Infoscript

Sunday, October 15, 2023

Masalah power window Wira

Antara masalah yang paling famous untuk model Wira adalah power window. Setiap dua atau tiga tahun pasti akan rosak. Masalah ini juga nampaknya dah berjangkit dengan model iriz. Sepanjang 20 tahun guna wira ni rasanya dah10 kali tukar. Sebenarnya tak susah pun nak repair power window ni. Kali ini sahaja baru ada masa nak tulis berkenaan power window Wira.

Komponen yang menaik turunkan cermin kereta ni terdiri daripada regulator dan motor sahaja. Biasanya kalau tak boleh gerak masalahnya pada regulator itu sendiri. Kabel pada regulator dah putus dan tersangkut pada pulley. Ini menyebabkan motor tak dapat menggerakkan cermin ke atas atau ke bawah. Motor power window ni lambat sikit nak rosak kalau tak selalu kena air. 

Untuk tukar regulator power window mula-mula kena buka dulu cover pintu. Sebelum itu kena buka pemegamg pintu dan juga  cover untuk tuil pembuka pintu. Lepas buka dua ini kena buka skru yang mengikat panel cover pintu. Kemudian boleh tanggalkan cover pintu dengan cara menariknya sahaja sebab ia cuma dilekatkan dengan klip sahaja. Jika guna model 1.5 atau 1.6 sebelum boleh cabut cover pintu ni kena buka socket pada suis power window. 

Di belakang cover pintu pula ada plastik yang menutup bahagian dalam pintu supaya tak masuk air. Selakkan sahaja plastik ke atas selitkan pada ruang kecil antara pintu dengan cermin. Langkah seterusnya adalah buka socket untuk motor power window
.  Buka soket ini
Jika cermin tingkap memang dah tak boleh gerak langsung agak leceh sikit anda kena potong kabel bahagian atas regulator ini. Gunakan gergaji besi untuk memorongnya atau guna playar. 
.  Potong kabel ini supaya cermin dapat diturunkan

Sebelum potong buka dulu bolt yang melekatkan motor power window pada pintu. Kalau tak buka motor ni nanti takde ruang untuk potong kabel. Bila dah potong boleh gerakkan motor ni ke atas untuk memudahkan pemotongan kabel. Kemudian langkah penting seterusnya anda selitkan skru driver antara cermin pintu dengan ruang kosong di tepinya. Jika tak buat begini kalau dah siap potong kabel cermin akan terturun dengan sendiri. Kalau ia terhempas ke bawah dengan kuat nanti pecah pula cermin 
.   Buka tiga bolt ini

Kemudian anda perlu turunkan cermin tingkap sehingga aras yang ditunjukkan dalam gambar ddi bawah. 
.  Turunkan sampai aras ini

Bila dah turunkan pada aras ini baru senang nak buka skru yang melekatkan cermin pada regulator. Ada dua skru yang perlu dibuka. 
.  Buka dua skru ini

Kemudian angkat sedikit cermin ini dan sengetkan sikit untuk mengeluarkan cermin ini dari tapak laluannya.
.  Angkat sedikit cermin ini.

Letakkan cermin ini ke dasar pintu dengan berhati-hati. Boleh juga nak keluarkan terus  cermin dengan menariknya terus ke atas. Seterusnya buka bolt yang mengikat regulator ini pada pintu. Ada empat bolt semuanya. 
. Buka dua bolt di bawah dan 
   dua di bahagian atas

Bila empat bolt dah dibuka baru boleh keluarkan regulator daripada tingkap. Keluarkan dengan hati-hati kala yang ada tinted tu takut bercalar pula kalau bergeser dengan  regulator.
.   Regulator dah dapat    
    dikeluarkan

Langkah seterusnya adalah untuk tanggalkan motor daripada  regulator yang lama ini. Ada tiga skru yang mengikat motor ini pada power window. 
. Buka tiga skru ini
.  Motor dah ditanggalkan

Seterusnya pasang motor ini pada regulator yang baru. Regulator baru tak mahal harga dalam RM 35 sahaja. Regulator baru ada adapter yang boleh membolehkan ia digunakan pada model Wira sebelum 2003 dan selepas 2003.
.  Kalau model 2003 ke atas boleh guna bahagian ini
.  Model sebelum 2003 boleh guna bahagian ini

Pasangkan semula regulator pada pintu. Pasang semula empat bolt yang mengikatnya. Kemudian pasang bolt yang mengikat motor power window pada pintu.  Pastikan anda pasang dengan ketat. Kalau longgar nanti berbunyi pula masa naik dan turunkan tingkap. Seterusnya pasang soket untuk suis power window. Uji dulu power window dengan menaik Dan turunkan tingkap. Ada baiknya anda spray silicon pada railing cermin tingkap supaya ia dapat bergerak dengan lancar. Akhir sekali kalau anda dah berpuashati Dan tiada bunyi-bunyi pelik yang keluar bolehla pasang semula cover pintu sebelah dalam 

Saturday, October 14, 2023

Tukar casing kunci Exora jenis flip

Remote casing Exora ni kalau dah lama sangat akan patah juga. Jadi kalau nak kelainan bolehla tukar cover jenis flip. Cuma jenis yang flip ni bukan plug and play ada kos tambahan  yang perlu anda keluarkan. 
.   Remote case jenis flip
Harganya tak mahal anda boleh dapatkan secara online dengan harga RM 11 - 12. Nampak lebih modern berbanding yang asal. Pertama sekali kena keluarkan isi perut remote yang lama. Anda perlukan set skru driver bersaiz kecil yang boleh dibeli di kedai Mr Diy. Buka satu skru belakang remote yang lama dan keluarkan papan litarnya. Jangan lupa juga keluarkan chip immobilizer. Kalau takde chip ni nanti kereta tak boleh start
.  Chip immobilizer yang bertanda biru mudah hilang kalau tak perasan

Seterusnya buka pula dua skru pada casing yang baru. Tanggalkan penutupnya.
.   Buka dua skru ini. 

Buka skru pada bahagian atas pula. Yang bahagian atas ni berhati-hati sikit sebab ada spring di dalamnya takut terjatuh pula spring ini. Di bahagian ini juga ada kunci baru.
.  Spring untuk flipkan kunci

Cover bahagian atas ini akan berputar arah jam bila kita nak tanggalkan. Ikutkan sahaja sampai anda boleh tarik keluar casingnya. 
.  Ini bentuk casing yang dah dibuka sepenuhnya. Lekatkan papan litar pada bahagian yang bertanda

Kemudian lekatkan papan litar pada casing yang baru. Pastikan ke tiga-tiga suis pada papan litar tu berada di kedudukan yang betul untuk button lock, unlock dan alarm. Kemudian boleh tutup cover bahagian bawah pasangkan skrunya. Masukkan juga chip immobilizer pada slotnya. 
.  Ini slot untuk immobilizer 

Pastikan bahagian atas chip ini mengadap pada kunci. Kalau tak betul kedudukannya nanti tak boleh start pula enjin. Akhir sekali pasang cover pada bahagian atas casing ini. Letakkan spring pada slotnya dan letakkan cover. Pusingkan cover atas yang melekat pada spring tersebut arah lawan jam sebelum menutup casing tersebut. Kalau tak pusingkan cover atas ini nanti kunci tak boleh nak flip bila tekan buttonnya. 
.  Slot untuk spring, kena pusingkan cover ini masa pasang nanti. 

Lepas skrukan bahagian atas ni dah siapla part yang pertama. Bahagian yang kedua adalah bahagian kos yang tersembunyi iaitu kunci yang baru ni perlu dipotong ikut yang asal. Masalahnya kedai-kedai kunci yang biasa tak sanggup nak duplicate kunci yang baru ini. Kebanyakkanya takut nak potong kunci yang baru. Kalau tersilap potong tak boleh start enjin. Kalau kereta lama takde masalah, kereta moden sekarang ada banyak ciri keselamatan. Jadi kena car kedai yang jual remote macam ni. Diaorang ada alat untuk scan kunci ni dulu sebelum potong. Kos untuk potong kunci yang baru ini antara RM 20 - 25. Jadi akan bertambahla kos untuk tukar kunci yang baru. 

Akhir sekali test kunci baru ini untuk hidupkan enjin. Untuk kunci baru ini anda putarkan lebih sebelum enjin boleh dihidupkan. Kalau pulas macam kunci yang lama memang enjin takkan hidup



Saturday, October 7, 2023

Servis oil sump Wira

Enjin kereta Wira ini dah mula berbunyi kasar seperti kekurangan minyak pelincir. Ada kemungkinan minyak enjin tak naik dengan cukup ke bahagian atas. Jadi ada baiknya juga saya check keadaan oil strainer kat oil sump. Mungkin selepas 20 tahun penggunaan ia dah mula tersumbat. 

Nak servis oil sump ini agak leceh sikit sebab anda kena baring di bawah kereta. Mula-mula kena jack kereta agak tinggi supaya dah ruang yang lebih untuk bekerja. Jangan lupa tahan dengan jack stand dan letakkan sekali penahan tayar supaya kereta tidak bergerak.

Seterusnya kena buka sedikit bahagian ekzos. Buka bahagian tengah yang bersambung dengan extractor dan yang belakang yang bersambung dengan tabung tengah 
.  Buka bolt ini
.  Buka bolt ini saiz 19 mm
.  Buka bolt di bahagian tabung tengah bersaiz 15 mm

.  Buka juga bolt yang ada    
   lapik getah ini berrsaiz 12     
   mm

Nak senang buka bolt ekzos ini spray dulu dengan WD40 dan tunggu beberapa minit. Biasanya bolt ekzos ini dah berkarat dan susah nak dibuka. Gunakan spanar atau box socket yang ada enam mata untuk tidak merosakkan nat. Jangan lupa untuk tanggalkan socket sensor ekzos sebelum anda tanggalkan ekzos. Kalau lupa nak tanggalkan nanti putus pula wayar sensor tu. 

Bila dah tanggalkan ekzos baru ada ruang untuk keluarkan oil sump. Ada 17 bolt yang perlu dibuka.  Bolt ini bersaiz 10 mm.  Pastikan anda tidak hilang bolt ini. Bila dah buka semua bolt anda perlu umpil bahagian tepi oil sump dengan skru driver pipih. Ketuk sikit perlahan-lahan. Jangan umpil terlalu kuat nanti berlekuk pula bahagian tepi oil sump ini. Kena umpil pada banyak  bahagian sekeliling oil sump ini. Kalau sebelum ini mekanik yang pasang letak banyak gam gasket memang susah juga nak tanggalkan oil sump.
.  Buka bolt saiz 10 mm ni

Bila dah boleh buka oil sump perhatikan keadaannya sama ada berkeladak atau banyak kekotoran. Kalau teruk sangat memang kena basuh bersih-bersih. Gunakan sabun pencuci baju jenis serbuk pun boleh. Kalau kereta saya ni tak banyak keladak saya sembur dengan air sahaja dah bersih. 

Lepas hilangkan segala kotoran kena tanggalkan gasket lama yang melekat pada tepi oil sump. Gosok dengan scrapper plastic atau gunakan kayu nipis. Jangan guna scrapper besi nanti bercalar dan mudah leaking semula. Pada bahagian enjin juga tanggalkan serpihan gasket lama sampai bersih.
.  Kikis semua gasket lama di sekeliling oil sump

Buka oil strainer dengan socket saiz 12 mm..Kalau dah tersumbat teruk kenala ganti baru. Kalau sikit sahaja tersumbat boleh basuh sahaja sampai bersih.  Kemudian keringkan dengan hair dryer atau jemur sahaja. Bila nak pasang semula sapu sikit gasket maker pada tapaknya. Jangan banyak sangat takut nanti kalau tertanggal tersumbat pula kat saluran minyak.
.  Oil strainer dah tersumbat kalau boleh cuci boleh guna semula

Seterusnya sapukan gam gasket pada sekeliling oil sump. Jangan terlalu banyak takut serpihannya boleh memyumbatkan laluan minyak enjin. Untuk pasang semula oil sump ini pastikan pasang berselang seli bermula di bahagian tengah. Jangan terlalu ketat ikat bolt takut loose pula. 

Akhir sekali pasang semula bolt pada ekzos yang dah dibuka sebelum ini. Kemudian hidupkan enjin dan periksa oil sump untuk melihat jika ada sebarang kebocoran. Bawa kereta agak lama sedikit untuk lebih pasti tiada kebocoran. Pastikan juga tiada bunyi-bunyi pelik selepas servis oil sump. Kalau oil strainer tak dipasang dengan ketat boleh menyebabkan minyak enjin tidak dipam dengan cukup ke bahagian atas 



Wednesday, August 30, 2023

Tukar bearing belakang Wira

Kereta Wira saya yang berusia 20 tahun ni belum pernah lagi tukar bearing tayar belakang. Memang berbeza kualiti barang dulu dengan barang sekarang. Drive shaft pun masih lagi yang original daripada kilang. Untuk menukar bearing tayar Wira ni tak susah. 

Mula-mula kena jack kereta dan buka tayar belakang. Kemudian letakkan jack stand di bawah kereta untuk lebih selamat. Lepas buka tayar anda kena buka drum brek. Pastikan anda letak stopper atau batu pada tayar untuk mengelakkan kereta bergerak. Ini kerana kita perlu lepaskan atau turunkan hand brake sebelum boleh buka drum  brek. 

Lepas buka drum brek kena tanggalkan cover nut yang mengikat wheel bearing. Untuk buka cover ni cungkil sahaja dengan skru driver pipih
   Ketuk skru driver pipih pada cover ini untuk membukanya
.  Dah dapat dibuka cover 
    untuk nat bearing ni

Langkah seterusnya adalah membuka nat bersaiz 31 mm yang mengikat wheel bearing. Gunakan box socket saiz 31 mm dan extension bentuk L. Sambungkan extension dengan barang paip dan juga besi pengumpil. Kalau ada breaker bar lagi senang, sambungkan sahaja pada box socket 
. Gunakan batang paip dan besi pengumpil untuk dapatkan lebih daya tolakan

Kemudian keluarkan bearing lama daripada tapaknya. Boleh check keadaan bearing yang lama ini, kalau dah rosak memang agak ketat untuk memusingkan bearingnya. Atau pun boleh jadi ia terlalu longgar hingga ia bergerak terlalu banyak.

Seterusnya pasang bearing yang baru. Bearing baru berharga RM 50 - 60 sahaja. Ketatkan nat untuk bearing ini dan cuba pusingkan bearing. Kalau boleh berputar dengan lancar anda dah berjaya.Last sekali pasang drum brake semula dan tayar. 





Tuesday, August 29, 2023

Bila nak tukar water pump kereta Proton

Pengguna-pemgguna kereta Proton biasanya akan menukar timing belt setiap 80 000 km hingga 90 000 km. Setiap kali menukarnya di bengkel biasanya mekanik akan bertanya samada nak tukar water pump sekali atau tidak.Kalau mekanik yang berpengalaman dia akan nasihatkan untuk tukar setiap dua kali penularan timing belt.Sebenarnya tak perlu pun nak tukar water pump ini setiap kali tukar timing belt. 

Kos penukaran timing belt dan water pump boleh mencecah sehingga RM 600 pada sesetengah bengkel. Ada juga bengkel yang mengenakan bayaran hanya RM 400 ringgit sahaja. Setiap kali nak tukar timing belt pengguna kereta Proton pasti akan berasa terbeban untuk menukar dua benda ini sekali. 

Mengikuti pengalaman saya selama 20 tahun menggunakan kereta yang guna timing belt, sebenarnya tak perlu kerap sangat nak tukar water pump..Saya pernah tak tukar water pump sehingga 200 000 km. Jadi bila tiba masa nak tukar timing belt tak rasa berat sangat bajetnya. Tukar timing belt hanya RM 200 -RM 250 sahaja. Jadi takdela rasa banyak sangat nak bayar. 
.  Ini water pump kereta saya selepas 150 000 km, masih elok lagi
Water pump boleh bertahan lama jika anda menggunakan long life coolant yang dicampur dengan air suling (air bateri). Dengan cara ini radiator dan water pump tidak berkarat dan membolehkan water pump bertahan dalam tempoh yang lama. Kalau water pump dah berkarat, kipasnya boleh patah dan menyebabkan enjin menjadi overheat. Biasanya jika water pump bermasalah ia akan mengeluarkan bunyi semasa enjin dihidupkan. Atau pun anda boleh nampak ada air yang menitik daripada water pump. Jika dah ada tanda ini barulah anda tukar. 

Anda boleh juga menukar water pump sahaja tanpa menukar timing belt. Jadi kosnya taklah terasa tinggi jika anda tukar sekali dengan timing belt. Tunggu ada bajet baru tukar. Sebenarnya tak lah mahal nak jaga kereta yang guna timing belt. Ramai orang lebih suka menggunakan kereta yang guna timing chain sebab tak nak tukar timing belt. Tapi minyak enjin dan water pump tak pandai nak jaga. Bila rosak kereta yang gunakan timing chain ini lagi tinggi kos membaik pulihnya. Ada yang langsung tak pernah tukar water pump sehingga enjin overheat. Bagi kereta yang guna timing belt dan kerap menukar water pump memang akan dapat  mengurangkan risiko tersadai tepi jalan bersama keluarga

Saturday, August 12, 2023

Tukar cable clutch Wira

Kabel clutch pada kereta wira saya ini sangat lasak dan tak perlukan penyelenggaraan. Selepas hampir 20 tahun menggunakan kabel clutch yang original barulah rasa kabel clutch ini rasa tak sedap semasa menekan clutch. Mula-mula rasa ketat semasa menekan clutch tak lama kemudian ia hampir putus. 

Untuk menukarnya tidak susah, tak perlu gunakan apa-apa alat pun. Pertama sekali kena longgarkan dulu kabel clutch, caranya dengan memusingkan skru pelarasnya di dinding firewall. Putarkan arah lawan jam. Bila dah longgar anda cuma perlu menarik bahagian bawah kabel ini yang tercangkuk dengan tuas clutch.
.   Putarkan skru ini arah lawan jam untuk longgarkan kabel clutch

. Tarik bahagian clutch yang bertanda anak panah biru daripada slotnya. 
.  Kemudian tarik bahagian kabel yang bertanda anak panah warna merah.
   Ini cangkuk untuk sambungkan dengan hujung kabel clutch

Selepas berjaya buka kabel yang lama perhatikan kabel yang lama apakah kerosakan yang terdapat pada kabel yang lama. Kabel lama saya dah hampir putus patutla ia tak boleh tarik clutch dengan baik
.  Sudah hampir putus nasib baik tak tersadai tengah jalan

Kabel original daripada kilang memang tahan. Untuk gantikan yang lama ini saya guna kabel yang biasa sahaja tak pakai yang mahal. Kereta wira ini pun dah tak jalan jauh sekarang ni. Lebih banyak bawa kereta lain. Kabel baru saya beli dengan harga RM 30 sahaja. Langkah pertama untuk pasang yang baru adalah masukkan hujung kabel clutch yang bersambung dengan padel clutch dahulu. Tolakkan kabel ini jauh sedikit di dalam lubang di dalam firewall. Ada lubang pada bahagian belakang pedal clutch untuk masukkan kabel clutch.
.  Ini dia  lubang untuk masukkan kabel clutch.
.   Masukkan kabel clutch baru dalam lubang ini

Kemudian masukkan hujung kabel clutch pada hujung pedal clutch. Ada satu lekuk pada hujung pedal tersebut untuk lekatkan kabel clutch. Agak sukar juga nak masukkan hujung hujung kabel clutch ini pada pedal clutch. Ruang agak sempit anda kena baring dibbawah stereng. Masukkan lubang pada kabel clutch dari bahagian atas pedal. Memang sakit sikit tengkuk kalau tak biasa. Kalau dah berjaya masukkan pastikan ia tak tertanggal sebab nak masukkan semula agak sukar. 

Seterusnya kena pasang pula bahagian kabel yang berada di ruang enjin. Pasang semula hujang kabel pada slotnya. 
.  Pasang hujung kabel pada dua slot ini. 

Bila dah berjaya pasang kabel pada slotnya seterusnya anda perlu laraskan kabel clutch ini samada anda mahukan clutch yang pendek atau pun panjang. Langkah seterusnya ini kena buat dengan betul kalau salah gear tak boleh masuk. Untuk laraskan clutch anda perlu tarik sedikit bahagian kabel yang berdekatan dengan skru pelaras. 
.   Tarik kabel yang bertanda anak panah merah sedikit Dan putarkan skru pelaras bertanda anak panah biru

Sambil menarik kabel putarkan skru pelaras arah ikut jam sehingga rasa kabel clutch itu tegang. Cuba gerakkan bahagian hujung kabel di bahagian bawah. Kalau terasa dah ketat dan tidak rasa longgar baru berhenti laraskan skru pelaras. Kemudian cuba tekan pedal clutch. Kalau clutch rasa ada sedikit berat seperti asal maka anda boleh teruskan langkah berikutnya. 

Hidupkan enjin dan cuba masukkan gear kalau  dah rasa lembut untuk masuk gear satu dan dua boleh teruskan dengan langkah seterusnya. Cuba gerakkan kereta ke depan dan rasakan tindakan clutch samada ia terasa tinggi atau pun rendah. Kalau rasa clutch tinggi laraskan skru pelaras clutch dengan memutarkannya arah lawan jam. Putarkan sekadar satu pusingkan dahulu kemudian test semula pergerakan kereta dengan setting clutch ini. Jika terasa tak sedap boleh adjust lagi skru pelaras ikut kegemaran anda. Kalau klac terlalu rendah pula anda kena putarkan skru pelaras arah jam. Kemudian ikut cara pelarasan seperti sebelum ini untuk mendapatkan jarak clutch yang tepat. Jika pergerakan gear terasa lembut dan mudah untuk kereta bergerak bila pedal clutch dilepaskan anda dah berjaya. Laraskan clutch sampai anda rasa mudah untuk tukar gear

Friday, August 4, 2023

Stereng iriz rasa bergerak sendiri dan berat

Semasa bawa kereta iriz kebelakangan ini rasa lain macam. Stereng nampak lurus tapi tayar rasa bergerak sendiri ke kiri dan ke kanan. Kalau jalan tak rata lagi boleh rasa pergerakannya. Nak kata masalah stereng rack, baru sahaja ganti tahun lepas.Kereta ini memang selalu dibawa dalam keadaan jalan yang berlubang-lubang dam tak rata. Jadi ada kemungkinan ada komponen yang dah mula rosak Kalau tanya bengkel mungkin dia suruh tukar stereng rack baru. Untuk lebih pasti saya kena buka sendiri salah satu komponen yang mengawal pemanduan iaitu tie rod end.

Cara nak bukanya tak susah, cuma perlu beberapa perlatan seperti spanar saiz 17 mm atau socket saiz 17 mm, jack stand dan satu alat khas iaitu tie rod end remover. Nak guna tukul besar pun boleh untuk tanggalkan tie rod end. 

Pertama sekali kena jack kereta, buka tayar dan tahan dengan jack stand.  Pastikan kereta stabil di atas jack stand. Letakkan juga tayar di bawah kereta untuk lebih selamat. Nak repair kereta ni kena pentingkan keselamatan. Letakkan stopper di tayar belakang untuk menghalang kereta sari bergerak. Letak batu bata pun dah cukup. 

Seterusnya buka dulu pin pada bolt yang mengikat tie rod end. Gunakan playar untuk menariknya. Jangan hilangkan pin ini, kalau hilang kena pergi kedai hardware untuk beli baru. Pin ini juga menghalang nat daripada tertinggal jika ia dipasang longgar. Kalau nat tertinggal ada kemungkinan tie rod end akan tercabut daripada knuckle dan stereng tak dapat dikawal. 

Lepas buka pin gunakan spanar saiz 17 mm atau lebih baik gunakan socket 17 mm. Gunakan yang ada enam mata untuk mengelakkan nat menjadi rata. Selepas buka nat bahagian yang paling sukar adalah menanggalkan tie rod end daripada knuckle.
.  Buka nat tie rod end dengan socket saiz 17 mm 
 Ada dua cara, cara pertama adalah dengan menggunakan tukul yang besar. Pastikan anda tidak meletakkan nat pada bolt  tie rod end. Selepas itu ketuk pada bahagian nat tersebut dengan kuat. Cara kedua anda boleh gunakan teibrod end remover. Kaedah ini lebih mudah, cuma anda kena beli alat ini. Boleh beli secara online untuk lebih mudah. 

.  Letakkan tie rod end remover seperti dalam gambar.

Pusingkan skru tie rod end remover ini dengan spanar. Memang agak ketat jika tak pernah dibuka. Bila ia terbuka daripada knuckle anda boleh dengar bunyi seperti letupan yang agak kuat bila tie rod end ini terlepas daripada knuckle. Boleh gunakan jack untuk menolak sedikit knuckle naik ke atas supaya memudahkan tie rod end ini tercabut.  Boleh juga sembur WD40 pada bolt tie rod end untuk memudahkan ia ditolak keluar. 
.  Tolak sedikit knuckle dengan menggunakan jack.

.  Dah berjaya ditanggalkan

Bila dah berjaya tanggalkan tie rod end ini, boleh test nak tahu samada ia rosak atau pun tidak. Cuba goyangkan bolet pada tie rod end ini. Kalau rasa ia mudah digerakkan ke kiri ke kanan atau ke depan dan belakang, memang ini puncanya stereng kereta jadi susah nak dikawal.  
.  Cuba gerakkan bolt tie rod end ini.

Langkah seterusnya adalah menanggalkan tie rod end daripada stereng rack. Gunakan spanar saiz 22 mm untuk melonggarkan nat  Sebelum itu langkah yang paling pentingkan adalah anda ambil gambar pada pangkal tie rod end ini. Tujuannya supaya anda dapat mengira lilitan benang pada stereng rack yang bersambung dengan tie rod end. Bila anda pasang semula tie rod end yang baru anda kena pastikan benang pada stereng rack pada kedudukan yang sama dengan kedudukan tie rod end yang lama. Jadi alignment tayar tak berubah sangat apabila anda pasang semula tayar nanti
.  Kira bilangan lilitan thread ini sebelum buka tie rod end. Bila pasang semula mesti sama kedudukan nat ini pada lilitan thread

Kalau ketat boleh ketuk spanar dengan menggunakan tukul. Untuk melonggarkan nat anda kena pulas arah ikut jam kerana anda membukanya dari belakang jadi ia akan jadi terbalik. 
.  Longgarkan nat ini sebelum boleh buka tie rod end. 

Langkah seterusnya adalah pasang semula tie rod end yang baru. Tie rod end baru berharga RM 70 - 80 sepasang. Belilah yang berkualiti supaya dapat tahan lebih lama. Tie rod end yang baru tidak longgar walaupun ditolak dengan agak kuat. Untuk memasang semula reverse balik turutan langkah-langkah untuk membuka tie rod end ini. Pastikan lilitan benang pada stereng rack yang bersambung dengan tie rod end ini sama seperti asal. 
Selepas ini bolehlah hantar kereta ke kedai alignment untuk mendapatkan alignment yang lebih tepat. Hat-ha