Infoscript

Monday, August 10, 2020

Tukar tie rod end Wira

Kali ni saya nak share cara untuk menukar tie rod end bagi kereta wira. Tanda-tanda kerosakan tie rod endi ni bila jalan rasa stereng bergoyang-goyang ke kiri dan ke kanan. Bunga pada tayar pun jadi haus dengan tak sekata. Banyak kali buat alignment stereng masih tak centre.Dah 18 tahun pakai kereta ni tak pernah tukar lagi. Sapa cakap kereta proton ni tak lasak, tripmeter pun dah berpusing balik, kereta masih boleh digunakan. Asalkan kita buat maintenance apa-apa kereta pun boleh bertahan lama. 


Tie rod end yang asal dah teruk keadaannyaTie rod end yang asal ni dah perlu ditukar kalau buat alignment pun masih tak stabil jika dipandu dengan laju. Jika tie rod end ini tercabut pada kelajuan tinggi ia boleh menyebabkan kemalangan. Untuk menukar tie rod end alat yang diperlukan adalah spanar saiz 14 mm dan tie rod end remover.


 Ini dia tie rod end remover


Tie rod end remover boleh dibeli di Lazada atau pun shopee. Harga dalam  RM 40 - 50. Kalau tak guna tie rod end remover pun boleh hanya perlu ketuk sahaja dengan menggunakan tukul yang besar. Tapi agak sukar kalau memang tak pernah dibuka. 


Buka pin pada bahagian atas nat. Kemudian longgarkan nat pada bahagian belakang tie rod end. Selepas itu buka nat pad tie rod end dengan spanar saiz 14 mm. Letakkan jek di bawah lower arm. Jek kan di bahagian hujung lower arm. Jangan jek di tengah lower arm nanti ia bengkok. Tujuan letakkan jek supaya mudah untuk tie rod end ini digerakkan ke bawah. Gunakan tie rod end remover untuk menanggalkan tie rod end daripada knuckle. Bunyi letupan akan keluar bila tie rod end ini tertanggal daripada knuckle yang mungkin boleh membuatkan anda terkejut. 


Letakkan jek di bawah lower armSemasa membuka tie rod end yang lama ini kira bilangan pusingan semasa membuka tie rod end tetsebut. Jika bilangan pusingan adalah 20 maka semasa memasang balik tie rod end yang baru mesti 20 pusingan. Sebabnya supaya alignment tayar tidak berubah terlalu jauh bila tie rod end yang baru dipasang


Selepas dikeluarkan boleh lihat getah dah koyak dan sudah longgar


Masukkan tie rod end yang baru dan pusing sehingga blangan pusingan yang dikira semasa mengeluarkan tie rod end yang lama. 

T

Tierod end yang baru sebelah 

  kanan


Bila mengetatkan nut pada tie rod end ini jangan terlalu ketat kerana ia mudah loose jika terlalu ketat. Kena berhati-hati sekadar sedikit  ketat dah memadai. 


Tier rod end yang bar sudah dipasangdAnda juga boleh memeriksa bahagian belakang tie rod ini.jika ia mudah untuk digoyangkan maka anda perlu juga menggantikan tie rod di sebelah dalam. Dah tukar dua-dua baru rasa puas hati macam kereta baru semula.


Lepas siap pasang bolehla uji kereta dengan memandunya beberapa minit. Kalau rasa stereng senget dan tak stabil ketika memandu bolehla hantar pergi alignment semula supaya tayar tak rosak. Boleh gunakan panduan ini untuk kereta-kereta lain. Caranya lebih kurang sama





Thursday, August 6, 2020

Review minyak enjin Tesco

Post kali ni saya akan review minyak enjin yang biasa kita nampak di pasaraya tesco. Biasanya ada promosi hingga harga serendah RM 60. Tapi tak ramai yang berani mencuba minyak ini. Banyak yang kita baca di forum-forum berpendapat minyak ini tak bagus, tiruan dan sebagainya. 

Syarikat besar seperti Tesco tak akan menggadaikan reputasinya atau disaman kerana mengeluarkan minyak tiruan atau recycle. Biasanya syarikat yang mengeluarkan minyak enjin ini akan membeli base oil daripada pengeluar minyak yang besar seperi Shell, Bp atau pun Petronas. Kemudian mereka tambahkan additive pada base oil ini. Jadi yang membezakan minyak ini dengan jenama yang terkenal adalah additive yang diletakkan pada minyak pada minyak tersebut dengan formula rahsia masing-masing.

Saya akan gunakan minyak ini pada kereta wira yang dah berusia 18 tahun. Pernah tertipu dengan minyak tiruan yang dijual di kedai spare part. Habis piston ring kena tukar baru. Jadi sekarang cuma beli di stesen minyak atau di pasaraya besar sahaja. 

Ok kita terus dengan review minyak enjin Tesco. Minyak yang saya beli adalah jenis fully synthetic 5W40. Macam dalam gambar di bawah
Pertama kali buka penutup botolnya saya keluarkan sedikit dan lihat warnanya hijau. Minyak ini nampak sangat cair berbanding minyak semi sintetik yang pernah saya gunakan. Lupa pula nak ambik gambar minyak ni. Ia begitu mudah mengalir apabila dituang ke dalam enjin. Bila start enjin bunyi macam biasa, takde bunyi yang luar biasa keluar. Kemudian cek ada leaking atau tidak daripada drain plug dan oil filter. 

Seterusnya ujian di atas jalan  pula. Amat memeranjatkan prestasinya amat baik. Enjin terasa reponsive dan ringan. Senang untuk memotong dan memandu dengan laju. Tak sangka ia lebih sedap berbanding minyak semi Castrol magnatex yang pernah saya gunakan. Penggunaan petrol juga menjimatkan. Tapi biasanya bila enjin dah sedap makin laju kita tekan. Jadi tak jadi jimat pula. 

Saya gunakan kereta wira ini berulang alik ke tempat kerja lebih kurang 140 km sehari. Minyak ini tidak berkurang pun bila saya cek dipstick setiap minggu. Nampaknya sesuai dengan enjin wira ni. Boleh beli lagi selepas ini. Semasa saya menukar minyak ini selepas 6000 km saya dapati minyak ini masih lagi mempunyai kelikatan yang baik. Tidak menjadi terlalu pekat. 

Tapi ada satu kekurangan minuak ini, ia tak boleh bertahan sehingga 10 000 km. Baru 5000 km dah rasa kurang sedikit kelancarannya. Rasa macam minyak dah perlu ditukar. Minyak ini mungkin tak boleh guna sampai 10 000 km. Lebih baik tukar dalam 6000 -7000 km untuk lebih sedap memandu. Dengan harga yang murah tak sampai seratus ringgit memang berbaloi. Jadi pada yang ingin cuba boleh beli minyak ni di Tesco semasa promosi. Kalau habis promosi harganya lebih dari seratus ringgit juga.

 

Sunday, August 2, 2020

Review minyak enjin Syntium 500

Post kali ini saya akan review penggunaan minyak enjin mineral daripada petronas iaitu Syntium 500. Minyak ini saya beli di stesen minyak petronas dengan harga RM 95. Saja nak cuba minyak mineral untuk enjin Campro CPS pada kereta Exora. Selama 8 tahun menggunakan minyak semi sintetik Syntium 800 10W40 kali ni nak cuba minyak mineral.
     minyak enjin Syntium 500            15W40

Setelah mengeluarkan minyak lama jenis semi sintetik, saya masukkan minyak baru ni ke dalam enjin Campro CPS standard. Warna minyak ini cukup cantik dan sangat bersih. Memang minyak yang berkualiti dan original. Takde rasa ragu-ragu nak menuangnya ke dalam enjin. Kalau minyak enjin yang dibeli secara online mungkin ada juga rasa ragu-ragu yang minyak ini minyak recycle. Pernah terkena beli minyak murah tapi berjenama di kedai spare part kereta. Rupa-rupanya minyak recycle habis piston pada kereta wira. Lama pula tu gunakan minyak yang tak ori ni. Lepas ni memang beli daripada stesen minyak atau dari pasaraya yang besar. Tak mungkinla diorang ni nak jual minyak yang tiruan. Kena saman nanti susah pulak diorang. Ingatan untuk rakan-rakan jangan sebab nak jimat sedikit dapat rugi banyak pula.
Kalau nak ikut pada buku manual spesifikasi yang sesuai adalah jenis 10W30 bagi enjin Campro ini. 
.  
Ok berbalik pada minyak yang saya nak rebiew ni, bila start saja enjin, enjin berbunyi macam biasa tiada beza dengan minyak semi sintetik. Enjin pun senyap. Kemudian saya test untuk perjalanan jarak dekat. Respon enjin saya dapati agak lambat untuk memecut dari kelajuan rendah. Bila pedal throttle ditekan habis dan CPS dibuka agak lambat sikit respon enjin. Tak begitu ketara tapi masih dapat rasa perbezaan dengan minyak Syntium 800. 

Kemudian saya uji untuk perjalanan jarak jauh. Jarak perjalanan sejauh 500 km, saya dapati semakin jauh perjalanan dan semakin panas suhu enjin, enjin terasa semakin ringan.Minyak ini mengambil masa untuk ia beroperasi dengan optimum. Kalau suhu enjin masih sejuk memang agak lambat respon enjin. Semakin jauh saya memandu semakin pula rasa minyak ini. 

Selepasa hampir 3000 km saya dapati kelikatan minyak tidak banyak perubahan. Ini berbeza dengan minyak tiruan yang pernah saya gunakan. Ianya akan cepat likat dan berubah warna. Prestasi enjin juga akan menurun dengan cepat. Jadi pada rakan-rakan yang tak pasti samada minyak yang anda gunakan itu ori atau tidak anda boleh cek kelikatan dan warna minyak tersebut selepas 2-3 ribu km. Kalau anda angkat dipstik dan minyak ini tak menitis pun daripada dipstick tu ada kemungkinan minyak itu minyak recycle. Lebih-lebih lagi jika dibeli dengan harga yang sangat murah. Pakai minyak mineral pun tak apa janji ia minyak yang original dan ikut spesifikasi yang diterapkan oleh pengeluar kereta. 

Pada jadual di bawah saya tunjukkan spesifikasi bagi minyak syntium 500 dan syntium 800
.  Ini spesifikasi bagi minyak    
    Syntium 800

.   Yang ini spesifikasi bagi   
     minyak Syntium 500

Bagi penggunaan minyak pula, minyak mineral Syntium 500 ini agak kurang menjimatkan minyak bagi perjalanan jarak dekat. Ianya cuma  dapat memberikan penjimatan hampir sama dengan minyak sintetik apabila suhu minyak ini dah mencapai suhu yang agak tinggi. Apabila mileage untuk minyak ini dah mencapai hampir 5000 km saya dapati bunyi enjin akan menjadi kasar. Jadi kita boleh tahu yang minyak ini dah perlu ditukar. Bagi mereka yang ingin berubah kepad minyak mineral bolehla cuba minyak ini. Jika buat perjalanan jauh anda mungkin akan sukakan ciri-cirinya Tapi bagi perjalanan dekat agak kurang menjimtkan minyak. Apa-apa pun semuanya beegantung pada bajet sendiri, tiada masalah pun untuk guna minyak.mineral.cuma ia perlu ditukar dengan lebih kerap dan jangan tangguhkan penukaran minyak ini jika dah sampai masanya. Minyak mineral.akan berubah menjadi sangat likat jika dibiarkan terlalu lama. Ini boleh merosakkan enjin. Kalau enjin CPS anda tidak tukar minyak mineral ini dalam waktu yang lama nanti enjin akan berbunyi macam mesin jahit. Jadi kalau guna minyak ini seeloknya cukup 5000 km tukar atau pun dah empat bulan pakai mesti tukar.




Wednesday, July 29, 2020

Servis throttle body exora

 Kali ni saya akan tunjukkan cara untuk servis throttle body exora. Caranya sama untuk semua jenis enjin campro mungkin yang CFE agak lain sedikit cara membukanya kerana bersambung dengan turbo.Bagi campro biasa rasanya aama saja.

Pertama sekali kita perlu buka intake hose yang bersambung dengan kotak air filter


Ada dua skru yang melekatkannya. Bila skru berjaya dibuka, tarik bahagian hujung tiub ini keluar dengan berhati-hati. Kemudian longgarkan skru pada hose clip yang mengikat tiub yang bersambung antara kotak air filter dan throttle body. 

.   Longgarkan skru hose clip pada throttle body yang bersambung dengan tiub air intake

Pada throttle body juga ada hose clip yang mengikatnya dengan hose yang bersambung dengan enjin.
longgarkan juga skru ini

Bila kedua-dua tiub ini berjaya dibuka maka anda akan nampak throttle body dengan jelas. Pada throttle body ni perlu buka soket dan hose vacuum sebelum ianya boleh ditanggalkan. Buka socket pada throttle body ini dulu dengan berhati-hati.
   Tekan pada bahagian hujung 
   soket ini dan tarik keluar 
   dengan berhati-hati.
.  Socket berjaya di buka

Kemudian buka tiub pada bahagian tepi throttle body yang bersambung dengan cam cover.  Seterusnya buka skru pada throttle body ini dengan menggunakan spanar saiz 10 mm. Buka throttle jody ini dari tapaknya. 
    throttle body berjaya 
    dikeluarkan.


   Made in Germany, mesti 
   mahal kalau nak tukar baru


.  Lihat bahagian dalamnya 
    penuh dengam karbon

Untuk membersihkan throttle body ini boleh gunakan petrol atau throttle body cleaner. pastikan anda tidak menyentuh butterfly valve semasa proses servis ini. Jika tersentuh terpaksa  setting balik throttle body ni. Ada cara nak setting semula nanti saya terangkan kaedahnya, nak lebih mudah jangan diganggu throttle body ini.  Tuangkan sedikit petrol pada kain yang bersih dan gosokkan pada bahagian throttle body yang kotor. Cuci sehingga bersih. 

Pada butterfly valve anda boleh spray dengan throttle body cleaner. Tak perlu untuk digosok dengan kain.  Pastikan bahagian soket dan elektronik pada throttle body ni tak terkena dengan petrol untuk mengelakkan kerosakn.Selepas cuci biarkan hingga kering. 

Akhir sekali pasang semula throttle body. Pastikan ia dipasang dengan ketat supaya tidak ada udara keluar daripada throttle body dengan intake. Hidupkan enjin, enjin akan idle pada rpm tinggi sedikit sebelum ianya kembali normal setelah enjin panas
Selamat mencuba


Monday, July 13, 2020

Tukar fan belt Exora

Kereta Exora ni dah digunakan selama 10 tahun tanpa ditukar belting water pump. Dalam bahasa biasa dipanggil tali kipas. Tahan sungguh belting yang asal daripada kilang ni.

Disebabkan ia dah mengeluarkan bunyi yang agak nyaring setiap kali aircond dihidupkan, maka dah sampai masanya ianya ditukar. Peralatan yang akan digunakan hanya sedikit sahaja. Hanya satu alat khas untuk menolak belting tensioner. 
.   Ini dia alat untuk menolak 
     belting tensioner

Alat ini boleh dibeli di kedai mr DIY selain itu anda perlukan soket saiz 12 mm untuk membuka tangki minyak power steering supaya boleh dialihkan sedikit dan dapat memberikan ruang untuk menukar belting. 

Langkah pertama perhatikan kedudukan belting tersebut dengan pulley. Hafalkan laluan belting tersebut supaya tidak tersilap pasang semasa memasang semula yang baru.  Lebih mudah ambil gambar dengan handphone, setiap laluan belting pada pulley. Kemudian buka skru tangki minyak power steering dan alihkan sedikit ke depan. 
.  Buka skru pada tangki 
   simpanan minyak power 
   steering

Kemudian masukkan bar penolak beling tensioner ke slot pada belting tensioner tersebut.
Seterusnya sambungkan dengan besi yang lebih panjang untuk menolak tensioner dengan lebih mudah. Berhati-hati ketika menolaknya kerana disebelah hos power steering ini ada paip untuk gas aircond. Kalau tersilap sedkit mungkin boleh membocorkan paip ini. 

Tolakkan besi ini ke belakang (ke arah tempat pemandu). Anda akan dapati belting akan menjadi longgar. Pusingkan sedikit belting tersebut pada bahagian belting tensioner. Ada sedikit ruang untuk menolak keluar belting ini antara belting tensioner dengan cover timing belt. Bila dapat keluarkan belting ini pada belting tensioner selepas ini mudah untuk menarik keluar kedeluruhan belting. Pastikan anda telah menghafal laluan belting ini pada semua pulley supaya tak tersalah pasang .

Langkah seterusnya memasang belting baru. Masukkan dulu belting pada bahagian belting tensioner. Kena pusingkan sedikit belting tersebut supaya ia mudah melalui ruang antara belt tensioner dengan timing belt cover.










Kemudian masukkan pada pulley alternator dan pulley aircond compressor. Pulley yang terakhir anda masukkan adalah pulley untuk power steering. Tolakkan dulu belting tensioner ke arah belakang kereta. Jadi belting akan menjadi longgar dan mudah untuk memasukkan belting pada pulley yang terakhir.
.  Akhir sekali masukkan     
  belting  pada pulley power 
   steering pump

Selepas selesai belting dimasukkan pastikan ianya masuk dengan betul pada semua pulley. Kalau sudah yakin maka bolehla hidupkan enjin. Jika ia dipasang dengan betul enjin akan berbunyi normal. Selamat mencuba.


Monday, July 6, 2020

Tukar stereng rack bush exora

Kereta Exora ni memang kalau dah lama pakai banyak bush yang akan rosak. Mungkin sebab mpv ni berkongsi banyak jenis bush yang sama dengan lain-lain model . Tetapi masalahnya mpv ni mempunyai berat yang lebih berbanding dengan kereta biasa. Mungkin sebab itu bush pada exora ni banyak yang perlu ditukar. Kali ni saya tunjukkan cara untuk menukar stereng rack bush pada exora.

Tanda-tanda kerosakan bush ini contohnya stereng akan jadi senget dan rasa pergerakan setereng ke kiri dan ke kanan semasa memandu. Anda tidak akan berasa selesa untuk memandu. Jika anda buat alignment pun masalah ini tak akan selesai. Cara paling mudah untuk mengetahui kerosakan bush ini adalah dengan cara memerhatikan bahagian stereng rack yang dekat dengan bush ini semasa stereng di pusingkan ke kiri dan ke kanan. Anda perlukan bantuan rakan untuk memusingkan stereng semaa enjin dihidupkan. Perhatikan betul-betul stereng rack yang dekat dengan bush ini bergerak atau tidak. Jika bergerak-gerak boleh teruskan dengan langkah seterusnya.
    Stereng rack bush


Alat yang anda perlukan adalah spanar saiz 14 mm, jek stand jek,  gris, extension bar L dan I, swivel joint, socket 14 mm
   Swivel joint pastikan ada 

Langkah pertama jek kereta agak tinggi dan letakkan jack stand. Tahan tayar belakang dengan kayu atau batu bata. Ini penting supaya kereta tidak melungsur ke belakang. Tarik juga hand brake sebagai langkah keselamatan.  Selepas itu buka saluran angin ke kotak air filter 
Ada 3 skru pada saluran air intake, gunakan spanar saiz 10 mm. Lebih mudah pakai soket 10 mm. Tarik keluar hujung tiub yang bersambung dengan kotak air filter. Jangan takut tiub ini bukannya sistem VIM. Sistem VIM ada kat belakang throttle body. Ramai yang salah sangka tiub kat air filter ini sebagai VIM. 

Bila tiub air intake dah di buka anda akan nampak bush setereng rack dengan lebih jelas. 
Bush sebelah kiri
  

Untuk membuka skru pada braket bush ini anda perlukan extension bar dan soket saiz 14 mm. Anda juga perlukan adapter socket yang boleh dibengkokan.
  Adapter socket yang boleh   
   dibengkokan

Buka skru pada bracket bush ini dengan menggunakan socket 14 mm yang disambungkan dengan extension bar. Selepas berjaya menanggalkan braket anda tidak boleh lagi membuka bush ini kerana stereng rack perlu digerakkan sedikit supaya bush boleh ditarik keluar. 

Langkah seterusnya adalah membuka bush pada bahagian kanan pula. Anda perlu baring di bawah kereta untuk membukanya. 
Bush sebelah kanan.


Buka skru pada bush ini dengan menggunakan socket saiz 14 mm. Keluarkan bush yang lama. Mungkin agak sukar untuk mengeluarkannya jika ia masih keras. Gerakkan sedikit stereng rack ke depan sedikit untuk memudahkan membuka bush dengan menggunakan skru driver. . Tolak besi di bahagian tengah bush ini dengan skru driver. Bila ia dah tertolak ke atas keluarkan besi di bahagian temgah ini. Kemudian cungkil bush getah dengan menggunakan skru driver. 
Bush sebelah kanan

Masukkan bush yang baru. Bush ini terdiri daripada tiga bahagian, iaitu bahagian atas bawah dan tengah.Sapukan  gris pada bahagian getah dan juga besi di tengah-tengah. Masukkan yang bahagian getah dulu di bahagian atas dan bawah. Kemudian masukkan besi di bahagian tengah.
   bush ini boleh dibuka 
Agak susah sebenarnya untuk memasukkan besi di bahagian tengah bush. Ianya sangat ketat. Terpaksa diketuk dengan tukul. Tapi kedudukan nya yang agak sempit pada bush yang disebelah belakang memang agak susah. Boleh gunakan ball joint removee untuk memudahkan ianya ditolak masuk
  Ball joint remover 
   memudahkan kerja

Pastikan semua skru dah dipasang dengan ketat kemdian boleh test drive kereta. Masalah stereng bergoyang dapat diselesaikan. Jika stereng tak center boleh buat semula alignment. 
. Ketatkan skru

Saturday, June 13, 2020

Tukar antirolbar bush exora

Kali ni saya akan tunjukkan cara untuk menukar antirolbar bush pada proton exora. Mungkin sama juga caranya untuk model-model proton yang lain.  Masalah biasa bagi penmilik-pemilik exora bunyi besi berlaga pada bahagian hadapan semasa langgar lubang atau jalan yang tak rata. Puas dah tukar macam-macam lower arm, absorber mounting, absorber, steereng rack bush dam stabliser bush. Masih lagi ada bunyi ni. Cuba tukar pula antirolbar bush. Bila saya tukar bush ni maka hilang masalah bunyi yang menyakitkan telinga ni. 

Untuk menukar antirolbar bush ini peralatan yang diperlukan adalah spanar 14 mm, jack, jackstand dan spanar 14 mm dengan kepala boleh diputar. ( lebih mudah jika ada untuk membuka skru pada mounting antirolbar. 

Mula-mula jek kereta dan buka tayar. Letakkan jack stand dan cuba goyangkan kereta untuk memastikan kereta stabil. Jek dengan agak tinggi supaya memudahkan anda membuat kerja di bawah kereta. Kerja ni nampak macam mudah tetapi sebenarnya agak susah untuk membuka dua skru pada braket antirolbar ini. Jadi buat dengan sabar. 
Perhatikan pada antirolbar anda akan nampak braket bagi antirolbar
  Bush pada antirolbar

Anda perlu baring di bawah kereta untuk membuka bush antirolbar ini. Gunakan spanar 14 mm untuk membuka dua skru pada bracket antirolbar ini
 agak sempit ruangan untuk 
 membukanya
. Boleh sambung dua spanar untuk dapatkan lebih leverage untuk membuka skru ini
Skru ini agak ketat kerana ada thread locker. Jadi jika tak boleh anda perlu putar spanar melawan arah jam dan kemudian arah mengikut jam supaya skru ini boleh dibuka. Untuk lebih mudah membuka skru ini boleh dapatkan spanar 14 mm yang boleh dipusingkan kepalanya
 guna spanar jenis ini lebih   mudah
Apabila kedua-dua skru ini berjaya dibuka, maka anda boleh keluarkan braket pada bahagian atas bush ini. Jika ketat boleh umpil dengan skru driver.
.  braket berjaya dibuka

Kemudian anda boleh menanggalkan bush yang lama. Boleh tolak sikit antirolbar untuk memudahkan anda mengeluarkan bushnya. Boleh tarikbush ini menghala ke sebelah luar antirolbar supayaanda mudah untuk menanggalkannya 

Pasangkan bush yang baru pada antirolbar. Kemudian pasangkan braket semula. Ikatkan skru dengan ketat pada kedua-dua skru. 

 
Bush yang baru. 

Boleh dapatkan bush ini dari kedai spare parts atau pun online. Biasanya kat online dapat lagi murah, harga serendah RM 15 hingga RM 70. Pilih saja mana yang sesuai dengan bajet anda.

Lepas ni boleh test kereta cuba bawa kereta di jalan yang tak rata, kalau inilah punca masalah bunyi besi berlaga masa jalan tak rata, kali ni dah tiada bunyi. 
Selamat mencuba