunakan coolant yang pekat dan dicampur dengan air. Pertama sekali pastikan enjin telah sejuk atau pun sekurang-kurangnya telah dimatikan enjin selama 40 minit. Ini amat penting kerana jika coolant radiator masih panas dan radiator cap dibuka air panas akan memancut keluar dan boleh membahayakan keselamatan anda. Buka radiator cap dengan berhati-hati, jika ada bunyi seperti wap keluar tutup balik radiator cap tersebut. Kalau enjin sudah benar-benar sejuk tiada masalah. 

Kemudian anda perlu buka drain valve atau injap untuk mengeluarkan coolant pada bahagian bawah radiator. Lihat rajah di bawah. Pusing arah lawan jam untuk membukanya. Oleh sebab anda membukanya pada arah bertentangan dengan kedudukan valve tersebut maka berhati-hati supaya tidak tersilap pusing. Jika tersilap pusing maka injap akan menjadi longgar dan radiator akan bocor. 

Valve pada bahagian bawah radiator
Pandangan sebenar dari bahagian atas enjin 

Bila anda buka sahaja drain valve tersebut air di dalam radiator akan keluar. Tunggu sehingga air sudah tidak keluar lagi daripada lubang radiator. Seterusnya ambil hos air dan pancutkan air ke lubang pada radiator cap. Jika radiator kotor anda akan dapat lihat banyak keladak keluar pada lubang di bahagian bawah radiator. Cara ini dapat flush kotoran yang terdapat di dalam radiator. Walau bagaimana pun kaedah ini tidak dapat mengeluarkan semua coolant di dalam enjin. Untuk coolant di dalam enjin kena guna cara lain untuk mengeluarkannya. 

Bila air yang keluar daripada radiator nampak bersih, tutup semula lubang pada bahagian bawah radiator dengan penutupnya ( drain valve ). Jangan terlalu ketat untuk mengelakkan ia rosak. Ambil radiator coolant yang anda beli, jika sebelumnya anda pakai coolant yang berwarna hijau maka seeloknya guna jenis dan warna yang sama. Untuk proton wira boleh gunakan radiator coolant jenama proton yang boleh dibeli secara online atau di kedai spare part. Jika anda beli 1 liter jenis concentrated, masukkan  semuanya ke dalam radiator. Kemudian tambah dengan air bateri sebanyak lebih kurang 3 botol air bateri biasanya. Jika tak cukup tambah lagi air sehingga penuh radiator. 











Jika anda tidak ada air suling atau air bateri boleh juga gunakan air dari penapis air. Bagi penapis air yang baik kebanyakan mineral dalam air telah ditapis dan ianya tidak akan terkumpul di dalam radiator dan menyebabkan pengaratan berlaku di dalam sistem penyejukan enjin.

Jika anda menggunakan coolant jenis premix masukkan 4 liter coolant tersebut ke dalam radiator dan tak perlu tambah air.

Selepas itu jangan tutup dulu radiator cap, hidupkan enjin dan tunggu sehingga air di dalam radiator tersebut dialirkan ke dalam enjin. Apabila semua cecair coolant dikeluarkan ada udara yang terperangkap di dalam sistem. Jadi ianya perlu dikeluarkan dari sistem penyejukan. 

Ambil satu botol air mineral bersaiz 1 liter dan masukkan air suling atau air tapis ke dalam botol tersebut. Biarkan ianya tanpa penutup. Terbalikkan botol itu dan letakkan ianya pada lubang atas radiator. Jika ada udara dalam radiator ianya akan naik ke dalam botol dan air di dalam akan masuk ke dalam radiator. Tunggu sehingga 10 hingga 15 minit. Jika air habis di dalam botol tambah lagi air tersebut.dan letakkan semula di atas radiator. Sambil anda menunggu air di dalam botol turun perhatikan meter temperature samada suhu stabil ataupun tidak. Jika suhu meningkat melebihi separuh ada masalah lain pada radiator anda. 

Jika air di dalam botol tersebut tidak lagi turun ke dalam radiator maka bolehlah anda tutup radiator dengan radiator cap. Jangan matikan enjin dulu lihat meter temperature samada suhu dalam keadaan normal atau pun tidak. Jika normal maka anda sudah berjaya menukar coolant pada radiator anda. Kaedah ini sesuai digunakan untuk semua jenis model kereta proton

Biasanya saya akan tukar coolant ini setahun sekali. Nak tunggu 40 hingga 50 ribu kilometer mungkin terlupa. Radiator akan jadi lebih bersih. Selamat mencuba.





Saturday, October 26, 2019

Pemasangan tachometer pada Proton Wira

Pemasangan  tachometer pada proton wira (model VDO)


Mungkin ramai antara kita biasa melihat meter tambahan yang dipasang di atas dashboard bagi membolehkan kita mengetahui maklumat tambahan mengenai enjin kereta. Kalau pasang di kedai aksesori mungkin mahal upahnya, sedangkan anda boleh pasang sendiri dengan kos yang rendàh.


Meter rpm atau tachometer membolehkan anda mengetahui keadaan enjin dan power band enjin bagi kawalan kuasa yang lebih tepat semasa memotong kenderaan lain. 


Anda boleh dapatkan meter ini di kedai aksesori kereta atau beli saja secara online. Paling murah boleh dapat dengan harga lebih kurang RM 30 sahaja


Model Wira 1.3 memang tidak dilengkapi dengan tachometer.Tetapi wiring untuk tachometer memang ada di bawah panel meter wira 1.3 . Jadi tak susah untuk memasang tachometer pada model ini. Langkah pertama anda perlu menanggalkan panel meter. Buka kedua-dua skru pada meter. Kemudian dua lagi skru pada bahagian dashboard dekat dengan jam. Dengan menggunakan jari anda tekan dan tarik keluar panel pada bahagian meter keluar. Berhati-hati semasa menariknya kerana ia mudah pecah. 

Bila panel ni dah boleh dikeluarkan buka pula empat skru pada meter dan tarik keluar meter tersebut dengan berhati-hati. 


Anda akan nampak soket sebelah kiri dan kanan. Yang akan kita gunakan untuk tap dengan wayar hijau pada tachometer adalah soket yang sebelah kirii. Sambungkan wayar pada bahagian tepi sebelah kanan bawah pada soket tersebut. Boleh lihat dalam rajah di bawah. Wayar ini anda sambungkan dengan wayar signal biasanya warna hijau pada tachometer. Boleh juga anda sambungkan wayar signal di bahagian bawah soket ini dengan cara mengoyakkan sedikit wayar signal pada kereta dan menyambungkan dengan wayar signal daripda tachometer. Tapi cara ni agak leceh sedikit, jadi saya gunakan cara yang lebih mudah

Perhatikan sambungan wayar signal dengan soket 


Langkah seterusnya adalah menyambungkan wayar positif dan negatif tachometer. Bekalan kuasa anda boleh dapatkan daripada wayar pada soket pencucuh rokok.lihat pada rajah di bawah Boleh juga anda dapatkan bekalan elektrik daripada bahagian lain contohnya dari bahagian ignition switch. 


Kemudian ada dua wayar lagi iaitu wayar untuk lampu pada tachometer. Wayar positif dan negatif ini boleh disambungkan pada wayar yang bersambung dengan suis lampu. Ini membolehkan lampu ini hanya menyala pada waktu malam sahaja. Tapi saya agak malas nak buka panel pada bawah stereng, jadi saya sambungkan wayar pada terminal positif dan negatif lampu pada terminal pada jam digital.   Jadi mentol lampu tachometer  akan sentiasa menyala bila on sahaja suis.  Tak jadi masalah lagipun jam digital tu pun dah rosak. 


Lekatkan tachometer pada bahagian dashboard yang tidak mengganggu penglihatan anda semasa memandu. Boleh lekatkan dengan gam uhu atau gam kasut. Kalau tak nak merosakkan dashboard boleh juga gunakan double sided tape untuk melapik dashboard tersebut sebelum diletakkan gam. Selepas anda gam pada dashboard lekatkan tape antara tachometer dengan dashboard supaya ia tidak begerak apabila gam yang anda gunakan belum kering.


Selesai anda sambung semua wayar pada tachometer tibalah masa untuk menguji tachometer. Bila anda start enjin jarum tachometer akan naik sehingga 1100 rpm jika enjin sejuk. Ia akan menurun kepada 800 rm apabila enjin telah panas. Selepas itu pasang balik semua cover pada dashboard Selamat mencuba

.   Berjaya dipasang

Monday, September 2, 2019

Ganti thermo amp exora

Masalah thermo amp ( temperature sensor ) aircond exoraj
juk
Masalah pada thermo amp meempunyai tanda seperti aircond terlalu sejuk dan kemudian ia menjadi panas.wap air keluar pada lubang aircond, compressor pula tidak cut off apabila suhu terlalu sejuk.
Masalah ini disebabkan oleh sensor yang mengawal suhu aircond telah rosak. Gambar sensor ini yang dipanggil thermo amp.
I
Sensor ini anda boleh dapat di kedai spare part aircond yang berdekatan. Kalau tak tau kat mana bolehlah rujuk google map. Kalau anda hantar di kedai aircond siap pasang lebih kurang RM 200. Harga thermo amp ini RM 90 bagi yang original, kalau yamg tak ori lagi murah. Tapi takut tak sejuk pulak aircond kalau pakai yang tak ori.
Mula-mula buka glove box dan tanggalkan glovebox. Caranya  buka glove box tersebut seluasnya. Lihat di sebelah kiri glove box tersebut dan tanggalkan damper di bahagian kiri tersebut. Kemudian  tarik glove box tersebut ke arah anda ( ke depan ).
Kemudian anda akan nampak blower bagi aircond di belakang glove box tersebut. Alang-alang dah buka bersihkan dulu filter aircond di atas blower tersebut. Cuci dengan air keringkan.
Langkah seterusnya cover pada bahagian tengah perlu ditanggalkan. Mula-mula buka skru di bahagian bawah cover ini dan tarik ke bawah untuk melonggarkan sedikit cover tersebut. Buka skru di bahagian sebelah kiri dan kanan.
Seterusnya cover di bahagian gear perlu dibuka. Caranya gunakan skru driver philips dan lapikkan dengan kain bagi mengelakkan calar pada plastik. Umpil pada bahagian hujung atas cover tersebut. Cuba perlahan-lahan pada beberapa bahagian untuk melonggarkan klip di bawahnya.
Jika mentol pada gear tersebut tidak menyala anda boleh tukarkan sekali mentol tersebut.

Buka cover di bahagian bawah gear. Ada dua skru yang mengikatnya di bahagian kiri dan kanan
Tarik bahagian cover ini ke atas, goyangkan sedikit ke kiri dan ke kanan untuk melonggarkannya supaya mudah dibuka


Ini gambar di sebelah kiri gear lever, mentol yang anda boleh tukar. Biasanya pada exora mentol ini mudah terbakar

Seterusnya cari kedudukan thermo amp. Ia berada di sebelah kiri dashboard di bawah glovebox Kemudian perhatikan wayar yang keluar dari kotak thermo amp tersebut sehingga ke hujungnya di dalam kotak coil. Buka skru di bahagian bawah kotak tersebut. Anda juga perlu membuka satu kotak kecul di depan coil tersebut bagi memudahkan anda membuka skru bagi bahagian tepi kotak coil.

Saya terpaksa menggunakan camera handphone untuk membuka skru pada kotak kecil ini kerana hanya tangan saja yang boleh merasa satu skru yang terlindung pada sisi kotak kecil di depan kotak coil tersebut.

Setelah anda berjaya membukanya maka anda boleh membuka sedikit ruangan pada kotak coil tersebut. Maaf tiada gambar sebab tak sempat nak ambil.

Anda ikut saja wayar sensor yang keluar dari kotak thermo amp ini, anda akan junpa kotak cooling coil.
Jangan rentap wayar sensor thermo amp di dalam kotak coil tersebut. Mungkin ianya akan merosakkan coil di dalamnya. Hanya sedikit sahaja ruangan yang ada untuk anda memasukkan wayar sensor yang baru.
Sensor di dalam kotak coil tidak boleh dikeluarkan tanpa membuka lebih lebih banyak lagi panel pada dashboard. Lebih banyak yang kita buka nanti lebih banyak yamg kita akan terlupa untuk memasangnya. Pengalaman sendiri lepas pasang ada dua skru yang tertinggal tak pasti bahagian mana. Malas nak buka balik panel kalau takde bunyi-bunyi pelik biarkan je.
Potong saja wayar sensor lama dan tanggalkan kotak sensor yang lama. Pasangkan kotak sensor yang baru pada tapaknya dan sensor yang baru anda selitkan dalam-dalam dalam kotak coil. Lebih baik gunakan rod yang panjang untuk menolak sensor ke dalam kotak coil. Hati-hati supaya tidak tersentuh pada cooling coil, kalau bocor dapat masalah lain pulak.
Selepas  masukkan wayar sensor tu pasang balik skru pada kotak cooling coil. Sebelum anda pasang balik semua panel dashboard yang telah dibuka pasang semula wayar pada terminal bateri. Double check semua sambungan pada kotak cooling coil. Kemudian hidupkan enjin dan on kan aircond. Perhati kipas aircond di ruangan enjin berpusing selama beberapa minit. Jika kipas aircond berhenti selepas beberapa minit dan compressor pun telah cut off kemudian selang beberapa minit ia berfungsi semula maka anda telah berjaya menyelesaikan masalah aircond anda
Bagi pemilik-pemilik exora yang mempunyai masalah yang sama bolehlah mencuba kaedah yang saya terangkan ini dapat menjimatkan kos dan menyelamatkan poket anda