Infoscript

Thursday, March 23, 2023

Hand brake Iriz tak melekat

Bila dah lama tak tukar  gunakan kereta bila tarik hand brake rasa ianya tak melekat. Kereta masih bergerak walaupun dah tarik hand brake paling maksimum. Untuk selesaikan masalah ini kita kena adjust semula drum brake supaya ia melekat semula. 

Untuk proton Iriz ada perbezaan sedikit cara nak buka drum brake berbanding model proton yang lain. Pertama sekali kena buka tayar dahulu dan tahan dengan jack stand. Nak kerja bawah kereta ni kena ada langkah keselamatan, takde jack stand kena letak dua jek biasa biasa untuk melindungi diri kita. Kalau satu gagal ada satu lagi boleh tahan kereta. Letak sekali tayar yang dibuka tadi  di bawah kereta. Nak buka brake belakang ni kena tambah lagi langkah keselamatan memandangkan kita akan buka hand brake maka kereta akan boleh bergerak. Mesti ada stopper kat tayar untuk halang kereta bergerak.

Kemudian kena buka nat pada bahagian tengah roda. Untuk buka nat ini kena buka dulu covernya dengan menggunakan skru driver. Bila dah dapat buka cover boleh nampak nat di dalamnya. Untuk buka nat ini perlukan socket bersaiz 31 mm. Agak mahal juga harga socket ini, saya beli dengan harga RM 30 di kedai hardware. Gunakan breaker bar atau sambung socket extension dengan batang paip yang panjang. Agak ketat untuk membuka nat saiz 31 mm ini.
.  Ini socket saiz 31 mm. 
    Ketuk skru driver pada 
     bahagian ini

.Cover nat dah dibuka dan nat dah dilonggarkan 

Kemudian bolehla tanggalkan brake drum daripada  tapaknya. Untuk tanggalkan brake drum ini kena turunkan hand brake, kalau tidak ia akan menyebabkan brake drum tidak boleh bergerak langsung. Berjaga-jaga semasa melepaskan hand brake takut kereta akan bergerak. Pasang stopper dulu pada tayar depan. Kalau dah ada stopper pada tayar, kereta tidak akan bergerak. Kalau brek drum ini agak ketat juga, gunakan tukul untuk ketuk brek drum ini untuk melonggarkannya. Dah ketuk dua atau tiga kali bolehla dibuka dengan mudah. 
 Selepas ini boleh adjust kedudukan brake shoe supaya lebih rapat pada brake drum. Untuk itu kena ubah adjuster yang melekat pada brake shoes. 
.   Ini adjuster untuk 
     mengubah kedudukan 
     brake shoes

Ada gear pada adjuster ini yang boleh dipusingkan ke atas atau ke bawah. Boleh gunakan skru driver untuk menolak gear ini ke atas Dan bawah. Selalunya gear ini keras dan sukar untuk ditolak. Jadi sembur dulu dengan WD40 untuk memudahkan pergerakkannya. Jika gear ini ditolak ke atas ianya akan menolak brake shoes keluar dan membuatkan hand brake jadi lebih mencengkam dengan menarik sedikit sahaja lever. Sebelum tolak gear ini kena tolak dahulu lock yang mencegah gear ini daripada berpusing pada bahagian bawah gear ini dengan skru driver
.  Tolakkan gear ini ke atas 
    untuk menolak keluar       
    brake  shoes.

Jika terlebih pusing brake drum tak boleh masuk pula pada tapaknya. Jadi kena adjust semula gear tadi ke bawah sedikit sampai brake drum boleh muat. Sebelum pasang semula brake drum ada baiknya kita bersihkan segala habuk pada break ini dengan brake clean spray. Jadi brek yang bersih akan kurang keluarkan bunyi yang tidak menyenangkan. Memang banyak habuk dalam brek jenis ini. Laraskan kedua-dua brek pada kedua-dua tayar. Kalau anda cuma Lara's sebelah tayar sahaja ia tak cukup kuat untuk menahan kereta

Bila dah siap pasang semula bolehla uji parking brek ini di tempat yang curam sedikit. Kalau dibuat dengan betul anda tarik sedikit sahaja lever kereta akan tidak bergerak. 

Sunday, March 5, 2023

Tukar bateri remote iriz

Remote untuk kereta Iriz agak cepat habis baterinya. Seingat saya dalam dua tahun dah habis bateri. Kali ini saya nak tunjukkan cara untuk menukar bateri remote iriz. Nampak senang tapi ramai juga yang tak tahu dan pergi ke kedai jam untuk menukar bateri.Kadang kala bukan sebab tak tahu tapi malas nak buat sendiri Bila pergi kedai memang agak mahal upahnya. Padahal murah sahaja harga bateri tu. Bateri boleh beli kat kedai D.I.Y sahaja. 

Mula-mula kena buka dulu kunci dalam remote ini. Pada bahagian belakang remote ini ada button yang perlu anda tekan. Tolak button ini ke kanan dan kemudian tarik kunci keluar
. Tolak button ini ke kanan
. Kunci dah boleh ditarik
. Kunci yang anda boleh gunakan waktu kecemasan
Seterusnya kena buka casing remote ini menggunkan skru driver kecil atau gunakan apa sahaja alat yang boleh untuk mengumpil casing. Umpil pada bahagian atas casing 
. Umpil casing dengan skru driver

Casing akan terbuka kepada dua bahagian, satu bahagian mengandungi bateri satu bahagian lagi adalah papan litar 
.   Papan litar remote
.   Bateri yang perlu ditukar

Sebelum keluarkan bateri perhatikan kedudukan bateri ini dipasang iaiti bahagian negatif dan positifnya. Kemudian keluarkan bateri yang lama, boleh terbalikkan casing yang ada bateri dan ketuk-ketuk sikit untuk menanggalkan bateri. Kalau ketat sangat umpil berhati-hati dengan menggunkan skru driver kecil.  Pada bateri yang lama ini di bahagian belakangnya ada tertulis saiz bagi bateri ini. 
.  Ini bahagian positif bateri 
   perhatikan kod bateri

Cari bateri yang mempunyai kod yang sama seperti bateri asal. Kod yang asal CR2032. Kalai lain kod nanti saiz bateri tak sama. Bateri ini ada boleh didapati di kedai jam, D.I.Y dan di IKEA. Nak yang original boleh dapatkan di kedai jam, mungkin boleh tahan lebih lama. Kalau beli tempat lain boleh dapat satu papan bateri boleh guna bertahun-tahun. 

Pasangkan bateri yang baru kemudian pasang semula casing. Berhati-hati jangan jatuhkan papan litar ini takut rosak pula bukannya murah nak buat baru. Kereta sekarang ada macam-macam ciri keselamatan. Kalau remote rosak langsung tak boleh hidupkan enjin. Kelebihannya pula ia boleh menyelamatkan kenderaan anda daripada mudah dicuri. Bila dah siap pasang pastikan ianya ketat dan tidak mudah tertanggal semula. Lepas ini bolehla test remote pada kereta anda. 

Tuesday, February 28, 2023

Masalah Power Window Iriz

Kereta Iriz saya yamg baru berusia 3 tahun dah mengalami masalah power window  tak boleh naik atau turun. Masalah power window adalah biasa bagi model Wira tapi sekarang ni dah menjangkit pula pada model Iriz. Kalau model Wira saya biasa kena tukar setiap dua tahun sekali. Tak jadi masalah kalau pandai tukar sendiri. Bagi yang tak pandai tukar sendiri memang rasa macam masalah besar. Mana taknya kalau kena masa musim hujan mahu bertakung air dalam kereta. 

Kalau kereta ada warranty takde masalah boleh minta pusat servis untuk tukar baru. Tanpa bayaran yang dikenakan. Tapi ada sesetengah pusat servis yang mengada-ngada nak suruh kita buat appointment dulu. Dah kereta tak boleh tutup tingkap macam mana nak tunggu sehingga tarikh appointment. Mesti nak kena repair cepat. Cubala cerdik sikit pusat servis ni. Satu lagi masalah spare part pula takde, kena tinggal kereta beberapa hari kat pusat servis. 

Masalah power window ini sebenarnya berpunca dari dua komponen utama. Yang pertama adalah power window regulator iaitu komponen yang memegang cermin tingkap. Ada kabel yang akan menarik cermin ini naik dan turun. Komponen yang kedua adalah motor yang akan menggerakkan regulator. 

Kerosakan yang biasa berlalu adalah pada regulator. Kabel regulator ini akan berkarat dan putus atau pun ia akan menyekat pergerakan pulley pada regulator. Kabel ini mungkin dibuat dengan logam yang tidak tahan karat, ini menyebabkan ia cepat berkarat. 
     Kabel ini selalu bermasalah

Komponen kedua yang mudah rosak adalah motor elektrik yang menggerakkan regulator. Bahagian yang mudah rosak  pada pada motor adalah gearnya. Gear ini juga akan cepat haus jika pergerakan cermin terlalu ketat. Kualiti plastik yang kurang baik menyebabkan is mudah rosak.
   Gear pada motor ini akan rosak jika pergerakan cermin menjadi ketat 

Kalau nak repair power window ni tak payah tukar dua-dua regulator dan motor serentak. Yang biasa rosak adalah regulator sahajai, motor boleh tahan lama. Biasa bengkel nak tukar satu set motor dan regulator sekali. Jadi apa jadi pada motor yang masih elok tu, tentu sahaja akan dijual semula sebagai barang second kalau owner tak bawa balik. Kali ini saya tak tukar sendiri regulator power window sebab masih ada warranty. Nak tukarnya tidaklah susah sangat sebab dah banyak kali tukar bagi model wira. Mungkin lain kali saya akan cerita pula cara nak ganti sendiri. Kali ini cuma nak kongsi masalah berkenaan power window

Saturday, February 11, 2023

Water pump bocor

Kadang-kala bila check air pada tangki simpanan boleh nampak ada pengurangan yang ketara pada aras air di dalam tangki tersebut. Ada beberapa sebab yang menyebabkan air di dalam tangki ini berkurang. Masalah yang saya nak bincangkan kali ini adalah disebabkan gasket atau seal  pada water pump dah bocor. Kalau dibiarkan kebocoran ini akan menjadi semakin teruk dan enjin boleh overheat.

Cara paling baik adalah dengan menukar water pump baru, tapi kosnya pula mahal. Ada cara yang lebih mudah tanpa perlu membuka water pump tersebut. Caranya adalah dengan menampal kebocoran dengan cecair penampal kebocoran. Hanya perlu masukkan ke dalam radiator sahaja. Cecair penampal yang saya gunakan adalah jenis Abro heavy duty cooling system leak.
      Ini botol cecair penampal tersebut

Sealant ini boleh menampal kebocoran pada radiator, head gasket dan water pump. Kalau ada crack pada blok silinder pun boleh seal pakai sealant ini, jika kebocoran tidak terlalu besar. Kalau bocor besar memang tak boleh buat apa. 

Cara nak guna sealant ini mula-mula panaskan dulu enjin sampai radiator dah rasa panas , anggaran masa dalam 7-8 minit. Tunggu sehingga tekanan air  di dalam radiator sudah menjadi rendah dalam masa 40 minit. Jangan buka radiator cap jika enjin masih terlalu panas. Buka radiator cap dan sekiranya air dalam radiator masih penuh anda perlu keluarkan sedikit air di dalam radiator. Caranya dengan melonggarkan sedikit valve di bahagian bawah radiator. 
.  Longgarkan sedikit valve ini untuk mengeluarkan sedikit air

Bila dah cukup air yang dikeluarkan ketatkan semula valve, jangan terlalu ketat nanti looose pula. Kemudian  masukkan sealant ke dalam radiator sampai habis satu botol. Kalau belum cukup satu botol keluarkan lagi air pada valve radiator. Jika air memang dah tinggal sedikit masukkan sahaja sealnt ini ke dalam radiator dan tambahkan air sehingga penuh. Seterusnya tutup radiator dengan radiator cap, dan hidupkan enjin. Biarkan selama 20 - 25 minit, sambil menunggu boleh perhatikan di bawah enjin ada atau tidak air menitis daripada water pump. Mula-mula memang akan ada keluar sedikit air, kalau sealant tersebut dah dapat menampal kebocoran tiada lagi air akan keluar daripada bahagian bawah enjin. Seterusnya test drive kereta anda dengan memandu dengan kelajuan sederhana dan tinggi. Periksa semula aras air setelah enjin sejuk. Jika ada angin dalam sistem penyejuk enjin selepas anda keluarkam sedikit air melalui valve radiator biasanya air akan berkurang sedikit. Jadi kena buangkan dulu angin dalam sistem penyejukan. Selepas itu barulah aras air tidàk akan berkurang lagi. Harap dapat membantu anda yanga menghadapi masalah yang sama
.  Selepas berjaya ditampal water pump sudah tiada leaking 

Tukar stabilizer link Iriz

Jika semasa memandu perlahan dan apabila membelok anda rasa tayar hanakan rasa tergelincir seperti hilang cengkaman atau pun semasa nak keluar parking pun rasa tayar hadapan tergelincir itu tanda-tanda stabilizer link dah longgar. Tanda-tanda lain semasa memandu kita boleh dengar bunyi 'tak tak' semasa melalui jalan tak rata. 

Untuk menukar stabilizer link ini tak susah. Cuma perlukan spanar saiz 14 mm, 17 mm dan allen key. Mula-mula sekali jack kereta dan buka tayar hadapan. Jangan lupa letakkan jack stand di bawah kereta untuk keselamatan. 

Selepas buka tayar anda boleh nampak dah stabilizer link. Cuba ketuk dengan tukul stabilizer link ini kalau ia bergoyang teruk memanglah bahagian ini yamg rosak. Untuk kereta saya ia hanya bergoyang sedikit sahaja. Jadi ia kurang meyakinkan saya untuk menukarnya. Untuk lebih kepastian saya nak buka terus stabilizer link ini. Nak buka stabilizer link ini kena jack dulu lower arm pada bahagian bawah ball joint. Jangan jack pada bahagian tengah lower arm, nanti ia akan bengkok. 
.    Jack pada bawah ball joint
.  Letak jack di bawah ball joint

Berhati-hati semasa jack ball joint jangan sampai terkena rotor brek pula. Bila dah jack baru boleh longgarkan nat stabilizer link. Kalau tak jack dulu nanti stabilizer link ini tak boleh dicabut keluar.
 Seterusnya longgarkan nat dengan spanar saiz 14 mm. Kalau bolt berputar sekali semasa melonggarkan nat tahan bolt itu dengan allen key. Memang ada lubang di tengah-tengah bolt tersebut. 

.   Nat bahagian atas sudah dibuka. Lubang untuk allen key pada bahagian tengah bolt

Bila dah buka stabilizer link ini saya dapati bahagian bolt yang melekatkannya pada stabilizer bar dah bergoyang-goyang dengan longgar. Patutlah rasa tayar macam nak tergelincir semasa membelok. 

Lagkah seterusnya adalah memasang stabilizer link yang baru. Harga untuk stabilizer link ini daripada RM 25-40 sebatang ikut gred. Kalau gred yang baik memang mahal sikit. Disebabkan kita pasang sendiri dan tak perlu bayar upah pasang yang murah pun tak apa. Nak tukar pun senang sahaja. Untuk pasang yang baru terbalikan sahaja langkah  membukanya. Bila ketatkan buat berselang seli yamg atas dengan yang bawah semula nat stabilizer link ini jangan terlalu ketat nanti loose pula. 
.   Sudah siap dipasang nat pun      sudah diketatkan 

Selepas ini boleh uji kereta anda kalau dipasang dengan betul bunyi-bunyi pelik akan hilang dan pemandusn juga lebih mantap

Saturday, January 28, 2023

Kemalangan, orang tak nak bayar

Post kali ini bukan nak cerita pasal repair kereta tapi berkaitan dengan kemalangan yamg berlaku pada saya baru-baru ini. Kemalangan melibatkan kereta saya dengan sebuah lori. Ini bukan nak memburukkan pemandu lori tetapi taktik yang sama diginakan oleh pemandu ini untuk mengelak daripada membayat ganti rugi. Kalau kemalangan itu menyebabkan rosak yang teruk tiada masalah sebab kita boleh tow kereta dan claim insurance daripada lori tersebut. Tapi kalau rosak yang sedikit seperti melibatkan kos RM 400 - 600 memang kita akan rasa leceh untuk buat urusan claim insurance. Nak buat report di balai dan menunggu masa satu hingga dua minggu paling cepat untuk kereta siap dibengkel. 

Situasi seperti ini akan diambil oleh pihak yang melanggar kita ini untuk berlakon seperti tiada duit. Saya dah dua kali terkena keadaan seperti ini yang melibatkan pemandu lori. Walaupun memang terang-terang salah mereka, tetap tak mahu membayar. Mereka tahu kita nak pakai kereta cepat dan tak sanggup nak tunggu lama sebab bila tiada kereta memang susah nak ke mana-mana. Jadi sudahnya kita yang terpaksa bayar sendiri sedangkan yang bersalah tak nak bayar apa-apa. 

Kalau anda hadapi situasi seperti saya pun akan bayar sendiri sebab nak pakai kereta cepat. Selepas ini saya tak akan bertolak ansur, kalau memang bukan salah saya, saya akan bawa ke balai polis untuk buat report lepas tu claim insurance lori tersebut. Sebelum ini saya tak buat sebab tiada kereta spare untuk saya gunakan. Sekarang dah ada dah bolehla bertindak begini. 

Harap apa yang saya tuliskan ini dapat membantu orang lain yang mengalami masalah yang sama seperti saya. Memang sakit hati bila orang tak nak bayar dan berlakon takde duit. Kali ini biarkan mereka yang kena bayar kompaun 

Sunday, January 15, 2023

Stereng Iriz rasa bergoyang-goyang

Beberapa hari ni semasa memandu Iriz rasa tayar hadapan bergoyang-goyang walaupun sterengnya tegak. Agak pelik juga sebab stereng rack sudah tukar beberapa bulan lepas. Ada kemungkinan lower arm mungkin dah rosak sebab ada bunyi krek krek bila lalu jalan tak rata. Untuk tahu dengan lebih tepat kena buka tayar dan check lower arm. Bila dah buka tayar nampak ada rekahan pada bush lower bahagian depan. Jadi kenala tukar lower arm yang baru sebab kedua-duanya telah merekah.

Alat-alat yang diperlukan untuk buka lower arm ni adalah soket saiz 17 mm, spanar saiz 17 mm, tukul besi, soket extension bar, jack stand dan juga besi pengumpil. Untuk soket extension bar ni kena ada jenis L dan juga I. Jenis I kena ada tiga atau empat, kalau nat terlalu ketat kena tambah lagi extension bar ini. 

Mula-mula sekali kena buka tayar dan letakkan jack stand di bawah kereta. Pastikan anda ada jack stand kalau takde memang kurang selamat untuk kita berada di bawah kereta. Selepas itu boleh buka nat pada ball jónt. Gunakan soket saiz 17 mm dan spanar saiz 17 mm. Satu untuk buka nat dan satu lagi untuk tahan bolt daripada berputar. Kemudian tarik keluar bolt bagi ball joint ini. Selepas itu gunakan besi pengumpil untuk keluarkan ball joint ini daripada knuckle
.   Buka nat ball joint 
 
    Tolak ke bawah besi pengumpil ini pada ball joint

Tidak susah untuk menamggalkan ball joint ini tak seperti ball joint exora yang agak susah untuk ditanggalkan. Kerja seterusnya adalah untuk membuka nat di depan dan belakang lower arm ini. Yang ini agak susah sedikit kalau tak pernah dibuka lagi semenjak baru. Kena gunakan dua atau tiga soket extension bar baru boleh dibuka. Gunakan satu spanar saiz 17 mm untuk menahan bolt daripada berputar semasa membuka nat. Bila dah berjaya buka kedua-dua bolt depan dan belakang anda kena tarik sikit knuckel ke depan untuk menanggalkan lower arm daripada tapaknya. Jika ball joint masih melekat boleh ketuk sedikit dengan tukul. 
    Buka bolt bahagian belakang lower arm
.  Bolt dah berjaya dibuka. 
.  Buka bolt depan daripada bawah lebih mudah
.   Bolt bahagia depan dah dibuka
.   Bush yang lama dah merekah

Seterusnya pasangkan lower arm yang baru. Ada banyak jenis lower arm yang boleh dipilih carilah yang baik sedikit boleh tahan lama. Bila dah dapat lower arm baru pastikan skru pada ball joint tidak longgar. Saya pernah terkena bila dah pasang lower arm dan test kereta bawa jalan-jalan boleh dengar bunyi tak tak tak kat bahagian lower arm ini. Jadi sebaiknya periksa dulu skru ball joint pada  lower arm. 
.   Lower arm baru
Untuk pasang yang baru mula-mula masukkan bahagian bush depan dahulu kemudian masukkan bush bahagia belakang. Tarik sikit knuckle keluar untuk memudahkan lower arm dimasukkan pada slotnya. Masukkan bolt pada bush depan dan belakang. Nak masukkan bolt ini kena laraskan betul-betul tepat lubang pada bush ini dengan lubang pada slot lower arm. Pasangkan boltnya dan jangan ketatkan lagi
.   Pastikan lubang pada lower arm baru segaris dengan lubang pada tapaknya
.   Bahagian belakang juga mesti tepat kedudukannya

Seterusnya masukkan ball joint pada tempatnya. Ini agak susah sedikit, pastikan kedudukan kepala ball joint ini sama dengan kedudukan lubang pada knuckle. Boleh ubah-ubah sedikit kepala ball joint ini dengan menolaknya dengan spanar. Kena pusingkan stereng untuk menggerakkan knuckle supaya ada ruang untuk  menolak lower arm ini masuk ke dalam. Kalau tak boleh juga nak tolak lower arm boleh buka dulu tie rod end. Bila dah masuk pada lubangnya boleh ketuk perlahan dengan tukul dan tolak dengan jack ke atas sehingga ia masuk habis

Kemudian pasangkan bolt bagi ball joint. Tolak bahagian bawah ball joint dengan menggunakan jack sehingga ia separas dengan keadaan asal tayar. Jika diikat skru pada kedudukan lower arm terjuntai ke bawah nanti bush akan cepat rosak. Nat perlu diikat dalam keadaan spring dah termampat sedikit 
.   Gunakan jack untuk tolak 
     sedikit ball joint ke atas

Akhir sekali ketatkan bolt pada ball joint dan diikuti dengan bokt pada bahagian depan dan belakang lower arm. Seterusnya pasang balik tayar dan  pastikan semua skru tayar dipasang dengan ketat. Akhir sekali bolehla bawa pergi test drive. Kalau tiada bunyi-bunyi pelik yang keluar anda telah berjaya