Infoscript

Saturday, June 3, 2023

Servis throttle body Iriz

Throttle body memang perlu diservis dalam jangka masa tertentu supaya enjin lebih lancar tak tersengguk-sengguk. Antara tanda masalah throttle body adalah ketika enjin idle rpm jadi naik turun lebih-lebih lagi jika sedang on aircond. Pick up pun jadi lambat. 

Kalau servis di bengkel mungkin sampai RM 60 -70. Kalau minat diy baik buat sendiri dapatla jimatkan kos maintenance kereta. Alat yang perlu ada adalah box socket saiz 8 mm dan 10 mm. Guna spanar saiz 8 mm dan 10 mm pun boleh. Cuma untuk throttle body skrunya agak ketat kalau tak pernah buka, jadi lebih baik gunakan box socket untuk mengelakkan skru jadi rosak. 

Pertama sekali kena buka kotak air filter ada beberapa skru bersaiz 10 mm yang perlu dibuka
.  Buka skru pada kotak air filter 

Lepas  buka kotak air filter ini baru ada lebih ruang untuk buka throttle body. Kemudian kena cabut air intake hose yang melekat pada air filter box. Longgarkan sahaja hose clip dengan spanar saiz 10 mm 
.  Longgarkan skru ini sebelum tanggalkan kotak air filter 

Sebelum boleh tanggalkan hose yang bersambung dengan throttle body ada satu hose kecil yang melekat pada hose yang besar ini. Cabut dahulu hose kecil ini.
. Cabut hose kecil ini

Kemudian longgarkan pula hose clip pada bahagian throttle body sebelum menanggalkannya. Tarik dan goyangkan dengan berhati-hati supaya tidak rosak.
.  Longgarkan hose clip ini 
   dan tanggalkan hose

Tanggalkan hose besar daripada throttle body. Kemudian buka socket pada throttle body. 
.  Ini dia throttle body, buka socket di atas dulu

Untuk buka socket ini kena tekan pada bahagian yang bertanda dengan anak panah merah dan seterusnya tarik pada bahagian bertanda anak panah kuning. Kalau tak tau cara nak buka socket ini memang susah membukanya
. Tekan pada anak panah merah dan tarik bahagian anak panah kuning


Seterusnya cabut hose pada throttle body dengan berhati-hati 
.   Tanggalkan hose ini

Langkah seterusnya adalah buka skru yang mengikat throttle body pada tapaknya. Kalau tak pernah buka memang agak ketat. Lebih baik gunakan box socket saiz 10 mm dengan enam mata. Jangan guna yang ada 12 mata takut rosak pula kepala skru 
.    Skru yang perlu dibuka

Sebelum buka skru yang terakhir pastikan anda pegang throttle body tersebut, takut kalau terbuka skru yang akhir throttlt body terus jatuh ke lantai. Kalau jatuh dan rosak memang malang. 
.  Dah berjaya dikeluarkan

Satu perkara yang paling penting adalah jangan sesekali menyentuh butterfly valve di dalam throttle body. Kalau dah bergerak sikit nanti bila pasang semula rpm akan jadi tak betul. Tapi ada cara nak set semula throttle body supaya kembali normal

   bahagian dalam dah banyak karbon dan berminyak
.   Kedua-dua belah bahagian throttle body ada banyak karbon

Seterusnya kena bersihkan bahagian yang banyak karbon tadi. Saya biasa gunakan minyak petrol sahaja untuk hilangkan karbon pada throttle body. Boleh juga gunakan injection cleaner atau pun kerosin. Janji jangan guna minyak pelincir nanti makin senang pula melekat karbon. Gunakan kain yang bersihkan dan lapkan dengan petrol pada bahagian depan dan belakang butterfly valve. Jangan sentuh butterfly valve. Cuma bersihkan bahagian yang berkarbon hitam sahaja. Bahagian tepi throttle body yang bertutup dengan plastik hitam  jangan kenakan dengan petrol. Takut short pula litar di dalamnya. 
.   Bersihkan bahagian yang ditunjukkan dengan anak panah merah. Yang kuning menunjukkan butterfly valve

.  Bahagian belakang juga perlu dibersihkan.
.  Ruangan antara butterfly valve dengan rongga throttle body juga perlu dibersihkan 
. Elakkan  bahagian ini dari terkena petrol

Ruangan antara butterfly valve dengan rongga throttle body juga perlu dibersihkan dengan menitiskan petrol ke ruangan tersebut. Titiskan sahaja sebab takut tersentuh butterfly valve. Nak guna lidi pun boleh untuk bersihkan ruangan tersebut.
   Lepas cuci baru nampak berkilat.

Selepas bersihkan karbon lap permukaan yang masih ada petrol dengan kain yang kering.  Kalau masih ada petrol pada bahagian dalam throttle body ini, susah pulak nak hidupkan enjin. 

Akhir sekali pasang semula throttle body pada tapaknya. Ikat skru throttle body ini secara bersilang dan sikit demi sedikit. Jangan terus ketatkan pada satu skru kemudian ketatkan skru yang lain. Ini dapat merapatkan permukaan throttle body dengan sekata dan tiada kebocoran. Kemudian pasangkan semula socket d an hose yang berkaitan. Selepas siap pasang bolehla try start enjin. Kalau dilakukan dengan betul enjin akan jadi lebih stabil


Saturday, May 27, 2023

Brek belakang bocor

Bagi kereta yang menggunakan  drum brek pada tayar belakang selepas beberapa tahun pasti akan menghadapi masalah minyak brek bocor. Antara model proton yang menggunakan drum brek atau brek gelendong adalah Saga, Iriz dan Exora cps. Kalau tak perasan kebocoran ini memang akan tersangkut di tengah jalan. 

Exora CPS saya dah dua kali mengalami masalah brek belakang yang bocor. Punca kebocoran adalah pada brake pump atau wheel cylinder. Pertama kali kena sewaktu memandu di highway PLUS. Nasib baik perasan Dan terus drive perlahan-lahan ke bengkel. 

Kali ini saya nak kongsikan cara menukar brake pump pada tayar belakang Exora. Untuk menukarnya kena jack bahagian belakang dan buka tayar. Pastikan ada jack stand sebagai langkah keselamatan. Bila dah buka tayar anda akan nampak brake drum. Brake drum ini perlu dibuka, jika tak pernah dibuka memang agak ketat nak tanggalkan. Boleh ketuk dengan tukul getah di sekeliling brek drum ini. Kalau tak boleh juga kena masukkan skru pada satu lubang di brek drum tersebut.
.  Masukkan skru di sini untuk 
   buka drum 
.   Boleh juga ketuk dengan 
    tukul getah di sekeliling 
    drum
Bila dah buka drum anda dah boleh nampak brek pump di Antara brake shoes.
.  Ini dia brake pump yang dah ada kesan minyak brek 

Sekarang kita perlu buka brake pump ini. Sebelum buka kena adjust brake shoes adjuster supaya kedua-dua brake shoes tak bersentuh dengan brake pump. Caranya gunakan skru driver yang pipih untuk memutarkan  skru adjuster. Tolak sikit lock adjuster di bahagian tepi adjuster tu dengan skru driver. Kalau tak susah nak pusingkan adjuster.
.  Pusing skru ni ke bawah untuk menjarakkan brake shoes sebelah kiri dan kanan

Kena ada spanar saiz 10 mm dan 13 mm untuk buka brake pump. Ada dua skru 10 mm yang mengikat brake pump ini. Satu lagi yang perlu dibuka adalah brake line bersaiz 13 mm.
.  Dua skru yang mengikat brake pump di bahagian belakang
.   Nat yang mengikat brake 
    line

Mula-mula longgarkan dulu nat pada brake line. Kena hati-hati semasa membuka nat pada brake line sebab agak lembut sedikit berbanding nat biasa. Seeloknya balut sedikit tape pada spanar untuk mengelakkan nat rosak. Kemudian longgarkan skru brake pump. Buka habis nat brake line dan seterusnya tanggalkan skru brake pump.
.   Brake pump yang lama dah berminyak sebab ada leaking pada piston.

Seterusnya langkah untuk pasang brake pump yang baru. Harga yang baru dalam RM 30 lebih sahaja.
   brake pump yang baru
Pasang brake pump yang baru pada tapaknya. Ikat dua skru pada badan brek pump dengan longgar dahulu. Kemudian pasangkan brek line pada brake pump. 
.  Pasang brake pump baru         pada tapak brek
.   Pasang brake line pada        
    brake pump

Kemudian ketatkan dua skru pada tapak brake pump. Jangan ikat terlalu ketat nanti loose pula threadnya. 

Akhir sekali kena buat bleeding iaitu keluarkan angin yang dah masuk ke dalam sistem brek bila kita buka brek line. Kalau tak buat step ini nanti bila tekan brek akan rasa kosong. Sebab udara di dalam brek line akan dimampatkan dan kurang tekanan pada piston yang menekan brek pad. Untuk buat bleeding anda perlu satu hos plastik bersaiz 5 mm atau 6 mm diameternya. Kalau masih guna brake pump yang original kena guna hose bersaiz 6 mm. Kalau guna yang OEM biasanya kena guna yang lebih kecil 5 mm. 

Hose ini anda perlu lekatkan pada valve untuk bleeding pada brake pump. pastikan ianya benar-benar ketat, jika tak ketat udara boleh masuk semula ke dalam sistem
.  Pasangkan hose pada bleeding Valve 
.  Ini bleeding valve

Satu lagi barang yang diperlukan adalah botol yang lutsinar. Tak kisah botol air mineral atau botol kat kedai 2 ringgit. Janji boleh nampak aras minyak brek di dalamnya. Masukkan sedikit minyak brek di dalamnya. 
.  Isi sedikit minyak brek dalam bekas

Kemudian masukkan hose ke dalam bekas yang berisi minyak brek. Pastikan hujung hose tersebut tenggelam di dalam minyak brek. Satu hujung hose dipasang pada bleeding valve dam satu hujung lagi di dalam bekas plastik. 

Satu lagi langkah yang penting pada bahagian tengah hose ini perlu diletakkan pada aras yang lebih tinggi daripada aras bleeding valve. Tujuannya supaya gelembung udara yang dipam keluar daripada brek line tidak masuk kembali ke dalam brake pump. Gelembung udara akan terperangkap di bahagian hose yang paling tinggi dan tidak akan turun ke bleeding valve.

Bila dah siap pasang hose, buka cap tangki minyak brek di enjin bay. Tambah minyak brek dalam tangki simpanan jika arasnya dah berkurangan

 Seterusnya pasang semula brake drum, kalau tak pasang nanti piston dalam brake pump akan terkeluar.
.  Pasang dulu drum sebelum 
   tekan pedal brek

 Kemudian hidupkan enjin dan buka bleeding valve pada brake pump. Pam pedal brek sampai jejak ke lantai 4 hingga 5 kali. Pam dengan perlahan. Kemudian perhati pada hose, minyak brek perlu ada di sepanjang hose tersebut dan tiada gelembung udara atau minyak brek di dalam hose tersebut nampak terputus. 

Kalau ada gelembung udara kena pam lagi pedal brek tiga atau empat kali lagi. Sebelum itu kena tambah dulu minyak brek di dalam tangki simpanan. Pastikan sentiasa ada minyak brek di dalam tangki simpanan, kalau kering kena buat bleeding pula pada ke empat-empat brek. 
  Buka bleeding valve dengan 
  spanar saiz 8 mm

Jika dah tiada gelembung udara di dalam hose maka bolehlah kuncikan bleeding valve. Seterusnya tutup cap tangki simpanan. Kemudian laraskan semula brake shoes. Tolak gear pada adjuster ke atas supaya brake shoes jadi rapat semula. Sambil adjust kena masukkan semula drum pada tapaknya. Cuba pusingkan drum tersebut, kalu masih berpusing longgar kena Laras semula sehingga rasa ada geseran antara drum dengan brake shoes. 

Friday, May 12, 2023

Masalah suhu enjin naik Proton Iriz dan Pesona

Masalah temperature enjin yang tiba-tiba naik melampau menjadi masalah utama pemilik iriz dan pesona. Ada yang masih dalam warranty lagi pun dah kena masalah ini. Memang sakit hati bila kereta masih baru tapi dah ada masalah overheat. 

Punca masalah ini adalah disebabkan oleh pusat servis sendiri yang tidak mencampurkan coolant di dalam air radiator. Selain dari itu jika ada letak coolant pun adalah dari jenis yang tak berkualiti. Long life coolant amat penting dalam mengelakkan karat dalam sistem penyejukkan kereta.
.  Keadaan radiator iriz yang 
   berkarat

 Komponen sistem penyejukkan yang mudah berkarat seperti radiator, water pump, paip water pump, hose radiator, thermostat Dan juga radiator cap. Bila ke enam-enam komponen ini dah berkarat jika kita repair satu sahaja komponen masalah akan berulang sebab ada lima lagi yang akan bermasalah. Ada yang dah servis radiator tapi masih lagi overheat. Mungkin radiator dah tersumbat atau pun hose radiator dan paip water pump dah tersumbat. Paling teruk kalau water pump dah berkarat, memang tak boleh nak gerakkan air ke seluruh sistem. Jadi jangan seronok sangat kalau dah flush radiator dan rasa lepas ini tiada lagi masalah overheat. Karat daripada komponen yang lain boleh menyebabkan radiator tersumbat semula. Jadi kena tukar semua komponen penyejukkan jika nak hilangkan terus masalah ini. Saya memang dah kena masalah overheat ini terpaksa tukar dua radiator sebab dah tersumbat teruk. Terpaksa check lima komponen yang lain baru dapat temperature yang normal semula.

Untuk mengelakkan masalah overheat ini kita kena cegah ia sebelum ia berlaku. Dapat sahaja kereta baru terus buang air dalam radiator dan masukkan coolant dan air bateri. Kemudian dalam enam bulan sekali tukar coolant dalam radiator. Kalau dapat buat macam ini barulah terjaga sistem penyejukkan enjin. Harap pengguna-pengguna baru iriz dan pesona dapat beri perhatian kepada masalah sistem penyejukkan enjin kereta ini. Biasanya kalau first time beli kereta tak pandai pasal kereta. Nak tukar coolant pun tak tahu, jadi bolehlah pergi ke bengkel untuk mengelakkan masalah lebih besar. Boleh putus head gasket kalau overheat enjin makan modal besar nak repair.

Saturday, March 25, 2023

Stereng Exora senget teruk

Stereng Exora ni bermasalah lagi, Kali ini ia senget dengan lebih ekstrem. Setiap kali apabila pusing ke kiri atau ke kanan ia tidak mahu lagi berada pada kedudukan asal. Sampai kedudukan stereng 45 darjah senget daripada asal. Kalau pusing habis ke kiri dia senget 45 darjah  ke kiri, kalau pusing habis ke kanan dia senget 45 darjah pula ke kanan. Sebelum ini masalah stereng cuma tertarik sikit ke kiri. 

Jadi takde cara lain kecuali kena tengok kat bawah kereta ni apa jadi dengan stereng rack. Macam biasa kena jack kereta agak tinggi sikit dan tahan dengan jack stand. Mula-mula saya cuba tukar cushion stereng. Tapi lepas beberapa hari masalah berulang kembali. Jadi kena cari sekali lagi masalahnya. 

Rupa-rupanya masalah ini berpunca daripada bush stereng rack. Saya nampak bush ini macam dah senget sedikit. Bila diputar skrunya pun dah rasa longgar. Jadi terpaksalah tukar baru. Harganya pun tak mahal.
.  Keadaan bush yang lama,         dah rosak teruk

Cushion stereng rack lebih baik guna yang rubber berbanding silikon. Walaupun silikon lebih keras dan tahan lama, ia tak boleh grip stereng rack dengan lebih kuat berbanding rubber. Saya dah cuba kedua-dua jenis ini, jenis rubber saya rasa lebih ketat mengikat stereng rack. Stereng tak senget ke kiri atau ke kanan bila permukaan jalan berubah. 
   Cushion jenis silicone  
   warna biru  kurang grip
   Cushion jenis rubber warna 
    hitam lebih  grip

Untuk bush stereng rack lebih senang guna jenis silicone. Ianya lebih mudah untuk dipasang berbanding jenis rubber. 

Lepas tukar stereng rack bush ni baru dapat alignment yang terbaik. Alignment pun buat secara manual sendiri. Takdela kena bayar apa-apa. Banyak dapat jimat duit.

Thursday, March 23, 2023

Hand brake Iriz tak melekat

Bila dah lama tak tukar  gunakan kereta bila tarik hand brake rasa ianya tak melekat. Kereta masih bergerak walaupun dah tarik hand brake paling maksimum. Untuk selesaikan masalah ini kita kena adjust semula drum brake supaya ia melekat semula. 

Untuk proton Iriz ada perbezaan sedikit cara nak buka drum brake berbanding model proton yang lain. Pertama sekali kena buka tayar dahulu dan tahan dengan jack stand. Nak kerja bawah kereta ni kena ada langkah keselamatan, takde jack stand kena letak dua jek biasa biasa untuk melindungi diri kita. Kalau satu gagal ada satu lagi boleh tahan kereta. Letak sekali tayar yang dibuka tadi  di bawah kereta. Nak buka brake belakang ni kena tambah lagi langkah keselamatan memandangkan kita akan buka hand brake maka kereta akan boleh bergerak. Mesti ada stopper kat tayar untuk halang kereta bergerak.

Kemudian kena buka nat pada bahagian tengah roda. Untuk buka nat ini kena buka dulu covernya dengan menggunakan skru driver. Bila dah dapat buka cover boleh nampak nat di dalamnya. Untuk buka nat ini perlukan socket bersaiz 31 mm. Agak mahal juga harga socket ini, saya beli dengan harga RM 30 di kedai hardware. Gunakan breaker bar atau sambung socket extension dengan batang paip yang panjang. Agak ketat untuk membuka nat saiz 31 mm ini.
.  Ini socket saiz 31 mm. 
    Ketuk skru driver pada 
     bahagian ini

.Cover nat dah dibuka dan nat dah dilonggarkan 

Kemudian bolehla tanggalkan brake drum daripada  tapaknya. Untuk tanggalkan brake drum ini kena turunkan hand brake, kalau tidak ia akan menyebabkan brake drum tidak boleh bergerak langsung. Berjaga-jaga semasa melepaskan hand brake takut kereta akan bergerak. Pasang stopper dulu pada tayar depan. Kalau dah ada stopper pada tayar, kereta tidak akan bergerak. Kalau brek drum ini agak ketat juga, gunakan tukul untuk ketuk brek drum ini untuk melonggarkannya. Dah ketuk dua atau tiga kali bolehla dibuka dengan mudah. 
 Selepas ini boleh adjust kedudukan brake shoe supaya lebih rapat pada brake drum. Untuk itu kena ubah adjuster yang melekat pada brake shoes. 
.   Ini adjuster untuk 
     mengubah kedudukan 
     brake shoes

Ada gear pada adjuster ini yang boleh dipusingkan ke atas atau ke bawah. Boleh gunakan skru driver untuk menolak gear ini ke atas Dan bawah. Selalunya gear ini keras dan sukar untuk ditolak. Jadi sembur dulu dengan WD40 untuk memudahkan pergerakkannya. Jika gear ini ditolak ke atas ianya akan menolak brake shoes keluar dan membuatkan hand brake jadi lebih mencengkam dengan menarik sedikit sahaja lever. Sebelum tolak gear ini kena tolak dahulu lock yang mencegah gear ini daripada berpusing pada bahagian bawah gear ini dengan skru driver
.  Tolakkan gear ini ke atas 
    untuk menolak keluar       
    brake  shoes.

Jika terlebih pusing brake drum tak boleh masuk pula pada tapaknya. Jadi kena adjust semula gear tadi ke bawah sedikit sampai brake drum boleh muat. Sebelum pasang semula brake drum ada baiknya kita bersihkan segala habuk pada break ini dengan brake clean spray. Jadi brek yang bersih akan kurang keluarkan bunyi yang tidak menyenangkan. Memang banyak habuk dalam brek jenis ini. Laraskan kedua-dua brek pada kedua-dua tayar. Kalau anda cuma Lara's sebelah tayar sahaja ia tak cukup kuat untuk menahan kereta

Bila dah siap pasang semula bolehla uji parking brek ini di tempat yang curam sedikit. Kalau dibuat dengan betul anda tarik sedikit sahaja lever kereta akan tidak bergerak. 

Sunday, March 5, 2023

Tukar bateri remote iriz

Remote untuk kereta Iriz agak cepat habis baterinya. Seingat saya dalam dua tahun dah habis bateri. Kali ini saya nak tunjukkan cara untuk menukar bateri remote iriz. Nampak senang tapi ramai juga yang tak tahu dan pergi ke kedai jam untuk menukar bateri.Kadang kala bukan sebab tak tahu tapi malas nak buat sendiri Bila pergi kedai memang agak mahal upahnya. Padahal murah sahaja harga bateri tu. Bateri boleh beli kat kedai D.I.Y sahaja. 

Mula-mula kena buka dulu kunci dalam remote ini. Pada bahagian belakang remote ini ada button yang perlu anda tekan. Tolak button ini ke kanan dan kemudian tarik kunci keluar
. Tolak button ini ke kanan
. Kunci dah boleh ditarik
. Kunci yang anda boleh gunakan waktu kecemasan
Seterusnya kena buka casing remote ini menggunkan skru driver kecil atau gunakan apa sahaja alat yang boleh untuk mengumpil casing. Umpil pada bahagian atas casing 
. Umpil casing dengan skru driver

Casing akan terbuka kepada dua bahagian, satu bahagian mengandungi bateri satu bahagian lagi adalah papan litar 
.   Papan litar remote
.   Bateri yang perlu ditukar

Sebelum keluarkan bateri perhatikan kedudukan bateri ini dipasang iaiti bahagian negatif dan positifnya. Kemudian keluarkan bateri yang lama, boleh terbalikkan casing yang ada bateri dan ketuk-ketuk sikit untuk menanggalkan bateri. Kalau ketat sangat umpil berhati-hati dengan menggunkan skru driver kecil.  Pada bateri yang lama ini di bahagian belakangnya ada tertulis saiz bagi bateri ini. 
.  Ini bahagian positif bateri 
   perhatikan kod bateri

Cari bateri yang mempunyai kod yang sama seperti bateri asal. Kod yang asal CR2032. Kalai lain kod nanti saiz bateri tak sama. Bateri ini ada boleh didapati di kedai jam, D.I.Y dan di IKEA. Nak yang original boleh dapatkan di kedai jam, mungkin boleh tahan lebih lama. Kalau beli tempat lain boleh dapat satu papan bateri boleh guna bertahun-tahun. 

Pasangkan bateri yang baru kemudian pasang semula casing. Berhati-hati jangan jatuhkan papan litar ini takut rosak pula bukannya murah nak buat baru. Kereta sekarang ada macam-macam ciri keselamatan. Kalau remote rosak langsung tak boleh hidupkan enjin. Kelebihannya pula ia boleh menyelamatkan kenderaan anda daripada mudah dicuri. Bila dah siap pasang pastikan ianya ketat dan tidak mudah tertanggal semula. Lepas ini bolehla test remote pada kereta anda. 

Tuesday, February 28, 2023

Masalah Power Window Iriz

Kereta Iriz saya yamg baru berusia 3 tahun dah mengalami masalah power window  tak boleh naik atau turun. Masalah power window adalah biasa bagi model Wira tapi sekarang ni dah menjangkit pula pada model Iriz. Kalau model Wira saya biasa kena tukar setiap dua tahun sekali. Tak jadi masalah kalau pandai tukar sendiri. Bagi yang tak pandai tukar sendiri memang rasa macam masalah besar. Mana taknya kalau kena masa musim hujan mahu bertakung air dalam kereta. 

Kalau kereta ada warranty takde masalah boleh minta pusat servis untuk tukar baru. Tanpa bayaran yang dikenakan. Tapi ada sesetengah pusat servis yang mengada-ngada nak suruh kita buat appointment dulu. Dah kereta tak boleh tutup tingkap macam mana nak tunggu sehingga tarikh appointment. Mesti nak kena repair cepat. Cubala cerdik sikit pusat servis ni. Satu lagi masalah spare part pula takde, kena tinggal kereta beberapa hari kat pusat servis. 

Masalah power window ini sebenarnya berpunca dari dua komponen utama. Yang pertama adalah power window regulator iaitu komponen yang memegang cermin tingkap. Ada kabel yang akan menarik cermin ini naik dan turun. Komponen yang kedua adalah motor yang akan menggerakkan regulator. 

Kerosakan yang biasa berlalu adalah pada regulator. Kabel regulator ini akan berkarat dan putus atau pun ia akan menyekat pergerakan pulley pada regulator. Kabel ini mungkin dibuat dengan logam yang tidak tahan karat, ini menyebabkan ia cepat berkarat. 
     Kabel ini selalu bermasalah

Komponen kedua yang mudah rosak adalah motor elektrik yang menggerakkan regulator. Bahagian yang mudah rosak  pada pada motor adalah gearnya. Gear ini juga akan cepat haus jika pergerakan cermin terlalu ketat. Kualiti plastik yang kurang baik menyebabkan is mudah rosak.
   Gear pada motor ini akan rosak jika pergerakan cermin menjadi ketat 

Kalau nak repair power window ni tak payah tukar dua-dua regulator dan motor serentak. Yang biasa rosak adalah regulator sahajai, motor boleh tahan lama. Biasa bengkel nak tukar satu set motor dan regulator sekali. Jadi apa jadi pada motor yang masih elok tu, tentu sahaja akan dijual semula sebagai barang second kalau owner tak bawa balik. Kali ini saya tak tukar sendiri regulator power window sebab masih ada warranty. Nak tukarnya tidaklah susah sangat sebab dah banyak kali tukar bagi model wira. Mungkin lain kali saya akan cerita pula cara nak ganti sendiri. Kali ini cuma nak kongsi masalah berkenaan power window