Infoscript

Sunday, January 16, 2022

Tukar antena Exora

Antena kereta kalau dah pakai lama akan berkarat dan boleh menyebabkan radio kereta boleh hilang siaran. Kalau berjalan jauh dan radio pulak tak dapat siaran memang boring. Tak dapat dengar siaran radio tempatan. Contohnya kalau dah sampai ke utara tak boleh dengar loghat utara, kalau sampai pantai timur tak dapat dengar longhat pantai timur. Kalau saya memang suka dengar stesen radio tempatan. Malas nak bawa sendiri mp3, dah ada stesen radio percuma dengar sahajalah. 

Sebelum anda tukar radio player baru atau lebih canggih lagi tukar head unit android kita boleh cuba tukar dulu antena. Satu perkara berkenaan radio player baru kalau anda ingin menukarnya, pastikan beli yang berjenama dan lebih mahal. Sebabnya kalau beli yang murah-murah ni memang siaran radio akan jadi tak jelas dan bising Radio ini takde noise reduction dan tak boleh menangkap siaran dengan baik. Lagi teruk kalau anda rev sikit enjin boleh dengar bunyi alternator pada siaran radio. Radio yang original memang terbaik untuk dapat siaran radio yang jelas dan tiada bunyi bising. 

Untuk tukar antena ni tak susah. Ada dua bahagian antena yamg boleh ditukar. Satu yang bahagian antena  yang mudah ditanggalkan, satu lagi tapak antena yang melekat pada body kereta. Anda bokeh beli bahagian antena samada nak gunakan yang original atau pun nak jenis aftermarket. 
ini antena original, ada dua bahagian

Harga antena baru dalam RM 50-70 bagi yang original. Kalau after market lagi murah. Mula-mula kita buka dulu yang bahagian luar. Mudah sahaja anda cuma perlu buka pintu depan dan berdiri pada bahagian tepi pintu. Kemudian pusingkan bahagian antena yang panjang ini arah lawan jam. Sebaiknya buat waktu pagi kalau waktu tengahari memang panas atas bumbung kereta ini. Bila dah boleh keluarkan antena yang lama perhatikan keadaanmya. Kalau nampak teruk sangat pasangkan antena yang baru sahaja. Sebelum pasang antena baru semburkan sedikit WD40 ke tapak antena Biasanya tapak antena ni memang akan berkarat teruk. 
Ini keadaan tapak antena yang lama dah berkarat teruk juga. Cuba spray dengan WD40 dulu.
.  Antena yang lama dah berkarat, elok diganti baru

Lepas spray dengan WD40 pasangkan antena baru pada tapak antena.kemudian test reception radio anda. Kalau dah boleh dapat reception yang jelas dan boleh dapat terima banyak stesen radio tugas anda dah selesai. Kalau masih tak jelas juga anda kena buat langkah seterusnya.

Langkah yang kedua anda perlu buka tapak antena. Ianya tak boleh dicungkil keluar daripada atas. Tapak antena ini diikat dengan skru daripada bahagian dalam . Untuk buka tapak  antena ni anda kena masuk ke dalam dan buka panel lampu di bahagian depan. 
Buka plastik cover lampu ini. Kemudian buka skru yang mengikat panel lampu ini

Bila dah buka panel lampu jangan biarkan ia tergantung nan putus pula wayarnya. Anda boleh selitkan pada sunshade di bahagian tepi. 

Selitkan panel lampu ini supaya tak tercabut wayarnya jika tergantung

Kemudian lihat di dalam lubang di bawah panel lampu. Ada nat untuk membuka tapak antena. 
Ini nat yang perlu dibuka 


Gunakan spanar bersaiz kecil untuk buka nat ini.

Selepas buka nat antena anda boleh cabut tapak antena dengan mudah. Periksa dulu keadaan tapak antena kalau elok lagi boleh guna semula. Kalau nampak dah teruk sangat bolehla ganti dengan yang baru. Tarik sahaja tapak antena ini di bahagian bumbung lepas natnya dibuka. Kemudian pasang tapak yang baru. Bila pasang tapak yang baru pastikan diikat dengan agak ketat. Ini dapat mengelakkan air masuk ke dalam kereta melalui lubang antena. 

Bila dah siap pasang tapak pasang pula antena yang baru. Akhir sekali uji penerimaan siaran pada radio player. Kalau semakin jelas siaran yang diterima anda dah berjaya selesaikan masalah radio anda. Kalau tak berjaya mungkin radio player anda yang bermasalah  atau pun kabel antena dah berkarat. 

Sunday, January 2, 2022

Tukar speaker Exora

Kereta Exora saya ada masalah dengan speaker. Hanya speaker depan sebelah kiri sahaja berfungsi, speaker yang lain semuanya dah senyap sunyi. Kalau dah tahu speaker memang rosak bolehla tukar dengan yañg baru Jadi kali ini saya nak tukar speaker kat pintu Exora. Untuk tukar speaker ni kena buka dulu panel pintu atau pun door trim. 

Untuk buka panel pintu kena buka dulu cover bagi handle pintu. Ada dua skru yang perlu dibuka. Lepas buka skru tarik sedikit handle sebelum boleh keluarkan cover handle ni.

. Buka dua skru ini dan tarik cover ini keluar.

Kemudian buka skru pada panel pintu. Ada satu skru sahaja di bahagian tepi. Selepas ini buka pula panel suis tingkap power window. Ada satu skru sahaja di bahagian dalam panel suis power window. 
.  Buka skru ini

Untuk keluarkan panel suis ini boleh gunakan kuku sahaja tak payah guna skru driver leper. Kalau guna skru driver nanti lekuk pula bahagian panel pintu ni. Bila dah umpil sikit guna kuku boleh tarik dengan tangan. Tarik di bahagian belakang dahulu selepas itu tarik di bahagian tengah dan akhir sekali tarik sedikit ke belakang untuk mengeluarkan panel suis ini. Ada soket di bahagian bawah panel suis ini yang perlu dibuka di bahagian depan dan belakang panel ini
ini soket di bahagian depan panel suis. Anda perlu tarik ke bawah.
   Soket di bahagian belakang panel ini juga perlu dibuka. 


Untuk soket di bahagian belakang panel ini ada button yang boleh ditekan untuk release soket ini. 
   tekan button kecil ini untuk release soket ini.

Lepas tanggalkan panel suis letakkan di tempat yang selamat, mahal harganya ni jangan bagi rosak. Seterusnya tanggalkan panel pintu, gunakan tangan sahaja tarik bahagian bawah panel pintu dengan perlahan-lahan. Jangan ganas sangat nanti pecah pula panel pintu.

Satu masalah untuk tanggalkan panel pintu ini adalah bahagian lock pintu di bahagian atas. Cara nak lepaskan pintu daripada lock ini dengan menolak bahagian bawah panel ke atas dan naikkan panel pintu melepasi lock tersebut. 

Bila dah dapat tanggalkan panel pintu anda akan nampak speaker radio di bahagian bawah sebelah kiri. 
    ini dia speaker Exora

Ada tiga skru yang mengikat speaker ini pada pintu. Buka ke tiga-tiga skru ini dan tanggalkan speaker. Ada satu soket yang perlu dibuka di bahagian belakang speaker ini.
.  Soket ini perlu dibuka sebelum boleh keluarkan speak er. 

Bila soket pada speaker ini dah boleh dibuka anda perlu lihat pada bahagian belakang speaker  untuk lihat spesifikasi speaker ini

  Perhatikan spesifikasi bagi speaker ini. 

Kemudian bolehla order speaker baru atau pun repair speaker lama ini. Ada speaker yang murah dalam RM 20 - 30 kalau bajet besar boleh beli yang mahal  Dah dapat speaker baru boleh pasang semula speaker, reverse sahaja kaedah membukanya sebelum ini. Kalau dapat speaker yang lain soketnya daripada yng original anda kena ubahsuai sikit wiring boleh solder wayar pada tapak speaker baru dan tap pada soket yang asal.
.   Boleh sambung wayar pada speaker baru kalau tak sesuai dengan soket asal

 Speaker pada bahagian pintu yang lain juga cara menukarnya juga sama seperti pintu sebelah pemandu yang saya buat ini. Semoga dapat membantu bagi pemilik-pemilik Exora yang menghadapi masalah speaker. Tukar yang murah pun boleh, tapi kalau anda memang minat dengar lagu bolehla beli yang mahal lebih puas hati

Tuesday, December 21, 2021

Tukar brek pad Exora

Lama dah tak tengok brek pad Exora dah 10 tahun tak pernah tukar. Kereta ini tak banyak berjalan jadi lambat sikit nak habis brek padnya. Tapi bila dah terlalu lama dah tak sedap untuk dipakai, bila nak berhenti terasa agak jauh. Ada baiknya kalau brek pad dah terlalu keras lama kita tukar sahaja. 

Brek pad ni ada yang mahal dan ada yang murah. Kalau terlalu murah pula ia terlalu keras dan boleh merosakkan rotor. Cara nak tukar tak susah sangat. Kalau nak beli brek pad biarlah yang harganya sederhana tapi  kalau nak yang mahal lagi baik. Harga dalam RM 80 - 90 pun dah ok.

Alat yang diperlukan adalah spanar saiz 14, clamp, jek kereta dan jack stand. Pertama sekali jek kereta dan buka tayar. Pasangkan jack stand di bawah kereta untuk lebih terjamin keselamatan. Kalau guna jack hydraulic ada kemungkinan bila dah lama tak digunakan seal dah tak begitu baik dan mungkin menyebabkan berlaku kebocoran dan boleh membahayakan kerana jek akan terturun sendiri. 

Bila dah buka tayar anda boleh lihat brek kaliper dan brek pad. Kita kena buka satu skru pada bahagian baeah brek kaliper ini. Sebelum itu pastikan keadaan brek kaliper ini bergoyang-goyang atau tidak. Kalau ia nampak longgar anda kena tukar pin bagi brek kaliper ini

.   Ini brek kaliper exora

Langkah seterusnya buka skru bahagian bawah brek kaliper ini dengan spanar saiz 14 mm. Anda kena tahan pin di bahagian belakang skru ini dengan spanar untuk mengelakkan pin berputar sekali semasa nak menanggalkan skru. 
Longgarkan skru di bahagian bawah kaliper 

    skru yang perlu dibuka
.  Buka skru ini

Tahan pin di belakang skru dengan playar atau spanar

Bila dah buka skru kaliper ini anda boleh tarik bahagian tengah kaliper ini.
.  Bahagian ini boleh ditarik ke atas

.  Boleh nampak brek pad bila dah tarik bahagian tengah kaliper ini ke atas

Bila dah tarik bahagian tengah kaliper ini ke atas anda boleh nampak brek pad di dalamnya . Brek pad ini boleh ditarik keluar. Boleh tarik sebelah atas atau sebelah bawah dulu. Keluarkan kedua-dua brek pad sebelah dalam dan sebelah luar. 
. Tarik bahagian bawah brek pad ini untuk mencabutnya keluar
   Keluarkan juga brek pad sebelah dalam
. Brek pad lama dah dikeluarkan

Sebelum pasang brek pad baru boleh sembur brek kaliper dengan spray brek cleaner untuk bersihkan kotoran yang melekat pada brek. Seterusnya pasangkan brek pad yang baru. Pastikan kedudukan pad sama seperti pad yang asal. 
    Brek pad baru dah dipasang

Bila kita masukkan pad yang baru kaliper tak boleh ditutup sebeb ianya lebih tebal dan akan tersangkut pada piston yang menolak brek pad ini pada rotor. Jadi kena tolak piston ini dengan menggunakan clamp. Untuk tolak gunakan clamp buka dulu penutup tangki minyak brek di atas master brake pump. 
.    Gunakan clamp seperti ini untuk tolak piston ke dalam. Ini gambar kereta lain tak sempat nak ambil gambar untuk exora

Kalau dah buka kaliper ini ada baiknya kita sapu gris pada pin kaliper ini supaya ia tak jem. Tapi kali ini saya tak sapu gris sebab nak cepat. 

Bila kaliper dah boleh ditutup pasangkan semula skru pada kaliper di bahagian bawah. Jangan terlalu ketat takut loose pula skru ini. Pastikan kaliper ini dipasang dengan kemas dan tak longgar. Kalau dah pasang kemas masih juga rasa longgar ini disebabkan piston masih belum menolak brek pad lagi, jangan risau. 

Selepas ini pasangkan semula tayar dan turunkan kereta dari jek. Kemudian cuba tekan  pedal brek beberapa kali. Pada mulanya anda akan rasa kosong sebab piston masih belum menolak brek pad. Bila dah rasa ketat semasa menekan pedal brek maknanya dah boleh guna brek tersebut. Selepas ini cuba bawa kereta perlahan-lahan dan uji brek kereta ditempat yang lapang. Kalau tiada apa-apa gegaran semasa brek anda dah berjaya. Taklah susah sangat untuk menukar brek pad ini. 

Sunday, December 19, 2021

Tukar motor kipas radiator Exora

Jika anda dah  menggunakan kereta Exora ini selama 10 tahun atau dah melebihi 100 k km perjalanan maka anda perlu berhati-hati dengan motor kipas radiator kerana ia boleh rosak dengan tiba-tiba. Paling malang ketika anda sedang dalam perjalanan bercuti. Tiba-tiba temperature kereta naik waktu berada di traffic light. Memang boleh panik bila tiba-tiba aircond pun akan terasa panas bila temperature enjin naik. 

Kalau tak mahu kena masalah temperature enjin naik semasa dalam perjalanan dengan usia kereta melebihi 10 tahun bolehla beli kereta baru. Tak payah pening-pening nak fikir apa komponen yang akan rosak. Tak rasa risau jika nak berjalan jauh dengan usia kereta yang dah lanjut. 

Kalau bajet tak cukup nak beli kereta baru bolehla tukar motor radiator ini. Modal tak besar, untuk motor yang original APM boleh dapat dalam harga RM 160 - 170. Ada juga yang murah RM 80 - 120 tapi saya taka galakkan anda membelinya sebab motor yang ini hanya untuk 120 watt. Sedangkan motor yang asal berkuasa 160 watt. Jika gunakan yang 120 watt nanti ia akan mudah rosak. Jadi tambah duit sikit dapat bertahan lagi 10 tahun.

Nak tukar motor ini tak susah pertama sekali anda perlu tanggalkan hos bagi air intake.
Kemudian tanggalkan  hos pada tangki air simpanan. 

Selepas itu tanggalkan pula housing bagi kipas radiator. Sebelum itu kena buka dulu soket bagi motor radiator. Tekan sahaja pada bahagian jantan soket ini iaitu bahagian di sebelah kanan, dan tarik keluar. 
soket di bahagian kanan gambar ini perlu dibuka dahulu
Tak berapa jelas dalam gambar ini

Buka dua  skru di bahagian atas housing radiator ini. Kemudian boleh tarik dengan berhati-hati jangan sampai terlanggar radiator di depannya. Bila dah tanggalkan housing radiator ini letakkan di atas lantai dengan bahagian kipas menghadap ke atas. Buka dulu kipas ini.
.  Gunakan spanar bersaiz kecil untuk membuka nat pada kipas radiator. 

Kemudian buka pula skru yang mengikat motor kipas pada housing. 

.  Ada tiga skru yang perlu dibuka pada motor kipas ini

Sebelum boleh tanggalkan motor ini daripada housing kena tanggalkan dulu soket. Ada cara untuk membukanya. Kalau kita tarik sahaja ia tak boleh tercabut. Di bahagian bawah soket ini ada bahagian yang perlu ditekan sebelum boleh menanggalkan soket. 
.  Ada lock dibahagian tengah soket ini yang anda perlu tekan dengan skru driver leper sebelum boleh buka soket ini.

Selepas soket dah berjaya dibuka anda boleh keluarkan motor radiator dan pasangkan motor yang baru. Pastikan motor yang baru mempunyai tapak yang sama dengan motor yang asal. Lebih baik anda buka dulu motor yang lama dan bawa sekali motor lama ke kedai spare part. Jadi boleh mengelakkan anda tersilap beli. Untuk pasang semula cuma ingatkan semula apa yang telah anda buka sebelum ini mengikut turutan yang betul.Semasa memasang semula hosing jangan ikat skru terlalu ketat, sebab hosing kipas ini dibuat daripada plastik kalau terlalu ketat boleh merosakkan housing kipas. Begitu juga semas memasang akru kipas pada motor, jangan terlalu ketat nanti rosak pula kipas. Setelah siap pasang uji dahulu samada kilas ini berpusing atau tidak. Hidupkan enjin dan hidupkan aircond, kalau kipas radiator berpusing dengan laju dan tidak bergoyang maka dah lengkap pemasangan anda. 

    Motor baru dah siao     
    dipasang

Bila dah siap pasang bolehla dapat mengelakkan anda mengalami masalah enjin overheat disebabkan masalah kipas tak berfungsi. Lebih baik kita cegah dulu daripada masalah ini berlaku semasa perjalanan. Kalau dah rosak tengah jalan mungkin menyebabkan kos yang lebih tinggi. Nak jimat duit dalam seratus lebih nanti rugi pula beribu. Nak ganti baru pun tak susah hanya perlukan sedikit kerajinan. Semoga sedkit ilmu ini dapat membantu semua


Saturday, December 4, 2021

Tukar fuel filter Exora

Lama dah rancang nak tukar fuel filter Exora, tapi masih tak sempat lagi. Kali ini baru sempat nak tukar. Petrol filter ni mungkin ramai yang terlepas pandang lebih-lebih lagi jika dah tak hantar kereta ke puaat servis proton. Kalau filter ini dah mula tersumbat  kuasa enjin akan terasa berkurangan. Kalau dah tukar filter ini pickup akan pulih semula kalau tiada masalah lain. 

Harga petrol filter ini tak mahal kalau yang tak original dapat dalam RM 15, kalau yang original pula RM 28 sahaja. 
    Fuel filter jenama Bosch     

Kedudukan fuel filter ini pada Exora adalah di bawah kereta berhampiran dengan tangki petrol di sebelah kanan kereta. 
.  Fuel filter asal 

Jek kereta dan letakkan jack stand di bawah kereta.  Pastikan ruang yang mencukupi untuk anda bekerja di bawah kereta  Sebelum buka fuel filter ini ada baiknya pastikan cabut dulu kunci kereta untuk mengelakkan kejadian yang tak diingini berlaku.   Untuk membuka filter ini anda perlukan spanar bersaiz kecil. Kena buka dahulu klip yang memegangnya. Selepas itu kena buka hose di bahagian depan dan belakang filter. Caranya mudah sahaja cuma perlu tekan pada bahagian pangkal hose itu. Memang ada bahagian yang boleh ditekan dihujung hos itu. Kemudian tarik keluar hos daripada filter
 
   Pada hujung hose berwarna hitam ini boleh ditekan untuk melepaskan hos

Berhati-hati apabila menanggalkan hos kerana petrol akan memancut keluar. Baik pakai cermin mata keselamatan, kalau masuk mata memang nyaya. Di dalam filter itu sendiri juga mengandungi petrol kalau ada bekas baik tadah di bawahnya. Tanggalkan hos yang bersambung kepada enjin kemudian tanggalkan yang hos yang bersambung dengan tangki mihyak. Lepas tanggalkan hos sangkutkan hos tersebut dengan dawai pada mana-mana bahagian yang boleh disangkutkan di bawah kereta supaya petrol tak mengalir keluar.

Cuba tuangkan petrol yang ada di dalam filter ke dalam bekas. Anda boleh lihat kotoran yang ada di dalam filter tersebut. 
.  Dalam bekas di sebelah filter adalah minyak kotor yang dikumpul daripada filter

Seterusnya boleh pasang filter yang baru. Pastikan semasa memasang hos pada filter anda dengar bunyi klik menunjukkan hos telah terkunci pada filter. Jika tak dengar bunyi bermaksud ia belum lagi terkunci dan hos boleh tertanggal. Selepas mengikat semula filter dengan klip, pastikan ianya tidak longgar. 

Akhir sekali sebelum hidupkan enjin anda pusingkan kunci tapi jangan sampai starter hidup, dengar bunyi pam apabila kunci diputar. Ulang dua atau tiga kali untuk pam minyak ke injector. Kemudian cuba hidupkan enjin dan lihat semula fuel filter untuk  pastikan tiada minyak yang bocor daripada filter tersebut. Kalau dah puashati bolehlah pandu uji kereta anda. Prestasi enjin akan berbeza berbanding sebelum fuel filter ditukar. 

Friday, November 12, 2021

Tukar valve cover hose Exora

Valve cover hose exora ini bila dah lama pakai memang akan merekah dan menyebabkan minyak enjin daripada valve cover akan meleleh  keluar. Fungsi hose ini adalah untuk membawa gas tidak terbakar  daripada crankase masuk ke dalam intake manifold. Enjin campro memang panas dan menyebabkan hose ini cepat merekah. 

Jika hose ini bocor ini boleh menyebabkan penggunaan minyak menjadi lebih kerana gas petrol yang berlebihan tidak digunakan semula dan enjin akan menggunakan gas daripada tangki sepenuhnya untuk membolehkan pembakaran di dalam enjin terus berlaku.

Cara menukarnya tidak susah harganya pula dalam RM 12 - 14 sahaja. Untuk menukarnya anda perlu membuka air intake hose dan juga air intake box. Buka intake hos dengan membuka tiga bolt bersaiz  mm. Selepas buka ketiga-tiga bolt tarik sedikt bahagian hos yang bersambung dengan air intake box. Goyangkan sedikit ke atas dan ke bawah dan tarik perlahan-lahan. Jangan ganas samgat dengan barang plastik nanti patah pula, nak beli baru bukannya murah. 

Selepas buka intake hose, buka pula intake box. Buka skru pada bahagian kiri dan kanan intake box tersebut. Kemudian goyang-goyangkan sedikit intake box itu ke atas dan ke bawah dengan cermat. Ada dua tapak pada bahagian bawah intake box tersebut yamg perlu ditanggalkan. Tiada skru atau bolt yamg perlu dilonggarkan cuma tarik sahaja intake box tersebut sedikit demi sedikit.
   Intake box dah dibuka

Bila intake box dah dikeluarkan maka kerja untuk menanggalkan hose lebih mudah. Gunakan playar untuk membuka hose clip. Goyang-goyangkan goyangkan sedikit hos itu ia akan tertanggal dengan mudah. Cabut pada bahagian atas dan bawah. Kemudian pasangkan hos yang baru. Pastikan hos dipasang dengan kemas pada tempatnya. 
.  Gunakan playar untuk buka         hose clip

Langkah akhir pasang semula intake box dan juga intake hos. Kemudian cuci sedikit bahagian atas hos yang bersambung dengan intake cover dengan petrol supaya nampak bersih dan kita boleh nampak jika ada kebocoran lagi selepas ganti dengan hos yang baru.Selepas ini akan rasa perbezaan dari segi penggunaan minyak, kenderaan anda akan lebih jimat berbanding sebelum menukar valve cover hose



Sunday, November 7, 2021

Tukar anti roll bar bush Exora

Semasa memandu exora baru-baru ini saya dapati pemanduan rasa tidak stabil. Bila lalu bahagian jalan yang tidak rata akan rasa tayar bergerak ke kiri dan ke kanan dan agak sukar untuk dikawal. Ada bunyi besi berlaga apabila langgar lubang atau melalui jalan yang tak rata Nak kata shock absorber, baru tukar baru  dua bulan lepas. 

Untuk pastikan apa masalah sistem suspesion kenala jack bahagian hadapan kereta dan buka kedua-dua tayar hadapan. Selepas itu gunakan besi atau skru driver panjang untuk tolak atau umpil sedikit lower arm, stabilizer link dan juga antiroll bar. Kàlau ada yg rasa longgar itulah puncànya. Dalam kes saya antiroll bar yang rasa longgar. Bila cek bush antiroll bar ini nampak dah nipis. Jadi bolehla tukar bush ini.

Harga bush ni tak mahal kalau yang tak original dalam RM 12 -14 sahaja. Kalau nak yang original RM 60 satu set. 
.   Bush antiroll bar yang baru

Untuk menukar bush ini agak leceh sebenranya sebab anda perlu baring di bawah kereta. Kalau yang tak biasa baring di bawah kereta memang rasa gerun juga takut ia jatuh ke atas badann kita. 

Peralatan yang diperlukan adalah jack stand, jack kereta, spanar saiz 14 mm dan skru driver pipih yang panjang. 

Pertama sekali longgarkan nat tayar dan jack kereta anda Letakkan jack stand di bawah kereta. Pastikan kereta stabil di atas jack stand. Cuba goyangkan sedikit kereta untuk pastikan ia stabil di atas jack stand

. Pastikan kedua-dua roda dah      ditanggalkan sebelum 
   keluarkan bush

Perlu cari kedudukan bush antiroll bar bar ini di bawah kereta. Anda perlu baring di bawah kereta untuk membuka bolt pada bracket yang memegang bush ini. Memang agak ketat nak membukanya. Anda perlukan spanar saiz 14 mm yang fleksibel hujungnya. 
   mesti ada spanar ni kalau 
   nak buka bolt bracket. 

Anda perlu berhati-hati untuk buka bracket di sebelah kanan. Ini disebabkan bracket bagi bush di sebelah kanan sangat dekat dengan paip untuk aircond. Kalau terkena paip ini semasa nak buka bolt mungkin boleh bocor paip gas aircond ini. 

  ini gambar bush yamg telah 
  dibuka braketnya

Kalau rasa ketat bolt pada bracket antiroll bar ini boleh ketuk sedikit dengan tukul. Umpil sedikit bracket dengan skru driver untuk memisahkan ia dengan bush.. Agak susah sedikit nak keluarkan bush ni sebab ia dah melekat pada antiroll bar. Anda boleh tarik bush ini ke arah lower arm dengan mudah bila bahagian bawah lower arm ini ditolak ke atas dengan menggunakan jack kereta. 

Lepaskan keluarkan bush lama masukkan bush yang baru. Pasangkan semula bracket. Pada bahagian atas bracket ini ada lubang kecil untuk alignkan kedudukan bush dengan bracket. Saya tak sempat ambil gambar sebab nak cepat siapkan exora ni untuk perjalanan jauh. 

.  Gambar selepas bush dah dibuka. Ada stopper pada bahagian dalam antiroll bar ni untuk elakkan bush daripada bergerak

Selepas tukar bush baru in pasangkan semula braket. Ada sedikti kesukaran untuk memasang bolt pada bahagian belakang braket. Kena selarikan kedudukan lubang pada braket dengan lubang pada chasis kereta. Memang susah sikit sebab tak nampak kena agak-agak sahaja. Agak lama juga nak pasang semula braket ini kalau tak biasa. Kalau nak mudah jack sedikit lower arm untuk menaikkan sedikit antirolbarr dan memudahkan braket dipasang. 
.  Tolakkan sedikit lower arm ni 
   ke atas untuk mudahkan 
    pemasangan braket

Selepas seleai pasang kedua-dua bush anda boleh uji pemanduan kereta. Kalau dipasang dengan betul dan ketat anda akan rasa kestabilan kereta akan kembali seperti baru jika tiada masalah  pada sistem suspension yang lain